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
auto
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

A 2020-as Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) egyik legnagyobb meglepetése a Sony akkor még Vision-S nevet viselő elektromos autója volt. A jármű intelligens vezetési képességekkel és szórakoztató funkciókkal volt felvértezve, ízelítőt adva arról, milyen lehet, ha a világ egyik vezető elektronikai és szórakoztatóipari cége beszáll az autógyártásba.

Az elmúlt négy évben apránként egyre több hír érkezett a modellről: felvette az Afeela 1 nevet, felbukkant Magyarországon, készült belőle SUV változat, és az is kiderült, hogy a Sony és a Honda közös vállalkozása fogja termelni. Most, az idei CES rendezvényen újabb bejelentés történt: foglalhatóvá vált a villanyautó az Egyesült Államokban, és a hivatalos árcédulát is ráakasztották.

Az Afeela 1 forgalmazása még odébb van, a legelső, Signature jelzésű példányokat 2026 közepén tervezik leszállítani az ügyfeleknek. Ezért a típusért 102.900 dollárt, jelenlegi árfolyamon számítva körülbelül 41 millió forintot kell fizetniük a vásárlóknak.

Aki nem akar ilyen mélyen a zsebébe nyúlni, megvárhatja az Origint, mely 2027-ben, 89.900 dolláros áron jelenik meg. Ez kereken tízezer dollárral kerül többe, mint most egy Tesla Model S Dual Motor AWD az Egyesült Államokban.

A két változat a vállalat honlapja szerint a felszereltségben különbözik, a Signature például több színt, hátsó képernyőket, visszapillantó kamerát, és nagyobb keréktárcsákat kínál.

A Sony-Honda társulás közleményében ismételten kiemelte az Afeela 1 technológiai felszereltségét, de nagy újdonságok nem hangoztak el: az autó a piacon elérhető egyik legfejlettebb automatizált vezetési asszisztensrendszert kapja meg összesen 40 szenzorral, köztük 18 kamerával, LiDAR-ral, kilenc radarkészlettel, és 12 ultrahangos érzékelővel.

A modell mostanra elérte a „közel végleges” formáját, de kisebb változtatásokra még lehet számítani. A meghajtásról két villanymotor gondoskodik 180 kW összteljesítménnyel, az akkumulátor kapacitása pedig 91 kWh. Egy töltéssel mintegy 480 km hatótáv várható az autótól, és a NACS csatlakozón keresztül 150 kW teljesítménnyel lehet majd feltölteni DC hálózaton.

Ezekkel az adatokkal azonban erősen hátrányban lesz az Afeela 1 a hasonló árú vetélytársaihoz képest. A Lucid Air Touring például 78.900 dollárért 650 km hatótávot, és 250 kW töltési teljesítményt ad, már az idén.

Az Afeela 1 jelenleg 200 dolláros visszatérítendő letéttel foglalható Kaliforniában, de hamarosan más államokban is megnyílik a várólista. Az autót Japánban is árulni fogják 2026-tól, európai forgalmazásról egyelőre nincs információ.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.