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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Bezárhatják az Audi villanyautó-gyárát

üzlet

Tavaly 49.000 Audi Q8 e-tron SUV-t adtak el a világon, ami viszonylag stabil eladási adatnak felel meg, ha a modell történetét nézzük.

A vállalat mégsem boldog, és ez a brüsszeli gyár létezését fenyegeti.

Nem elég

Veszélybe került az Audi brüsszeli gyárának, és így 3000 munkatársának sorsa, miután kiderült, a cég ismét fontolóra vette az üzem bezárását. Ismét, mert a gyár helyzete már évek óta bizonytalan. Jelenleg csak a Q8 e-tron/Q8 e-tron Sportback páros készül ott, és évi 50 ezer autóval még a prémium kategóriában is nehéz nyereségesen üzemeltetni egy autógyárat.

A brüsszeli gyárban régen nem csak a Q8 e-tron készült.

A vállalat hivatalosan arról beszél, hogy csökken a felső kategóriás villanyautók iránt a kereslet, ezért a tervezettnél korábban szüntetheti be a jelenlegi Q8 e-tron generáció gyártását. Miután az már korábban kiderült, hogy a következő széria Mexikóból érkezik, a cég most új lehetőségeket keres a brüsszeli gyár hasznosítására.

Az Automobilwoche német iparági szaklap azonban úgy tudja, ismét felmerült a gyár bezárása a költséges helyszínen.

Hogy az 50 ezer Q8-as sok, vagy kevés az nem egyszerű kérdés.

Az, hogy csökken a kereslet, valószínűleg a beérkező rendelésekből látszik, mi ebbe nem látunk bele. Az elmúlt évek eladásai viszont azt mutatják, hogy a gyártás felfuttatása óta folyamatosan 50 ezer körül billeg a mérleg, tehát a tavalyi enyhe visszaesés nem tűnik drámainak.

Ha a Q8 e-torn illetve Sportback változatának eladásait megpróbáljuk összehasonlítani a belső égésű társaival, akkor sem egyszerű a matematika. A hagyományos hajtásláncú Q8-ast az elektromos évek óta veri az eladásokban. Akkor miért is a villanyautó számaira panaszkodik az anyacég?

Ám az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a hagyományos Q8-ból nincs Sportback, igazából azt mondhatnánk, ő maga a Sportback, és az azonos tengelytávú, de kicsit hosszabb, szögletesebb, nagyobb csomagterű Q7 az alapváltozat. Ha viszont ennek a két típusnak összeadjuk az eladásait, akkor már hatalmas az elektromos páros lemaradása.

Az igazság valószínűleg valahol ott keresendő, hogy a Volkswagen csoportnak túl nagy gyártási kapacitása van, ami nincs jelenleg kihasználva, és érthető módon igyekeznek a ráfizetéses, drágán termelő helyszíneket leépíteni. Ehhez kapóra jön a Q8 e-tron jelenlegi generációjának kivezetése.

A hagyományos Q7 és Q8 modellek Pozsonyban készülnek és a platform mellett a gyáron is osztoznak a Porsche Cayenne és Volkswagen Tuareg modellekkel – így ott nincs probléma a gyártósorok kihasználtságával, 2022-ben közel 270 ezer autó készült a szlovák fővárosban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.