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
auto
2024. 03. 19. kedd

Ultra-E: ultragyors töltéssel Európán át

Európát átszelő, ultragyors töltőhálózat telepítését jelentette be a napokban a holland Allego. Az Ultra-E konzorcium néven a VERBUND AG/SMATRICS, a Bayern Innovativ GmbH, az Audi AG, a BMW AG, a Magna, a Renault S.A, a Hubject GmbH és az Allego által létrehozott társulás célja, hogy Hollandiában, Belgiumban, Németországban és Ausztriában az európai Ten-T folyosó mentén 25 darab, akár 350 kW teljesítményre is képes töltővel biztosítsák a jövő villanyautóinak a töltését. A cél, hogy a 300 km megtételére elegendő energia betöltése a mostani másfél óráról 20 percre csökkenjen. Az új hálózat nem kiváltja, hanem kiegészíti a mostani villámtöltő és gyorstöltő hálózatot, és elsősorban a 2018-tól érkező következő generációs villanyautók kiszolgálását célozza meg. A 13 millió eurós, fele részben az Európai Unió által finanszírozott beruházás keretében több, mint 1100 km-nyi útszakaszt fognak lefedni egymástól átlagosan 120-150 km-re lévő, CCS szabványú töltőkkel. „Ezzel lehetővé válik a 100%-ban elektromos hosszú távú utazás Európában egy mindenki által elérhető infrastruktúra használatával” – hirdeti a kiadott közlemény.

Ultra-E

Örvendetes, hogy az Európai Unióban ilyen előrelátó projektek (még nincs olyan autó, ami ilyen teljesítményt fogadni tudna) kapnak támogatást, és valósulhatnak meg belátható időn belül (bár a közlemény határidőt nem adott meg). Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy egy privát vállalkozás a saját ügyfeleinek már kiépített egy bizonyíthatóan jól használható töltőhálózatot a kontinens nyugati felén, amivel kényelmesen és nem utolsó sorban teljesen ingyenesen bejárható Európa. Ehhez a céghez, vagyis a Teslához kellene most Európának, illetve az európai autógyártóknak felzárkózniuk, ha a következő években mérhető mennyiségben szeretnének elektromos autót értékesíteni. Ennek az előkészületei kezdődtek most meg a legnagyobb autógyártók részvételével.

Vajon mi kellene ahhoz, hogy ezt a hálózatot 2-3 töltővel Magyarországon is meghosszabbítsák? (Matematikailag „mindössze” kb. 1,5 milliárd forint, fele részben uniós támogatásból.)

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

Villanyautósok