PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) független nonprofit szervezet arra kereste a választ legutóbb közzétett kutatásában, hogy a világ mely városai vezetik az elektromos közlekedésre való átállás forradalmát. 2017 elejéig közel kétmillió elektromos autó került értékesítésre világszerte, miközben a gyártók folyamatosan elektromos modellekkel igyekeznek bővíteni kínálatukat, a nemzetek kormányai pedig a klímavédelem és a levegőminőség javítása érdekében szigorításokkal, vagy éppen kedvezményekkel próbálják az embereket a villanyautók vásárlása felé terelni. Habár a legtöbb ország autópiacán egyre nagyobb súllyal szerepelnek az elektromos járművek, mégis nagyon erős koncentráció tapasztalható ezek elterjedésében. A kutatás 20 városi területet emel ki az elektromos közlekedés fővárosaiként, melyekben 2016-ban a világ összes villanyautójának a 40%-a volt megtalálható, és az összes elektromos kocsi eladásnak 43%-át tették ki. Ellenben ez a 20 város a világ népességének mindössze 3%-át, és az összes személygépkocsi-értékesítés 8%-át adja.

Az ICCT tanulmányában az elektromos közlekedés mértéke mellett az egyes „elektromos fővárosokban” azt is vizsgálta, hogy milyen állami szabályozások támogatják a villanyautózást, és milyen mértékben van kiépítve a töltőinfrastruktúra. Fontos megjegyezni, hogy az „elektromos autó” kifejezés a kutatásban magába foglalja a teljesen elektromos, és a plug-in hibrid autókat is. Továbbá a tanulmány elsősorban a személygépkocsikra fókuszál, így az eredményül kapott számok azokra értendőek, az egyéb elektromos járművek (például buszok) csak mellékesen kerülnek szóba.

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

Ahhoz, hogy egy város az elektromos közlekedés fővárosa lehessen, legalább kettő feltételnek meg kell felelnie a következő háromból: legalább 20 000 darab összesített elektromos autó eladás 2016 végéig, legalább 3000 darab eladás 2016-ban, minimum 5%-os elektromos részesedés az összes személygépkocsi-értékesítésből 2016-ban. Ezek alapján a világ jelenlegi elektromos fővárosai: Peking, Hangcsou, Csingtao, Sanghaj, Sencsen, Tajjüan, Tiencsin, Párizs, Tokió, Amszterdam, Rotterdam-Hága, Utrecht, Oslo, Bergen, Stockholm, Los Angeles, New York, San Francisco, San José, és London. Kína fölénye jól érzékelhető, ugyanis 7 városa is bekerült a 20 éllovas közé. Az összesített eladások tekintetében Los Angeles az első a maga több, mint 100 000 darabjával, őt pedig Sanghaj, Peking és Oslo követi. Ami a megoszlást illeti, Bergen és Oslo toronymagasan vezeti a listát, náluk 36 és 33%-ban adtak el elektromos autót az összes új értékesítéshez viszonyítva. Az alábbi ábrán a járműflották összetétel szerinti különbségei is láthatók. Míg Peking, Csingtao és Bergen esetében szinte csak teljesen elektromos autót vásároltak az emberek, addig például Sanghaj, Stockholm, és Utrecht esetében erőteljes plug-in hibrid dominancia figyelhető meg. Ezek az eltérések a különböző szabályozási módszerekkel és az eltérő modellek elérhetőségével magyarázhatók. Az említett városok elektromos autó értékesítésének aránya majdnem minden esetben magasabb, mint a nemzeti átlag.

Összesített elektromos autó eladások, és az elektromosok aránya az összes új, 2016-os személygépkocsi-eladás százalékában, Forrás: a tanulmány

A szabályozás tekintetében nagyon fontos, hogy nem csupán az egyes városok alkalmaznak települési szintű intézkedéseket, hanem a kormányzatok nemzeti szinten is ösztönzik az elektromos autózást. Ilyen például Kína New Energy Vehicle kreditrendszere, Kalifornia Zero Emission Vehicle követelményei, vagy éppen az Európai Unióban a CO2-kibocsátására vonatkozó korlátozások, melyek új, fejlett technológiák megjelenését eredményezik. Ezek mellett pedig gyakran megjelenik az oktatásban is az elektromos autók támogatása, valamint népszerűsítő kampányokkal hirdetik a hozzájuk kapcsolódó hasznokat.

Települési szinten gyakran alkalmazott módszer az elektromos autó vásárláshoz nyújtott kedvezmény, melynek mértéke a kínai városokban 5000-9000 dollár értékű. Számos kínai és európai városban jellemző, hogy a villanyautók ingyen parkolhatnak az amúgy fizetős helyeken, és elsőbbséget élveznek az engedélyezési eljárásokban. Az elektromos autósok rendszerint használhatják a telekocsisávot az olyan helyeken is, ahol erre szigorú szabályok vonatkoznak, és kedvezményes díjszabások vonatkoznak rájuk. A norvég városokban ingyenes nyilvános töltési lehetőség biztosított teljesen megújuló forrásból, Londonban, és több kínai városban pedig kötelező minden ötödik parkolónak töltővel rendelkeznie. Ezek a lokális programok a legtöbb esetben precíz pontossággal az adott városra vannak szabva. Norvégia hegyekkel és fjordokkal szabdalt felszínének következtében a sofőr rákényszerül az alagutak és a kompok használatára. Egy ideig a villanyautósok mentesültek ezek díjai alól az elektromos autózás népszerűsítésének céljából. A kínai nagyvárosokban a légszennyezés miatt gyakorta előfordul, hogy tilos az autóval való közlekedés, a tilalom alól azonban kivételt képeznek az elektromos autók. Az elektromos autózáshoz kötődő pénzbeli előny tehát a kedvezményeknek köszönhetően óriási lehet, Osloban és Bergenben például évente akár 27 000 dollár is (7 millió forint).

A kedvezmények összértéke az egyes városokban 2016-ban, Forrás: a tanulmány

A töltési infrastruktúrában is jelentős különbségeket tapasztalunk az egyes városok között, leginkább a lakhatási és utazási szokások eltéréseinek következményeként. Abszolút számban nem meglepő módon a világ legnagyobb autópiacán, Kínában található a legtöbb nyilvános töltőpont. Népességszámhoz viszonyítva kiemelkednek a norvég és holland városok, ami pedig az egy nyilvános töltőállásra jutó elektromos autók számát illeti, az Egyesült Államok városai érik el a legnagyobb értékeket, ahol az otthoni és a munkahelyi töltés számottevően népszerűbb.

A nyilvános töltőpontok száma, ugyanez millió főre vetítve, és az egy töltőpontra jutó elektromos autók száma, Forrás: a tanulmány

Összességében elmondható, hogy az elektromos közlekedés legjelentősebb hajtóereje a nemzeti és települési szintű szabályozásban keresendő. Ezek alakítják ugyanis a lakosság szemléletmódját a villanyautókról, s fognak arra sarkallni egyre több embert, hogy a kedvezmények és az anyagi megtakarítások miatt váltsanak elektromos modellre. Fontos emellett az is, hogy minél több márkához és típushoz legyen hozzáférés: míg a nagyobb piacokon a szabályozás legalább 17 modell elérhetőségét eredményezte, addig a legnagyobb, kaliforniai, kínai és norvégiai városokban közel 30 közül választhatnak a vásárlók. A megfelelően átgondolt és a városra szabott intézkedésekkel a jelenlegi 20-nál sokkal több elektromos fővárost is létre tudnánk hozni.

Becsült összesített elektromos autó eladások a világ összes elektromos autójának százalékában, Forrás: a tanulmány

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás