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 A Volvo EX90 zászlóshajó modelljét néhány hete alaposan leteszteltük, sőt, még egy éjszakai Adria-körre is elvittük. Az autó kézikönyvének egy lábjegyzete azonban nem hagyott nyugodni, így mégegyszer elkértük az autót és kipróbáltunk valami nagyon érdekes dolgot. Villanyautóval az Adriára: Volvo EX90 Twin Motor Performance PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly90cmFjay5hZGZvcm0ubmV0L0MvP2JuPTc5NDQ3NzA0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3RyYWNrLmFkZm9ybS5uZXQvQy8/Ym49Nzk0NDc3MDQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL3Z3LWlkLTMtNC1zdGF0aWstYmFubmVyLWlkY3NhbGFkLTEyMDB4MTYwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDMvdnctaWQtMy00LXN0YXRpay1iYW5uZXItaWRjc2FsYWQtMTIwMHgxNjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4gPGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdHJhY2suYWRmb3JtLm5ldC9hZGZzZXJ2ZS8/Ym49Nzk0NDc3MDQ7MXgxaW52PTE7c3JjdHlwZT0zO29yZD1bdGltZXN0YW1wXSIgYm9yZGVyPSIwIiB3aWR0aD0iMSIgaGVpZ2h0PSIxIi8+ Elnézést kérek, de először egy kis elmélettel kell kezdenem. A CCS szabvány aktuális változata a csatlakozón átfolyó áramot 500 amperben maximalizálta, ezért a 400 voltos rendszerű autók maximális töltési teljesítménye körülbelül 200 kW. Azért nem pontosan, mert a 400 voltos kategóriába sorolt elektromos autók jellemző akkumulátor-feszültsége a 250-450 V tartományba sorolható, ráadásul nem egy fix érték: az üres akku feszültsége bő 50 volttal alacsonyabb, mint a tele akkumulátoré. Mivel az áramerősség maximuma 500 amper, a teljesítmény pedig a feszültség és az áramerősség szorzata, gyorsan belátható, hogy az elméleti maximális töltési teljesítmény a 400 voltos kategóriában valahol 125-225 kW között lesz, autótípustól függően. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy mire az autók feszültsége közel tele akkuval már magasabb, akkor már az akku egészségi állapotának megőrzéseképp az akku-menedzsment rendszer csökkenti a töltőáramot, ezért a legtöbb típus a töltöttség alsó harmadában/felében tölthető a leggyorsabban. A részletes tesztünk során végzett töltés adataiból pontosan tudjuk, hogy a Volvo EX90 akkumulátora üresen kb. 370 voltos, tele pedig közel 430 voltos feszültséggel rendelkezik. A szabvány által megengedett maximális 500 amperes töltőáramot 29%-os szintig engedte felvenni az akku BMS-rendszere. Ekkor az akkupakk feszültsége 392 V, így az általunk tapasztalt töltési csúcsteljesítménye 196 kW volt. A hosszas bevezető után álljon itt egy fotó a Volvo kézikönyvéből, amely szerint a 10-80% tartományban a töltési idő 200 kW-os töltő esetén 32 perc, 250 kW-os töltő esetén pedig 30 perc. Ez a mondat ütött szöget a fejünkbe, de a lábjegyzet megmagyarázta. Akkor érhetjük el a 2 perccel gyorsabb töltést, ha a töltőoszlop legalább 670 amper áramerősségre képes. Ez azonban információnk szerint nem lehetséges, mert nem szabványos. A Tesláról persze tudjuk, hogy időnként hobbit űznek a határok túllépéséből, így van ez a töltés esetén is. Több Tesla típus is képes 250 kW-os maximális töltési teljesítményre annak ellenére, hogy a Cybertruck kivételével autóik mind 400 voltos rendszerűek. Adta magát az ötlet, hogy próbáljuk ki, mit kezd