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
auto

Ilyen még nem volt: különleges Model 3-at gyártanak Mexikónak

elektromos autó
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

Amikor a Tesla 2016-ban bemutatta a Model 3 prototípusát, a belépő modell sokkal szerényebb felszereltséggel – no meg valamivel szerényebb árcédulával – rendelkezett az online konfigurátorban, mint amit végül gyártásba küldtek.

Most egy mexikói különleges verzióval valóra vált az akkori ígéret.

Lebutítva

Az eredeti Model 3 kisakkus változata 2017-ben az előzetesen beharangozottnál 2500 dollárral drágábban, igaz, jóval gazdagabb felszereltséggel került a vásárlók kezébe, mint azt előzetesen tervezték. (A vállalat végül egy átmenetileg kínált, szoftveresen lekorlátozott változattal tartotta be 35 ezer dolláros ígéretét, ám ezt pár hónap után kivezették).

A belépő modellt az autógyártó az első tervek szerint üvegtető, elektromos ülések és ülésfűtés, valamint fabetétek nélkül kínálta volna és a kárpitozás sem műbőr, hanem szövet lett volna. Végül a Tesla úgy látta, hogy a különbségek költség oldalon kevesebbet spóroltak volna a gyártásban, mint amennyi komplikációval járna egy lényegesen eltérő konfiguráció kínálatban tartása. Ezért az akkuméreten és a motorok számán kívül csak minimális különbség (hangfalak és erősítők száma, valamint az első ködlámpák) volt a kisakkus és nagyakkus változat szériaváltozata között.

Most 2024-ben viszont meglepő fordulat következett be ebben a tekintetben, ugyanis a vállalat egy lebutított, olcsóbb verzióval állt elő a mexikói piac számára, amely

50 ezer pesóval, nagyjából egymillió forinttal kerül kevesebbe, mint az eddigi belépő modell.

(Az persze kétséges, hogy ezek a változások a Teslának is ennyit spóroltak volna a gyártás oldalán).

Az amerikai piacon 2024 elejétől elérhető Highland frissítésen alapuló új kisakkus Model 3 a fekete, vagy fehér műbőr ülések helyett szürke szövet belsőt kínál, és kikerült a csomagból az első ülések hűtése, illetve a négy helyen elérhető fűtése is.

Az autó belterében körbefutó LED csík már nem színes, csak fehéren tud világítani és a könyöktámasz hátoldaláról, a hátsó utasok elöl eltűnt a kis képernyő és az ezekről vezérlehető, az első műszerfal megoldását használó szellőzőrendszer is, helyette hagyományos légbeömlők vannak.

A költségcsökkentésnek a kormányfűtés is áldozatul esett.

A hangszórók számán nem változtattak a korábbi belépő modellhez képest, de az olcsóbb verzióban már csak az első szélvédő dupla üvegezésű, a hangszigetelést javító megoldás eltűnt az oldalablakokról.

A változásokat egyelőre csak a mexikói piacon vezették be, de kérdés, lebutítja-e a vállalat a sanghaji gyártású európai hármast is némi árengedmény fejében.

Mivel a Teslánál gyakorlatilag nincsenek a konfigurációnál kiválasztható extrák (a választható külső-belső színtől, felnitől és pár szoftveres szolgáltatástól eltekintve) ez egyben azt is jelentené, hogy a mostaninál jóval szegényesebb lenne a belépő modell felszereltsége, és ezen felár ellenében sem lehetne változtatni, kivéve, ha valaki a nagyobb akkut választja.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.