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 Nagy fába vágjuk a fejszénket: idén villanyautóval megyünk nyaralni. Persze nem azért lesz ez kihívás, mert lehetetlen távokat fogunk leküzdeni városi közlekedésre tervezett autóval, hanem mert megpróbálok erről a lehető legpontosabban beszámolni. A következő négy napban egy 1000-1100 km-es körutat teszünk Szlovákiában, ahol végigjárunk nagyszüleimmel töltött nyaralások helyszíne közül néhányat. Mivel nem a puszta utazás a cél, igyekeztem úgy beosztani a napi etapokat, hogy azok délelőtt letudhatók legyenek, délután pedig megnézhessük az adott helyet. Eredetileg 5 naposra terveztük az utat, de végül úgy alakult, hogy egy nappal hamarabb haza kell érjünk. A mindennapokban egy 4 éves Nissan LEAF-et használok, de erre ez útra egy 1 éves 30 kWh-ás kölcsön LEAF-fel megyünk, hogy a beszámoló jobban tükrözze a ma elérhető, valamivel nagyobb hatótávolságú autók képességeit. A táv minden szakasza teljesíthető lenne a saját 24 kWh-ás autónkkal is, de az utolsó magyarországi szakaszon a keleti országrész gyér töltőhálózata miatt nagyon óvatosan kellene menni. A Nissantól kapott kölcsön LEAF-fel a terveim szerint szinte minden szakaszon megpróbálkozhatunk a megengedett legnagyobb sebességgel. Mivel négy nap alatt megyünk majd 1000-1100 km-t, egy napra alig jut több, mint amit fogcsikorgatva a LEAF egy töltéssel is meg tud tenni. Szerencsére Szlovákiában olyan sűrű a villámtöltő hálózat, hogy semmi szükség a tötyögésre, egy normál autópályás tempó és napi egy vagy maximum kettő 20-25 perces pihenővel kényelmesen megtehető minden szakasz. A terv tehát az, hogy ahol lehet, ott olyan tempóval megyünk majd, amilyennel hagyományos autóval is közlekednénk. Ennek ellenére vannak persze kihívások. Magyarországról elsők között regisztráltam a szlovák Greenway hálózatba, de a kártyám még sosem használtam náluk. A rendszer állandóan változik, lehet hogy már a kártya sem kell. Mindenesetre egy másik rendszerhez való kártyát is viszek, valamelyik csak indítja majd a töltőket. Mivel a villámtöltők Szlovákiában erősen fizetősek, a költségek és az utazási idő miatt is az lenne a legszerencsésebb, ha minden szálláshelyen a szálloda parkolójában tudnék tölteni. Így másnap reggel teli akkuval indulhatnánk az első szakaszra, így tényleg csak egy villámtöltésre lenne szükség naponta. Hogy ez mennyire jön össze, az majd kiderül. Az utazás Veresegyházról indul, és az első napon Pozsonyig megyünk. Ez benzines autóval nagyjából 2,5-3 óra, ha sehol sem állnánk meg. Két gyerekkel ez valószínűtlen, annál is inkább, mert szlovák autópálya matricát is venni kell majd valahol. Így viszont bátran rá lehet számolni még egy fél órát, így hagyományos autóval nekünk kb. 3-3,5 óra lenne az út. Az villamos hajtást használva a töltési és a matricavásárlási időt is beszámítva 5 órát allokáltam a szakaszra, de bízom benne, hogy erősen túllőttem. Pozsonyban egy éjszakát maradunk, majd másnap kelet felé vesszük az irányt és Nyitra illetve Besztercebánya érintése után átkelünk az Alacsony Tátrán. A második napi szállásunk még nincs meg, így nem tudom meddig megyünk. Remélem ma estére kiderül. A harmadik nap Kassán foglaltam szállást, így az ismét egy fix pont lesz. Hogy közte hova nézünk be, azt egyelőre még mi sem döntöttük el fixen. Kassáról az Aggteleki cseppkőbarlang és Miskolc érintésével tervezünk hazajutni. Ahogy az elején is említettem, igyekszem mindent dokumentálni, hogy a nyaralás villanyautós közlekedési része jól átlátható legyen. Nem lesz rekorddöntés, nem lesznek (remélhetőleg) húzós helyzetek, a cél az, hogy amennyire lehet úgy közlekedjünk, ahogy más autókkal szokás. Ezeknél a napi etapoknál már sokszor mentünk napon belül is jóval többet a 24-es LEAF-fel, és sok más villanyautós is túl van már enné komolyabb túrákon. Itt most egyedül az idegen töltőhálózat és a magas hegyek okozhatnak meglepetéseket. Az összegyűjtött adatok alapján készül majd egy összefoglaló cikk is a túráról, de