Közel ötmilliárdos bevétel mellett nagyjából ugyanennyi veszteséget termelt a Rivian 2024-ben. Az utolsó negyedévben azonban nagy mérföldkövet értek el, még ha lehet is egy picit fanyalogni azon, mitől is lett nyereséges maga az autógyártás. Az R2 a lényeg Úgy tűnik, a Rivian is a Lucidhoz hasonlóan néz 2025 elébe: ez egy átmeneti év, ami valószínűleg nem lesz sokkal jobb, mint az előző, de a lényeg nem ez, hanem hogy az olcsóbb, nagyobb darabszámban készülő R2 platform elkészüljön és jövőre gyártásba kerüljön. Rivian R2 A vállalat megosztotta, hogy az R2 első prototípusainak sikeresen lezárták a téli tesztelését, eközben pedig dolgoznak a beszállítói lánc felállításán és éppen tesztelik a préselt alkatrészek minőségét. Rivian R3 A cég azt is elárulta, hogy az R2-t jóval olcsóbb lesz gyártani, mint a jelenlegi modelleket, ennek részeként pedig ők is présöntvényeket használnak majd az alkatrészek darabszámának csökkentése és a gyártás gyorsítása érdekében. A 2023-as 50 ezernél egy hajszállal több, 51,5 ezer autót szállított le a Rivian 2024-ben, miközben a cég árbevétele 10 százalékkal, egy hajszállal ötmilliárd dollár alá nőtt. Sajnos azonban a vállalat továbbra is masszívan veszteséges, 4,75 milliárdos mínusz lett a tavalyi év eredménye. A cég befektetői két dologgal vigasztalódhatnak. Az egyik, hogy a veszteség 13 százalékkal csökkent a megelőző évhez képest, a másik, hogy 2024 negyedik negyedévében maga az autógyártás a cég történetében először nyereséges volt. Utóbbi remek hír és ilyen szempontból mindegy is, hogy csak 170 milliós bruttó nyereségről van szó 1,7 milliárdos bevétel mellett, a lényeg az áttörés. Ráadásul 2023-ban még 776 milliós mínuszt mutatott ez a sor a könyvelésben. Rivian R1S Hogy kicsit ünneprontóak legyünk, az automotive revenue sorba a cég beleszámolja a villanyautós kredit (CO2 kvóta) eladásokat is, amely 299 millióra rúgott a Q4-ben, tehát enélkül továbbra is veszteséget láttunk volna az üzletágban. Ezzel együtt, a kreditek értékesítése az üzleti terv része, nem lottónyeremény, visszatérő bevételi forrás. Kérdés persze, hogy a Trump kormány alatt is megmarad-e. Rivian R3 A vállalat kiemeli, hogy a frissített R1 modellcsaládnál a második generáció bemutatása nagyon jót tett a költségek csökkentésének, sokkal olcsóbb a gyártás. 2023 negyedik negyedévéhez képest autónként 31 ezer dollárral csökkentették a gyártási és 15 százalékkal a működési költségeket. Rivian R1T A cég megemlítette a Volkswagen szerződés fontosságát, amely egy 5,8 milliárd dolláros üzlet. Ennek keretében a két cég technológiai együttműködésnek eredményeképp a németek új, Scout nevű amerikai szabadidő márkájához nyújtanak majd segítséget, illetve a jövő Volkswagenjei profitálhatnak a Rivian fejlett operációs rendszeréből és szoftveres megoldásaiból. A vállalat emellett tovább szállítja egyik befektetője, az Amazon számára az elektromos kisáruszállítókat, de most már más cégek is rendelhetnek ilyeneket tőlük. A Rivian 2024 végére 71-re növelte szervizei, 600-ra szervizautói és 666-ra töltői számát. Utóbbiakat elkezdték megnyitni más márkák autói előtt is. 2025-re 46-51 ezer közötti autó eladását prognosztizálják, tehát lehet, hogy csökkenni is fog a darabszám, de ígérik, tovább csökkentik majd a költségeket és a veszteséget. Az EBITDA mutató 2024-ben 2,7 milliárdos mínuszt mutatott ugyan, de azt ígérik, 2025-ben ezt 1,7-1,9 milliárd közé szorítják. 2024 végén 5,2 milliárd dolláros készpénztartaléka volt a Riviannak. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!