egymással a Volvo EX90 és a fóti Tesla SuC v3 oszlop. A kísérlet nem vezetett eredményre, nemhogy 250 kW-os töltési csúcsot nem láttunk, de 35 kW-nál nem emelkedett magasabbra a teljesítmény. Vélhetően valami kompatibilitási probléma lehet a Tesla és a Volvo szoftvere között. Már éppen kezdtünk beletörődni, hogy a 2 perccel gyorsabb töltés csak az amerikai Volvo vásárlók kiváltsága lesz, ahol az autógyártók sorra térnek át a Tesla NACS töltőszabványára, amikor megtudtuk, hogy Pozsonyban az eJoin Go hálózatában található egy érdekes töltőállomás. Már a 600 kW-os csúcsteljesítmény sem mindennapi, ami azonban nekünk fontosabb volt, hogy a paraméterek szerint a maximális áramerősség is túllépi a fent említett 500 amperes korlátot, helyette 600 amperes áramerősséggel is képes tölteni. Időt, energiát, pénzt nem kímélve, ezt ki kellett próbálnunk, így egy kellemes borongós keddi napon elautóztam egy EX90 tesztautóval Pozsonyba. Bár nem volt könnyű, de odaúton sikerült 11%-ig meríteni az autót és kíváncsian indítottam a töltést. Másodpercekkel később örömmel tapasztaltam, hogy a Volvo EX90 két perccel gyorsabb töltéséről az európai vásárlóknak sem kell lemondani: a töltőáram azonnal 604 amperre növekedett, amit egészen 22 százalékos töltöttségi szintig tartott, majd a 22-27% közötti tartományban még a szabványosnak tekinthető 500 amper feletti áramerősséggel töltött az autó, végül 28%-nál 500 amper alá csökkent és a töltés innentől hasonló teljesítménnyel folytatódott, mint a korábban elvégzett tesztünk esetén. Mennyi időt nyerünk? A Volvo specifikációja szerint egy 670 A maximális áramerősséget kiszolgálni képes töltőoszloppal 2 percet nyerhetünk a 10-80% tartományban a töltési időn. Ebből a mi tesztünk egy percet bizonyított, ami összhangban is lehet a gyári adatokkal, hiszen az általunk használt töltőoszlop maximális áramerőssége csak 604 amper volt. A 10-20%-os tartományban az EDRI 500 amperes maximummal rendelkező oszlopán 3 perc 40 másodperces töltési idő helyett az eJoin oszlopon 3:10-re volt szükség, a 10-30% tartományban pedig 7:13, illetve 6:12 volt a két idő. Amennyiben valaki elég bátor ahhoz, hogy 10% alatti töltöttséggel érkezzen meg egy töltőoszlophoz, elképzelhető, hogy további fél percet is megtakarít a töltési időn. Mivel 28%-tól már 500 amper alatti áramerősséggel töltött az autó, a magasabb tartományban nincs idő megtakarítás. Összesen tehát bő 2 percet nyerhetünk a fél órás töltési időn, de fontos elmondani, hogy ennek gyakorlati jelentősége elenyésző, hiszen a töltőoszlop megközelítése, idegen, ismeretlen helyen a parkolón belüli megkeresése, a parkolás folyamata, a töltés elindítása, a töltés előtt a kommunikációs kapcsolat felépülése gyakran 2 percnél több időt igényel. A Volvo legújabb modellje, az ES90 pedig már 800 voltos rendszerrel készül, így a fentieknek elvész a jelentősége, hiszen ott már nem lesz szükség a szabvány 500 amperes határának feszegetésére, hiszen 800 V-os akkuval a maximális 500 A áramerősség mellett az elméleti maximális töltési teljesítmény 200 kW helyett már 400 kW lesz. Kíváncsian várjuk, mit tud majd az ES90 a gyakorlatban. Volvo ES90 premier: ez a Volvo Porschét eszik reggelire Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!