Minden újonnan gyártott Tesla képes lesz az önálló közlekedésre
Már egy hete csepegteti Elon Musk, hogy egy nem várt bejelentésre készül, amivel természetesen elérte, hogy a villanyautózást közelebbről követő megszállott közönség elkezdje várni a nagy napot. A hétfő délutánra tervezett megszólalást ugyan két nappal eltolták, de magyar idő szerint csütörtök hajnalban a Tesla vezér elárulta, hogy mi is az a szenzáció, amit az emberek többsége valószínűleg nem várt.

A Tesla az összes mostantól gyártott autójába olyan hardvert épít, ami későbbi szoftverfrissítésekkel lehetővé teszi, hogy az autó lépésről lépésre haladva önállóvá válhasson. Ez azt jelenti, hogy nem csak a később érkező Tesla Model 3, de a gyárból most kigördülő Model S-ek és Model X-ek is képesek lesznek a teljesen önálló közlekedésre néhány éven belül.

Ehhez természetesen az eddiginél sokkal komolyabb hardverre van szükség. Az autó orrába egy előre néző radar, a karosszériára körbe pedig összesen 8 kamera került. Ezek teljesen 360 fokos panorámát alkotnak, és az átfedések kihasználásával valószínűleg jó alapot biztosítanak a környezet három dimenziós feltérképezéséhez. A kamerákat 12 darab ultrahangos szenzor egészíti ki, amelyek mostoha látási viszonyok mellett is képesek a környezetben lévő tárgyak távolságának meghatározására. A rengeteg szenzor adatának intelligens feldolgozására és az irányítási döntések meghozatalára az autóba egy a korábbinál 40-szer nagyobb számítási teljesítményű számítógépet építettek. Az új Tesla Vision névre keresztelt csomag jelentősen nagyobb biztonsággal lesz képes az autót irányítani, mint egy ember.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az összes Tesla alapból képes lesz emberi beavatkozás nélkül egyik helyről a másikra vinni az utasait. Mint oly sok minden más, ez is extraként lesz rendelhető. A hardver ugyan ott lesz az autóban, de a bekapcsolásért fizetni kell. A Tesla két különböző csomagban kinálja az önállósító tudást. Az Enhanced Autopilot a mostani Autopilot továbbfejlesztett változata lesz. Az eddig használt egy kamera helyett 4 kamerával dolgozik a rendszer, hogy növelje a megbízhatóságot és a szomszédos sávokban gyorsan érkező autókat is hamarabb észrevegye. Ennek a rendszernek a részét képezi a 12 ultrahangos szenzor is, amelyek kétszer távolabb látnak el, mint a mostaniak. Mindezek ellenére az Enhanced Autopilot nagyjából azt fogja tudni, mint a mostani: tartja a sávot, sávot vált, egyik autópályáról átmegy a másikra, leparkol, ha üres helyet mutatunk neki és be- illetve kiáll a garázsból, ha kérjük. Így ez továbbra is csak egy asszisztens lesz, aminek az ára az autó rendelésekor 5000, utólag pedig 6000 dollár lesz. Ez a frissítés várhatóan idén decemberre kapja meg a belső és külső jóváhagyásokat, így először akkor érkezhet meg az autókra.

A Full Self-Driving Capability néven futó funkcióért további 3000 illetve utólagos rendelésnél 4000 dollárt kell leszurkolni, de ezért már tényleg olyan funkciók járnak (majd), amik eddig csak a sci-fi filmek forgatókönyvíróinak a fejéből pattantak ki. Az autó képes lesz minden körülmény mellett rövid és hosszabb utak teljesen önálló megtételére is. Elég lesz csak beülni az autóba. Ha nem választunk külön célt, akkor a naptárunkban soron következő programunk helyszínére visz. Amennyiben ilyen nincs, akkor haza. Mindezt a sofőr beavatkozása nélkül. Hosszabb utakon útba ejti a szükséges Superchargereket, és az automata karral felszerelt töltőknél még a töltést is elintézi önállóan. Mindeközben elnavigál a városi utcákon, az összetett kereszteződésekben, figyelembe veszi a táblák és a forgalomirányító lámpák jelzéseit. A rengeteg szenzornak és az óriási számítási teljesítménynek köszönhetően pedig kétszer olyan biztonságosan fog vezetni, mint egy átlagember. Legalábbis így számol a Tesla.
Persze rengeteg még a kérdőjel. Azt a Tesla is hozzáteszi, hogy nem tudják garantálni, hogy az önvezető funkció mindenütt egyből megkapja a szükséges engedélyeket, így nem biztos, hogy minden mindenütt működni fog. Ráadásul azt is kikötik, hogy autómegosztó flották közül csak a jövőre bemutatkozó Tesla Networkben fogják engedélyezni a használatát.

Mint mindig, Elon Musk most is tele volt ígéretekkel. Nem elég, hogy ezeket a funkciókat megígérte, de egy látványos tesztút terveiről is lerántotta a leplet. Jövő év végéig szeretnék demonstrálni az autó képességeit egy olyan úttal, ahol Los Angelestől a New York-i Time Square-ig teljesen önállóan vinné az utasait az autó, beleértve a teljesen önálló töltéseket is. Az út végén az autó feladatai közé fog tartozni a teljesen önálló parkolás is.
Az egészben a legzseniálisabb az, hogy a Tesla rájött arra, hogy a hardver minden autóba való kérdés nélküli beépítése a legolcsóbb módja az önvezető autó kifejlesztésének. 8 kamera modul, egy radar és 12 ultrahangos szenzor ára nem több néhány száz dollárnál, de valószínűleg a szuperszámítógépként emlegetett célhardver sem kerül többe 1-2 ezer dollárnál (de lehet, hogy így is fölé lövünk). Ezért cserébe a Tesla a világ minden tájáról a legkülönfélébb vezetési stílusú sofőrök és a körülöttük lévő forgalom figyelésével taníthatja a központi mesterséges intelligenciát. Az összes kamera és szenzor képének elemzésével, illetve az adott szituációra adott reakció összepárosításával anélkül trenírozható a Tesla mesterséges intelligenciája, hogy a cégnek akár csak egy tesztautót is ki kellene küldenie a forgalomba. A rutinműveleteket nyilván gyorsabban, a ritkább szituációkat valamivel lassabban, de megtanulja a rendszer. Ezzel a módszerrel az autó pillanatok alatt jobb sofőr lehet, mint bármelyikünk. Nem elég, hogy a figyelme sosem lankad, de minden szituációra a legjobb megoldást választhatja a valós sofőröktől ellesett különböző lehetőségek közül.
Ennek fényében végképp szánalmas, ahogy a hagyományos autógyártók a saját autóik fejlesztése helyett az Autopilot elnevezés betiltásával próbálják lassítani a fejlődést.