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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Magyarország a „bezzegország” a visegrádi négyek között

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

Magyarország idejében lépett a környezetkímélő járműveknek járó zöld alapszínű rendszámtábla bevezetésével nyolc évvel ezelőtt, és minden bizonnyal a korai állami támogatásoknak volt köszönhető, hogy a környező országokhoz viszonyítva kifejezetten jól álltunk elektromobilitás tekintetében. Nézzük meg, hogy állunk most, 2024 első félévét követően a Visegrádi négyek között.

A visegrádi négyek elektromobilitási adatai (2024.06.30)

Szlovákia Csehország Lengyelország Magyarország
Elektromos autók száma [db] 12.893 27.600 69.020 59.209
2024. első félévi forgalomba helyezés [db] 2620 5000 11.252 10.676
Elektromos személyautók aránya a teljes flottában 0,51% 0,46% 0,23% 1,30%
Töltőpontok száma [db] 2008* 5200 7255 5041**
Egy töltőpontra jutó elektromos jármű [db] 6,4 5,3 9,5 9,6**
* 2024.04.30.
** 2023.12.31.

Szlovákia

Szlovákiában 2024.06.30-án összesen 12.893 M1 és N1 (azaz személygépkocsi és kisteherautó) kategóriájú akkumulátoros elektromos járművet tartottak nyilván, így a villanyautók aránya északi szomszédunkban fél százalékát adja az ország mintegy 2,5 milliós személyautó-állományának.

Az idei év első hat hónapjában 2620 példánnyal bővült Szlovákia tisztán elektromos flottája, ami 45%-os növekedés 2023 azonos időszakához képest. A forgalomba helyezések kevesebb mint felét (1233 darabot) adták el új autóként, tehát hazánkhoz hasonlóan ott is használt importként érkezik az országba a villanyautók nagyobb része. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy Szlovákiában még nincs hivatalosan jelen a Tesla, tehát valószínűleg az országban új autóként forgalomba helyezett Teslák sem szerepelnek a hivatalos újautó-értékesítésben.

50 millió euróból fejlesztik Szlovákia villanyautó-töltőhálózatát

Szlovákiában a nyilvános elektromosautó-töltőpontok száma idén május elején 2008 volt (827 helyszínen). Az összes töltőpont nagyobb része (1323 db) maximum 22 kW teljesítményű AC töltő, az 50 kW-os DC töltők száma 448 db, a 150 kW-os teljesítményt összesen 195 töltőpont haladta meg, legalább 300 kW-os töltésre pedig 42 oszlopon volt lehetőség.

Az autók számával párhuzamba állítva, egy nyilvános töltőoszlopra 6,4 tisztán elektromos jármű jut.

Csehország

Csehországban június végére átlépte a 27.600 példányt a tisztán elektromos személyautók száma. Az ország hatmilliós személyautó-állományában azonban a 27.600 villanyautó – Szlovákiához hasonlóan – szintén nem éri el a fél százalékos arányt.

Így támogatják a villanyautók vásárlását a csehek

Az utóbbi időben, talán az idén tavasszal elindított állami támogatásnak köszönhetően, látványosan megugrott az új elektromos autók eladása. Júniusban mintegy 1500 új tisztán elektromos személyautót értékesítettek, ami a teljes újautó-értékesítés 7 százalékát adta. Az idei első félévben összesen kb. 5000 új elektromos autót adtak el, június volt a második hónap, amikor ez a szám átlépte az ezret.

Csehországban több mint 5200 nyilvános töltőpont áll az autósok rendelkezésére, azaz egy töltőpontra 5,3 autó jut.

Lengyelország

Lengyelországban 2024 június végén 69.020 tisztán elektromos járművet tartottak nyilván, amely számszerűen ugyan meghaladja a magyar 59.209 darabos villanyautó-állományt, de ha azt is figyelembe vesszük, hogy a lengyel utakon csak személyautóból több mint 26 millió fut, míg Magyarországon csak bő 4 millió, akkor Lengyelország lesz a sereghajtó a V4-ek között: a teljes személyautó állományának kevesebb mint 0,25 százalékát teszi ki a 62.125 darab tisztán elektromos személyautó.

Lengyelországban gyártják majd ezt az olcsó kínai villanyautót

Érdekesség, hogy Lengyelországban meglepően sok, 249 darab hidrogén üzemű jármű szerepel a nyilvántartásban, amelyből 64 jármű hidrogén üzemanyagcellás autóbusz. A hidrogén üzemű járművek népszerűsége azonban nagyot csökkent idén, 2024 első félévében 31 példányt helyeztek forgalomba, szemben a 2023 első félévi 78 darabbal.

A 4002 darab nyilvános töltőállomáson 7255 töltőpont található Lengyelországban, amiből 5154 db AC töltő, 2101 pedig egyenáramú (DC) töltőpont. Az egyenáramú töltők között a CCS csatlakozók száma több mint duplája a CHAdeMO szabványos töltőknek, a Tesla töltőpontjai pedig az összes töltőpont 1 százalékát jelentik. Lengyelországban 9,5 tisztán elektromos jármű jut egy töltőpontra.

Magyarország

Elektromos járművek arányát tekintve hazánk áll a legjobban a V4 országok között, az 59.209 tisztán elektromos járműből 55.074 személyautó, melyek a 4,1 milliós személygépkocsi flotta 1,3 százalékát teszik ki. Az idei első félévben 10.676 darabbal nőtt a Magyarországon regisztrált elektromos járművek száma, amelyből 9732 példány volt személygépkocsi.

A nyilvános töltőpontok számában sajnos nem tudunk ilyen szép eredményt felmutatni. 2023 végéről rendelkezünk hivatalos adatokkal, mivel az idei számokat a MEKH egyelőre nem publikálta. Az előző év végén 2507 db nyilvános töltőoszlop állt a villanyautósok rendelkezésére 5041 csatlakozóval, melyek többsége, 3885 db volt AC töltő, a CHAdeMO töltők száma 427 db, CCS2 csatlakozókból pedig 640 db állt az előző év végén nyilvántartásban lévő 48.533 jármű rendelkezésére. 2023 végén tehát egy töltőpontra 9,6 tisztán elektromos jármű jutott hazánkban, ami a Visegrádi négyek között a leggyengébb adat, igaz, csak egy hajszállal marad el a lengyel 9,5-ös értéktől.

Százezer felett a zöld rendszámos járművek száma Magyarországon

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.