ha nem felejtem el elindítani a logolást és minden úgy működik, ahogy terveztem, akkor ezen az oldalon folyamatosan követhető lesz az utunk az alábbi térképen. Ezt a bejegyzést a térkép alatt friss képekkel és rövid helyzetjelentésekkel fogom időről időre bővíteni. Érdemes tehát ezt az ablakot nyitva hagyni és néha frissíteni. vasárnap, 7:52 – Veresegyház: Indulás Hét óra körüli indulást terveztem, így sikerült. Az első megállónk a győri Dunakapu téren lévő mélygarázs CHAdeMO töltője. Mivel vasárnap reggel nem gond Budapesten átvágni, nem fogunk körbemenni az M0-án, így tudunk néhány km-t spórolni. Vasárnap 9:50 – Győr: töltés indul Óra szerinti 130 km/h-val nem tudtuk volna végig nyomni, ezért Győrtől 30 km-re először 120-ra, majd az autóúton 80-ra vettem vissza a sebességet. Így 0% töltöttséggel gurultunk be a Dunakapu téri mélygarázsba. Egy töltéssel nagy részben autópálya tempóval 157,8 km-t jöttünk. A menetidő eddig 2 óra. 30-40 perc töltés után remélem tovább tudunk indulni. Vasárnap 10:30 – Győr: indulás tovább Pozsonyba 40 perc töltés után 98%-os töltöttséggel már suhanunk is tovább Pozsony felé. Bár a táv itt rövidebb, teljesen ismeretlen terepre megyünk, ezért lehet, hogy kicsit óvatosabb leszek. A töltő egyébként pont 30 perc alatt töltötte fel az autót 80%-ra. Vasarnap, 11:58 – érkezés Pozsonyba A határon volt némi sorbanállás az autópálya matricáért, de így is megérkeztünk a tervezett időpontban. Most pedig egy kis városnézés. Vasárnap, 16:35 – Pozsony, célállomási töltés Mivel a szállásunkon nincs lehetőség tölteni, beálltam a szomszédban levő bevásárlóközpont parkolójába. A 22 kW-os töltés ingyenes, és hétvégén az első 5 óra parkolásért sem kell fizetni. Úgy számolom, hogy a Győrtől idáig elhasznált áramot az autó 6,6 kW-os töltőjének hála kb 2 óra alatt vissza tudom pótolni. Addig mehet egy kis felfrissülés. Hétfő, 8:00 – indulás Pozsonyból Besztercebánya felé Mivel hétköznap 8-tól fizetősek az utcai parkolók Pozsonyban, választhattunk, hogy indulunk vagy valamennyi időre parkolojegyet váltunk. Mivel már mehetnékünk volt, így az indulás mellett döntöttünk. A terv szerint a Greenway nyitrai és besztercebányai töltőin töltünk összesen 30-40 percet a mai kb. 270 km-és etaphoz. A szállásunk Donovalyn túl 1000 m felett lesz, így az oda való feljutás lesz a legnagyobb kihívás (most kb. 220 méterre vagyunk a tengerszint felett). Az út többi része, ha nincs a töltőnél műszaki hiba, akkor nem okozhat gondot. Hétfő, 10:35 – töltés Nyitrán Az első címen, amit a PlugShare alapján ütöttem be a Waze-be, nem volt töltő, ezért mentünk tovább a nehány km-rel arrébb levő másikra. Egy kis keringés után meg is lett. A régi Greenway kártyám nem indította a töltőt, de a NewMotion kártya tette a dolgát. Itt maximum 15 percet maradunk és megyünk is tovább. Egyébként bevásárlóközpont és benzinkút a közelben, így egészen jó hely a töltéshez. Hétfő, 10:52 – indulás tovább Besztercebányára 15 perc alatt 43-ról 82%-ra sikerült feltölteni az akkut. Mehetünk tovább. Hétfő, 11:35 – töltés Besztercebányán 15 perce érkeztünk a Greenway toltőhöz, amit csak egy raklap foglalt el. Zavart, hogy a Greenway kártyám nem működik ezért felhívtam a töltőn levő telefonszámot. Nagyon kedvesen angolul tájékoztattak, hogy regisztrálnom kell a honlapon, hogy a fizetős szolgáltatást is használni tudjam. Ha most regisztrálok, akkor hozza rendelik azonnal a meglévő kártyám és indítható a töltést. Regisztráltam, és mire megnéztem az e-mail fiókok, hogy jött-e róla visszaigazolás, már hívtak is telefonon, hogy indítható a töltő. Az egész nem tartott 15 percig, ha út közben hívom őket, akkor előre megcsinálhattuk volna. Mivel ebédidőben van, valószínű eszünk is valamit amíg az autó tölt. Hétfő, 12:35 – Indulás Donovaly-ba Az autó 42 perc alatt 97%-ra töltött, de mi nem végeztünk az ebéddel ennyi idő alatt. Vamivel fél egy után indultunk tovább Donovaly-ba. Hétfő, 13:10 – Donovaly Itt nincs töltő és nincs is szükségünk töltésre, csak egy kicsit sétálni álltunk meg. A megtehető hatótáv a folyamatos emelkedő miatt nagyon visszaesett, de így is elég lesz. Hétfő, 16:15 – indulás tovább Hétfő, 17:00 – megérkezés a Magurkára Ma este ebben az ezerméteres magasságban levő zsák faluban lesz a szállásunk. A LEAF már vacsorázik, úgy számolom, hogy lefekvés előtt le tudom venni a töltőről. 