PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Tegnap este útban hazafelé tankolnom kellett az Opel Amperába, mert már nem csak az akkumulátor, de a benzintank is teljesen kiürült. Már kb. 3 napja csak annyit írt az autó a műszerfalon, hogy nagyon alacsony az üzemanyagszint, így az utóbbi napokban ügyelnem kellett arra, hogy így vagy úgy de beleférjek az autó elektromos hatótávjába. A tankolás után hazaérve áttekintve a kijelzőket, az alábbiakat láttam. Opel Ampera középső kijelző Alapvetően nincs semmi furcsaság, minden a legnagyobb rendben van. Csak az zavaró egy kicsit, hogy ahány kijelző, annyiféle fogyasztási adat látható. A vicc az, hogy mindegyik igaz, csak tudni kell, hogy melyik mit is mér. A) A fenti képen az A betűvel jelölt érték (2,3 l/100 km) például a legutóbbi teljes töltés óta megtett útra (itt 63,7 km) elhasznált benzin (itt 1,5 l) alapján számított fogyasztás. Az útba beleszámítanak az elektromosan megtett km-ek is, így nem a benzinmotor valós fogyasztását adja. Azt a benzinnel megtett km-ek (itt 15,6 km) és az utolsó teljes töltés óta elhasznált benzin (még mindig 1,5 l) alapján lehet kiszámolni, de a rendszer ezt nem teszi meg nekünk. Jelen esetben ez az érték 9,6 l/100 km, amitől minden jóérzésű villanyautósnak fennakad a szeme. Ez a megdöbbentően magas érték úgy jött össze, hogy hazafele úton néhány km-re Hegyi módba kapcsoltam, hogy a meghajtás mellett a rendszer az akkut is töltse, és az autópályáról lehajtva már tisztán elektromosan mehessek hazáig. Tehát a benzines üzem alatt ugyan magas volt a fogyasztás, de ennek köszönhetően hosszabb utat tudtam elektromosan megtenni. Enélkül a 48,1 km-es tisztán elektromos hatótáv a -3 °C-os külső és 22 °C-os belső hőmérséklet mellett 40 km-nek is alig jött volna ki. B) A B betűvel jelölt adat (3,4 l/100 km) sokkal egyértelműbb, hiszen az az autó teljes élettartamára vetített benzin fogyasztását mutatja. Mivel az Ampera az én használati ciklusomban ilyenkor télen folyamatosan 2,6 l/100 km-es fogyasztással működik, ez az érték szépen lassan megy lefelé. Az első holland tulajdonos valószínűleg nagyobb arányban használta a benzinmotort, mint én szoktam. Opel Ampera elsődleges kijelzője C) A kormány előtti elsődleges kijelzőn a napi számlálókhoz társítva is található egy-egy fogyasztás adat. Az A jelölésű számlálót (itt 24,1 km-en áll) minden benzintankolásnál nullázom. Mivel a tegnap esti tankolásnál már lényegében üres volt az akkumulátor, így a hazaút szinte egészére a benzinmotor termelte meg az áramot (ahogy fent írtam, az autópályás szakaszon a többletet az akkuba töltöttem, így az autópályáról letérve már elektromosan tudtam menni, és nem volt tovább szükség a benzinmotorra). Ebből adódik a 6 l/100 km-es fogyasztás. Opel Ampera elsődleges kijelzője D) A B jelű napi számlálót az autó vásárlásakor nulláztam, és megpróbálom nem nullázni az eladásig, hogy arra az időre mutassa az átlagfogyasztást, az elhasznált üzemanyagot és a megtett utat, amíg az autót mi használtuk. Az átlagfogyasztásom az elmúlt 6328 km-re 2,6 l/100 km volt (D jelölés). Az érdekesség az egészben, hogy az Ampera nem köti az orrunkra az elektromos üzem fogyasztását. Ha az első képen látható 10 kWh-ás elhasznált energiamennyiséget és az ezzel megtett 48,1 km-es távot nézzük, akkor a 20,8 kWh/100 km-es igencsak durva fogyasztás adódik. Persze ne felejtsük el, -3 °C volt a kinti hőmérséklet, én pedig kellemesen fűtött kabinban ücsörögtem, de akkor is nagyon sok. Na ezzel az Ampera inkább nem riogat. Mivel ezek a számlálók minden teljes töltésnél nullázódnak, historikus adatok maximum akkor érhetők el, ha valaki minden este feljegyzi a napi eredményeket. Mennyit fogyaszt tehát egy villanyautó? Gyakorlatilag képtelenség korrekt választ adni. Van persze sok olyan típus, ami az Amperánál sokkal őszintébben vall a fogyasztásról, de a különböző körülmények nagyon eltérő adataiból ott sem egyszerű egy releváns értéket mondani. Az Ampera egyszerre leolvasható, teljesen eltérő, és az elektromosan megtett km-ek ismerete nélkül nem is igazán értelmezhető négyféle benzines fogyasztási adata pedig végképp nem szolgál sok támponttal. Ez persze nem csorbít semmit az Ampera értékén, a képeket és gondolatokat pusztán az érdekesség kedvéért osztottam meg. A Ti autótok hogy mutatja a fogyasztást? Tisztán elektromos üzemben milyen fogyasztásokat láttok ilyenkor télen? Osszátok meg ezeket hozzászólásban! Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!