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 Megérkeztek a Datahouse adatai a hazai autópiac októberi számaival és olyan részletre lettünk figyelmesek, amely két hónapja kiszúrja a szemünket: Már nem sima benzinesből fogy a legtöbb. Típusok A szeptemberi 777 elektromos autó után októberben 636 villanyautó talált gazdára. Hogy ez csak a negyedév elején tapasztalható csökkenés, vagy valami trend van mögötte, az majd egy-két hónap múlva kiderül, amikor már több adatpontunk van. Ez a szám egyébként 12 darabbal még a tavaly októbertől is elmarad, százalékosan pedig még rosszabb a helyzet, hiszen a 648 autó 2023-ban 7,7 százalékos, a 636 most csak 6,3 százalékos piaci részesedést jelent. Úgy, hogy most van egy 30 milliárdos állami program. De a hajtásláncok versenyére majd írásunk végén, a szokásos helyen visszatérünk. A típusok toplistáját ismét egy BYD SUV, az Atto 3 vezeti, ami azzal keltett feltűnést az elmúlt hónapban, hogy vezetéstámogató és balesetmegelőző elektronikus rendszereit az EuroNCAP a legrosszabb, nem ajánlott kategóriába sorolta, a maximális négyből nulla csillaggal jutalmazva. A második a Model Y lett 50 darabbal, ami továbbra sem túl fényes eredmény, még ha az ezüstre elég is volt. Valószínűleg a támogatásos kocsik nagy részét már átadták, és mindenki a Juniper frissítésre vár. Harmadik a Volvo EX30, az idei év egyik sztárja, negyedik helyen pedig ott a vadonatúj Ford Explorer, 30 darabbal. Helyezésben ez sem rossz, de darabszámban azért több kell majd a típus sikeréhez. Egyébként főszerkesztőnk, Tibor éppen most teszteli az autót, úgyhogy hamarosan lesz róla már konkrét véleményünk is. A TOP 20 ötödik helyétől lefelé még csak a 30-as darabszámot sem érjük el, ami elég szomorú. Csak hogy érzékeltessük: a legnagyobb darabszámban átadott villanyautó, a BYD Atto 3 a teljes magyar autópiacon októberben a 32. helyre kvalifikálta csak magát, és az itt a 10. helyre elég 24 darabszámos modellek épp csak beférnek a nagy lista 100. helye elé. # Típus 2024. október 1 BYD ATTO 3 62 2 TESLA MODEL Y 50 3 VOLVO EX30 45 4 FORD EXPLORER 30 5-6 HYUNDAI KONA 27 5-6 VOLKSWAGEN ID.3 27 7-10 BMW IX3 24 7-10 BYD DOLPHIN 24 7-10 BYD SEAL U 24 7-10 TESLA MODEL 3 24 11 BYD SEAL 20 12-13 HYUNDAI IONIQ 5 15 12-13 MERCEDES EQA 15 14 CUPRA BORN 14 15 MINI MINI COUNTRYMAN 13 16-18 AUDI Q4 11 16-18 PORSCHE MACAN 11 16-18 VOLKSWAGEN ID.7 11 19-21 HYUNDAI IONIQ 6 10 19-20 MERCEDES EQB 10 Egyéb: 169 Összesen: 636 Az éves villanyautós listánk még mindig a két Teslával kezdődik és a kis Volvo továbbra is ott lohol a Model 3 nyakában, de egyelőre „csak” harmadik. A már kifutott Nissan LEAF mellett a frissített Hyundai Kona, valamint a Hyundai Ioniq 5 és 6 sokat növekedtek az idén, de a Mercedes-Benz EQA és a Honda ENY1 is jól szerepeltek ebben a tekintetben. Persze ez így ebben a formában technikailag igaz, de csalóka képet fest, ugyanis utóbbi négy versenyző viszonylag kis bázisról ugrott most meg, ezért három számjegyű a százalékos érték. A lista legnagyobb nyertesei # Típus 2024. január-október Változás 1 TESLA MODEL Y 987 38% 2 TESLA MODEL 3 611 127% 3 VOLVO EX30 593 – 4 BYD ATTO 3 431 – 5 NISSAN LEAF 376 255% 6 BYD SEAL 285 0% 7 HYUNDAI KONA 284 230% 8 BYD DOLPHIN 268 0% 9 BMW IX3 159 -22% 10 HYUNDAI IONIQ 5 142 141% 11 SKODA ENYAQ 141 4% 12 BMW I4 137 -11% 13 VOLKSWAGEN ID.3 135 -31% 14 MERCEDES EQE 130 33% 15 HYUNDAI IONIQ 6 115 379% 16 KIA NIRO 109 -51% 17 BYD SEAL U 106 – 18 MG MG4 100 30% 19-20 MERCEDES EQA 95 126% 19-20 HONDA E-NY1 93 615% Egyéb: 1868 – Összesen: 7165 48% Éves szinten egyébként a villanyautók piaca még mindig 50 százalék körüli növekedést mutat 2024-ben. Márkák A márkák októberi csatáját is a BYD nyerte és itt is a Tesla követi. A harmadik helyen a BMW és a Volvo osztozik. Előbbinél az IX3, utóbbinál az EX30 volt a húzó modell. # Márka 2024. október 1 BYD 130 2 TESLA 74 3-4 BMW 55 3-4 VOLVO 55 5 HYUNDAI 52 