58% akku töltöttséggel érkeztünk, ami meglepően sok ahhoz képest, hogy mennyi emelkedőt kellett meg mászni. Képeket sajnos nem tudok feltölteni, mert annyira nincs mobilnet. Hétfő, 21:53 – töltés vége Kevesebb mint 5 óra alatt 98%-ra töltöttük a fogadó konnektoráról az autót. Éjszakára már nem hagyom a töltőn, úgyis lefelé vezet az út innen. Kedd, 9:15 – indulás a Csorba-tóhoz Kedd, 11:00 – Megérkeztünk a Csorba-tóhoz A lenti grafikonon a kék vonal a tengerszint feletti magasság változását mutatja. A piros a sebességünk. 55% maradt az akkuban. Kedd, 12:55 – indulás tovább a Lomnici csúcs felé Kedd, 13:30 – Tátralomnic Egy kis kavarodás után sikerült parkolót találni. 25 km-en mindössze 3% toltottseg fogyott. Kedd, 15:40 – indulás tovább Poprádra Kedd, 16:06 – töltés Poprádon A töltő a Greenway kártyával azonnal indult. Már nagyon ránk fért egy kávé, így amíg a LEAF töltődik, mi is elfoglalják magunkat. A Greenway-nélkül a töltésnek 45 percenként van egy 5 eurós alapdíja, ezért maximum addig maradunk. Kedd, 17:16 – Indulás Kassára Fél órával a töltés indítása után értünk vissza az autóhoz, ahol meglepődve láttuk, hogy a töltés már nem megy. A töltőn hibaüzenet fogadott. Az autót ellenőrizve kiderült, hogy szinte semmit sem töltött. Remek. Újra elindítottam a töltőt, de az 2 perc 40 mp. után újra leállt. Bár volt elég töltésünk, hogy a következő töltőig eljussunk (vagy óvatosan hajtva akár Kassáig is), de jelezni akartam a Greenwaynek, hogy a töltő nem megy. Hívtam őket, de csak várakoztattak. Már feladtam, hogy mégis megyünk tovább, de egy percen belül visszahívtak, hogy megkérdezzék miért hívtam őket. A problémám ismertetése után a töltő újraindítása mellett döntöttek, ami megoldotta a problémát. 15 perc töltés után már mehettünk is tovább. Nagyon profi ügyfélszolgálat! Kedd, 18:42 – Érkezés Kassára 43 km-re való árammal érkeztünk Kassára. Az út eseménytelenül telt, 120-as óra szerinti (110 körüli valós) tempóval mentünk szinte végig, és a 30 fok feletti hőségben a klíma is egész úton ment. Kedd, 19:34 – Ingyenes töltés indul Az ELMŰ oszlopokhoz hasonló AC töltőkön Kassán is ingyen van az áram, így amíg a városban sétáltunk és vacsoráztunk, feltettem az autót tölteni. A kábel csatlakoztatása után a töltés azonnal indult. Szerda, utolsó nap Szerda, 10:35 – indulás Aggtelekre Útban Miskolcra benézünk Aggtelekre. Kb 66 km, egy kis emelkedővel a végen. 90%-on a töltöttség, ami a kocsi szerint klímával 186 km-re elegendő. Szerda, 11:49 – Aggtelek Hiába sikerült 11 perccel dél előtt ideérni, a 12 órás vezetésre már nem kaptunk jegyet. Szerencsére csak fel órát kell várni a következő túrára. A 66 km-ből valahogy bő 80 lett, de 45% töltésünk így is maradt, hogy elérjünk Miskolcig. Szerda, 14:00 – irány a miskolci Lukoil villámtöltő Szerda, 14:55 – Miskolc, Lukoil villámtöltő Az utazásunk legnehezebb szakasza következik, amit csak közel teletöltött akkumulátorral tudunk normális tempóval teljesíteni. Veresegyházig ugyanis nincs másik villámtöltő az úton. Addig hűsölés és uzsonna a Lukoil shopban.Remélem, hogy 40 percen belül indulhatunk. Szerda, 15:30 – utolsó szakasz indul Szédületesen jól működik együtt a Nissan LEAF 30 kWh-ás verziója és az ABB töltő. 27 perc után már 93 %-nál járt. A gyerekek még meg sem ették a hotdogot. Most pedig jöjjön 165 km majdnem végig autópályán. Szerda, 18:10 – otthon, édes otthon Sikerült. 1094 km megtétele után sikeresen hazaértünk. Útközben tettünk egy nem tervezett kitérőt, így távolságban és időben is hosszabb lett az út,de erről majd az összefoglaló cikkben írok. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!