Állami támogatás töltőre és villanyautóra – Házon kívül

Néhány napja a Házon kívül riportereinek egy remek kisfilmmel ismét sikerült téves gondolatokat elültetniük az emberek fejében a villanyautózásról. „Egy 10-20-30 milliós autót kevesen engedhetnek meg maguknak. De akik megengedhetik, egy sor olyan kedvezményben részesülhetnek, amiben más nem. Állami támogatásban, adókedvezményben, ingyen parkolásban, ami annak nem jár, aki mondjuk egy pár százezres öreg autóval közlekedik. De miért?” Teszi fel a kérdést a műsorvezető még a riport felkonferálásakor. Perszer azonnal választ is ad, hogy mindennek a zöld rendszám a magyarázata. És már rajta is vagyunk a lejtőn, amiről szinte lehetetlen leszállni.

A felvezetés ellenére az elején úgy tűnt, hogy jó irányba indul a riport. Hamar előkerült az elektromos üzemben elhanyagolható hatótávú, ámde hagyományos üzemben annál környezetszennyezőbb autók esete, amelyek nem érdemelnének ugyan zöld rendszámot, mégis megkapják azt, az összes ahhoz kapcsolt előnnyel együtt. Ámde ezt a kérdést azzal le is zárták, hogy legalább az ilyen hibriddel nem marad ott az autós az út szélén, ha elfelejtette feltölteni az akkumulátort.

Aztán jön a „300 km-es hatótávú” Golf, amit Németh Balázs, a Porsche Hungária márkaigazgatója mutatott be a riporternek. Őt most szeretnénk meghívni a legközelebbi találkozónkra, hogy demonstrálhassa, ahogy 300 km-t megtesz egyetlen töltéssel egy széria elektromos Golffal.

Elektromos népautókkal persze nem lehet hangulatot kelteni, ezért kellett néhány BMW is a riportba 12 és 30 millió feletti vételárral. Érezze csak a tévénéző, hogy már megint a tehetősek járnak jól. Arról persze nem esik szó, hogy a 30 milliós autóra nem lehet igénybe venni a nemrég bejelentett állami támogatást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már készül az első tisztán elektromos Bentley
Lepsényi István államtitkár nyilatkozik a Házon kívül riporterének (forrás: RTL Klub)
Lepsényi István államtitkár nyilatkozik a Házon kívül riporterének (forrás: RTL Klub)

De ez mind nem érdekes…

A számunkra igazán érdekes információkkal a riport végén megszólaló Lepsényi István NGM-es államtitkár szolgál. Az NGM ugyanis már dolgozik egy jogszabály módosításon, ami a megtehető km-ek helyett az emissziós értékektől teszi függővé a különböző kedvezményeket. Persze hogy ez mit változtat majd a rendszeren a valóságban, és hány álhibrid potyog majd ki emiatt a kedvezményezetti körből, azt nem lehet tudni. Az igazán korrekt az lenne, ha zöld rendszámot tényleg csak a tisztán elektromos, tehát nulla helyi emissziós autók kaphatnának.

Az államtitkár egyébként megadta a választ a riport fő kérdésére is: az NGM a támogatással a piacot szeretné beindítani, ami az akkumulátorok árának csökkenésével együtt néhány éven belül elhozza majd a mindenki számára elérhető villanyautók korát.

És mi a helyzet a töltőkkel? A minisztérium célja, hogy 2020-ig 3000 közterületi töltőpont épüljön ki az országban. Ezt elsősorban az önkormányzatok számára kiírt pályázaton keresztül szeretnék elérni, de ahol lyukak lesznek a rendszerben, oda a minisztérium telepít majd. „Ha például az ország átjárhatóságához az itteni pályázatból nem lesz elég villámtöltő, akkor a hiányzó helyeken mi fogunk telepíteni villámtöltőket” – mutatta be az elképzelést Lepsényi István.

A riporter zárásként megnyugtatja a villanyautósok ellen hangolt nézőket: nem sokáig lesz már ilyen jó világ, hiszen a minisztérium számításai szerint egy éven belül fizetőssé válhatnak a hazai elektromos autó töltőoszlopok.

Mi derül ki ebből a számunkra?

A minisztérium tulajdonképpen teljesen letett az átgondolt villámtöltő hálózat kiépítéséről. A töltőtelepítést az információval és gyakorlattal nem rendelkező önkormányzatoknak dobta, hogy oldják meg. Ki hogy gondolja. Ahol lesz villámtöltő a városban, ott a környéket rendben lévőnek tekintik, ahol az önkormányzat nem vállalta be a villámtöltővel járó extra költséget, oda meg majd valamikor telepítenek egyet.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét megmutatta a Tesla Semi, hogy ő a leggyorsabb kamion

Miért baj ez? Mert az önkormányzati pályázat előírja, hogy a városon belül, frekventált helyekre kell a töltőket telepíteni. Így az ország átjárhatóságához várhatóan 80-100 km-enként valamelyik nagyváros központjába kell majd betérjen a villanyautós (legalábbis ameddig a villanyautók hatótávja ilyen kicsi), ahelyett hogy zavartalanul közlekedhetne az autópályán a többi autóssal együtt. Így nem csak a töltéssel, de a töltőhöz való eljutással és a városban való araszolással is nő a menetidő. A villámtöltőt a helyi lakosság csak addig fogja használni, amíg ingyenes, hiszen senki sem akar naponta fél órát ülni egy töltőnél, hogy az otthoni árnál drágábban tölthessen.

Ha fizetőssé válnak a töltők, akkor viszont már az autópálya lehajtók környékén üzemelő vállalkozásoknak is érdekükben állhat a töltőtelepítés, így egy az autósok számára kényelmes helyen lévő töltővel akár el is szipkázhatják a városközpontokba telepített töltőktől a vevőket. Így lesz 120 magyar városban 500 darab alig használt elektromos autó töltő több ezer milliárd forintból.

Akit érdekel a teljes riport, az itt nézheti meg:

Elektromos autót használsz?