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 Ausztriában perc alapú díjazásra váltott a Tesla a Supercharger töltőállomásokon az eddig kWh alapú elszámolás helyett. A nagyobb gond, hogy kipróbáltuk, és a számlázásnál becsaptak! A Tesla Superchargerek túlnyomó többségén a felhasznált energiáért kWh alapon kell fizetnünk. Idő alapú parkolási díjat korábban csak akkor számoltak fel, ha a töltés befejezését követően a töltőn „felejtettük” az autónkat, illetve a közelmúltban egyes amerikai töltőállomásokon bevezették a „torlódási díjat”, amely már 80% feletti töltöttségi szintnél ketyegni kezd, szintén perc alapon. Ausztriában most egy új, tisztán perc alapú fizetési rendszerre váltottak. A percdíj elméletileg helyszínenként és napszakonként is változhat, bár a cikk írásának pillanatában ellenőrzött osztrák töltőállomásokon az alábbi azonos díjakat találtuk.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 Teslával vagy havidíjas csomagban Nem Teslával 0-60 kW 0,31 EUR/perc 0,41 EUR/perc 60-100 kW 0,63 EUR/perc 0,81 EUR/perc 100-180 kW 0,98 EUR/perc 1,27 EUR/perc 180-250 kW 1,65 EUR/perc 2,14 EUR/perc A Superchargereken elérhető maximum 250 kW-os teljesítményt négy sávra osztották, így legolcsóbb percdíjat a 0-60 kW teljesítmény-tartományban kell fizetni, a második sáv 60-100 kW, a harmadik 100-180 kW, a legdrágább pedig a 180-250 kW-os sáv. Az új árazási rendszer vesztesei azok az autók, amelyek épp egy tartomány alján képesek tölteni, így például egy 60-70 kW közötti teljesítménnyel tölthető típus feltöltése lényegesen többe kerül, mint egy 50-60 kW közötti teljesítményre képes autó, miközben töltési időben elhanyagolható a különbség. Példaként, egy 28 kWh-s akkuval rendelkező Hyundai Ioniq 27 perces töltése a 13-94% tartományban, 22,634 kWh energiát felhasználva a mai naptól 15×0,63 + 12×0,31, összesen 13,17 euró. Tegnap ugyanezért a töltésért csak 22,634×0,44, azaz 9,96 eurót kellett volna fizetni. Dupla árat számláztak! Amennyiben töltés közben átugrunk egy másik sávba, azt a percet már az adott sáv díja alapján számlázzák. Legalábbis elméletileg, mert az alábbi teszt töltés során hibásan számláztak, a 60-100 kW-os teljesítményre fizetendő 63 cent helyett a 180 kW feletti teljesítményhez tartozó 1,65 eurót. Fotók: Németh Ágnes Az alábbi képernyőképek töltés közben készültek, ma délelőtt Parndorfban. Az autó, egy 28 kWh-s Hyundai Ioniq, amely maximum 70 kW-os töltési teljesítményre képes. Töltés közben a Tesla applikációja folyamatosan írta a pillanatnyi töltési teljesítményt, a fizetendő díj azonban végig 0 euró volt. A kellemetlen meglepetés fizetéskor érkezett: a 27 perces töltésnél 15 percre 1,65 eurót (a 180 kW feletti árat), 12 percre pedig 0,31 eurót (a 60 kW alatti percdíjat) számlázták. A téves számlázás miatt természetesen az ügyfél panaszt tesz, a fejleményekkel frissítjük a cikket. Frissítés (2024.10.04. 21:30): A számlázási panasz kapcsán a Tesla ügyfélszolgálata türelmet kért, azonban a Tesla Charging Twitteren megosztott egy közleményt, amely szerint a perc alapú számlázás csak ideiglenes, annak oka szabályozói kötelezettségnek való megfelelés. Dolgoznak a rendszer finomhangolásán, valamint a töltőoszlopok fejlesztésén, hogy visszaállhassanak a kWh alapú elszámolásra, vagy ahhoz hasonlóan egyszerű megoldásra. További információk az alábbi cikkben találhatók. Dolgozik a Tesla az új osztrák Supercharger árazás kedvezőbbé tételén Frissítés (2024.10.16): ugyan két hétbe és több telefonhívásba, email-váltásba került, de végül a Tesla visszatérítette a teljes töltési díjat olvasónknak az október 3-án túlszámlázott töltésért. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!