6 VOLKSWAGEN 46 7 MERCEDES 43 8 FORD 41 9 MINI 20 10 AUDI 19 11 CUPRA 14 12-13 KIA 13 12-13 PORSCHE 13 14 MG 11 15 SSANGYONG 8 16 NISSAN 7 17-18 OPEL 6 17-18 RENAULT 6 19 TOYOTA 5 20 SKODA 3 Egyéb: 15 Összesen: 636 Az éves listán a Tesla van az élen, nincs változás és egyelőre nem valószínű, hogy a BYD idén befogja az amerikai riválist. A kínai cég jó helyezése egyébként egyelőre anomália az európai piacon, rajtunk kívül csak Máltán vannak ilyen jó helyen – ott konkrétan elsők, de Málta esetében egy félmilliós ország autópiacáról beszélünk. A 80 milliós Németországban viszont idén eddig csak 2137 autót adtak el, ami nagyjából a duplája a magyar számnak. A Volvo harmadik helye is egész biztosnak tűnik az év végéig, a BMW és a Hyundai között viszont még nincs lefutva a verseny a negyedik helyért. A két cég pont ellentétes irányba mozog: a bajorok 15 százalék mínuszban, a koreaiak 220 százalék pluszban vannak. Ha tippelnünk kellene, a Mercit a Nissan elé várjuk december végére. A japán cég az utóbbi két hónapban mindössze 13, míg a németek 62 villanyautót adtak el, a különbség a két autógyártó között pedig 52 darab. # Márka 2024. január-október Változás 1 TESLA 1631 53% 2 BYD 1093 – 3 VOLVO 701 303% 4 BMW 553 -15% 5 HYUNDAI 541 220% 6 NISSAN 429 261% 7 MERCEDES 377 15% 8 VOLKSWAGEN 288 -41% 9 MG 227 127% 10 KIA 185 -49% 11 FORD 153 17% 12 SKODA 141 4% 13 AUDI 126 -24% 14 HONDA 96 317% 15-16 MINI 89 -5% 15-16 CUPRA 89 62% 17 OPEL 75 -54% 18 TOYOTA 64 -19% 19 FIAT 59 9% 20 SSANGYONG 42 – Egyéb 206 – Összesen: 7165 48% Konszern szinten csoportosítva az adatokat, a Tesla és a BYD továbbra is az élen vannak, pedig őket olcsóbb almárkák sem segítik. A Geely elé viszont így már befért a Hyundai-Kia, igaz, a Kia gyenge idei szereplése (-49%) lehet, hogy lefelé húzza a számokat. A kínai konszernnek 23 darabos lemaradása van csak, a Volvo EX30 pedig nagyon hasít, igaz, a Kona is erős a Hyundainál. A Volkswagen Csoport (-24%) márkái együtt az ötödik, a BMW Csoporté (-13%) pedig a hatodik helyre sorolták a cégcsoportot. Idén a legnagyobb vesztesnek továbbra is a Stellantis (-45%), a Renault Csoport (-71%) és a Mazda (-94%) tűnnek a villanyautók (magyar) piacán. # Cégcsoport 2024. január-október Változás 1 TESLA 1631 53% 2 BYD 1093 – 3 HYUNDAI-KIA 726 36% 4 GEELY 703 299% 5 VOLKSWAGEN CSOPORT 666 -24% 6 BMW CSOPORT 643 -13% 7 NISSAN 429 261% 8 MERCEDES-BENZ 392 13% 9 SAIC 227 127% 10 STELLANTIS 192 -45% 11 FORD 153 17% 12 HONDA 96 317% 13 TOYOTA 87 -3% 14 RENAULT CSOPORT 61 -71% 15 KG MOBILITY 42 – 16 NIO 8 -20% 17-18 MODERN 4 – 17-18 SUBARU 4 0% 19-20 JLR 3 – 19-20 MAZDA 3 -94% Egyéb 2 – Összesen: 7165 48% Hajtásláncok A hajtásláncok aránya kapcsán akkor térjünk vissza az írás címét is adó felismerésre: már augusztusban beelőzték a mild hibridek a sima benzineseket. Az eltérés nagyon pici volt, talán ezért nem tűnt fel, de most már 30,5 százalékkal állnak az élen. Persze ezek alapvetően sima belső égésű motoros autók, egy aprócska akkumulátorral, amely legfeljebb 1-2 kilométer elektromos hatótávot biztosít, már ha egyáltalán. A harmadik helyen a sima hibridek vannak, megelőzve a viszonylag stabil dízeleket. A plug-in hibrid hajtás részaránya 4,75 százalék idén, és egyelőre nem látszik a szeptemberi zöld rendszámos változás hatása. 2022 októberében 422, 2023-ban 433, a múlt hónapban pedig 409 konnektoros hibrid fogyott. Ez az eltérés egyelőre marginális. A tisztán elektromos hajtás 7,23 százalékon áll 7165 darabbal (+48%), a 10 ezret viszont úgy tűnik, idén sem lépjük át, de talán a 9 ezret sem. Októberben összesen 10.034 új autót adtak el hazánkban, éves szinten pedig egy hajszállal 100 ezer alatt, 99.084 személyautónál járunk, ami 8 százalékos növekedés. A szeptemberi eladási adatok ebben a cikkben találhatók: Kiderült, mekkorát estek a plug-in hibridek a zöld rendszám elvétele után Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!