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
auto

Cruise: vége a General Motors önvezető taxis álmainak

önvezetés
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

8 évet és 10 milliárd dollárt ölt a General Motors a Crusie-ba, amely önvezető robotaxikat fejlesztett és üzemeltetett az Egyesült Államokban, mielőtt tegnap bejelentették, hogy leállítják a projektet. Egy tavalyi baleset eltussolása indította be a dominókat, de a kapituláció oka nem közvetlenül ez.

Túl sokba kerülne a további fejlesztés.

Túl sokba kerül

A Cruise fennállása óta veszteséges volt. 2021-ben 1,2 milliárd, 2022-ben 1,9 milliárd, 2023-ban pedig 2,7 milliárd dollár veszteséget termelt, de még azután is, hogy idén erősen csökkentett, emberek által vezetett formában visszatért a szolgáltatás, az első háromnegyed évben közel 800 milliós mínuszt mutatott fel.

A General Motoros tegnap végül bejelentette, hogy elfogyott a türelem. Mary Barra szerint bár a Cruise nagyon szépen haladt a fejlesztéssel, egy robotaxi flotta üzemeltetése sokba kerül és a jelenleg élesedő robotaxi versenyben jelentős további anyagi forrásokat és időt igényelt volna az önvezetés továbbfejlesztése.

A cég sajtóközleménye úgy fogalmaz, hogy újrafókuszálják az önvezetés felé tett lépéseiket. A Cruise beleolvad a GM belső fejlesztőgárdájába és a mérnökök új feladata a Super Cruise nevű fejlett L2-es vezetéstámogató rendszer továbbfejlesztése lesz. A cég egyértelművé tette, hogy nem finanszírozza tovább az önvezető taxik fejlesztését. Hogy hány embert vesznek át a robotaxi cégtől, azt nem közölték.

A 2016-ban megvásárolt leányvállalat többségi, 90 százalékos tulajdona már most is a General Motors-é, azonban a döntés értelmében a cég részesedését 97 százalékra növeli, azaz kivásárolja a kisebbségi tulajdonosokat, mielőtt megszűnik a Cruise. Az egyik ilyen partner a Honda, amely 852 millió dollárral résztulajdonos és 2026-ban tervezte önvezető taxik elindítását Japánban a Cruise technológiájára támaszkodva.

A GM azt reméli, hogy 2025 első felére lezajlik az átalakítás és egymilliárd dollárral csökkenhetnek a kiadásaik.

A GM nem az első nagy autógyártó, amely komoly befektetések után feladni kényszerült önvezető terveit. A Ford és a Volkswagen is hasonlóan döntött, amikor 2022-ben 4,6 milliárd dollár elköltése után megszüntették az Argo nevű önvezetést fejlesztő leányvállalatukat. A Ford azóta csak L2-es vezetéstámogatót fejleszt, míg a VW a Mobileye segítségével próbál eljutni a teljes önvezetésig.

Milliárdokat égetett el a Ford és a VW, de ebből nem lesz önvezetés

Dominók

A GM Cruise a Google leányvállalat Waymohoz hasonló robotaxi szolgáltatást működtet az USA pár nagyobb városában, pontosabban működtetett tavaly októberig.

Horrorbaleset San Franciscóban: elgázolták, majd megállt rajta egy önvezető autó

Akkor egy igen csúnya baleset történt San Franciscóban, egy gyalogost elütött egy másik, ember által vezetett autó, ám a Cruise autója nem állt meg időben és a szerencsétlenül járt áldozat a kocsi alá szorult. Ez még védhető lett volna – féktávon belül nem nagyon lehet mit tenni –, ám a kocsi nem állt le, hanem félreállt az út szélére, maga alatt vonszolva az áldozatot.

Felfüggesztették a GM robotaxijának engedélyét

Az igazi botrány azonban az volt, hogy kiderült, a cég megpróbálta szőnyeg alá söpörni az ügyet és a hatóságokhoz leadott jelentésben „nem bontotta ki az igazság minden részletét”. A történet vége az lett, hogy a Crusie-t szorosabb irányítás alá vonta a GM, és távoznia kellett a két alapítónak a vezérkarból.

Belebukott a botrányba az önvezető-taxis cég két alapítója

A balesetet az amerikai igazságügyi minisztérium is vizsgálta és 500 ezer dolláros büntetést szabott ki a cégre.

Idén áprilisban végül emberi sofőrökkel indult újra a vállalat, de jövőjük továbbra is kétséges volt.

Se nem robotok, se nem taxik, de újra járnak a Cruise robotaxijai

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás