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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Bár minden idők legsikeresebb villanyautójának legújabb, 2018-as változatának NEDC szerinti 378 kilométeres hatótávját büszkén mutogatja a Nissan, jól tudjuk, hogy az 1997-ben bevezetett európai szabvány igencsak távol áll a valóságtól, így egy kizárólag ebből a ciklusból származó hatótáv ismeretével nem ajánlott elindulni egy hosszabb útra a villanyautónkkal, mert könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy a semmi közepén, lemerült akkumulátorral szidjuk a gyártót a hamis adataival együtt.

Az amerikai metódus, azaz az ottani Környezetvédelmi Hivatal által hivatalosan jóváhagyott adatok szerint az új LEAF 243 kilométert tud megtenni két töltés között, ami a NEDC szerint értékelés 65%-a. Bár az EPA ciklus is laboratóriumi körülmények között lett meghatározva, érezhetően egy sokkal reálisabb hatótávot párosíthatunk az autónkhoz.

Mivel az autók elektromos technológiájának fejlődésével egyre inkább bizonyossá vált, hogy a jelenleg használatos NEDC rendszer nem tud megbízható fogyasztási adatokkal szolgálni, 2017 szeptemberében Európában, Japánban, és Indiában is bevezetésre került a WLTP (Világszinten Harmonizált Könnyű Járművek Teszt Procedúrája) szabvány, mely mind a villanyautókról, mind a hagyományos meghajtású járművekről pontosabb fogyasztási adatokat közöl. Az osztrák autókereskedőknek köszönhetően a Nissan LEAF 2018-at már az új mérések alapján is tudjuk osztályozni. Bár az értékek véglegessége és pontossága hagy némi kérdőjelet maga után, a hatótáv mégis már az EPA ciklusban mértre kezd hasonlítani.

Forrás: infohub.at

A 16 colos kerekekkel felszerelt Visia és Acenta változatban a városi ciklusban 415 kilométeres hatótávot mért a WLTP, míg az autópályás vezetéssel kombinálva 285 kilométert tud a kocsi. A kombinált fogyasztás 19,4 kWh 100 kilométeren. Az N-Connecta, és a Tekna verziók esetében, melyekhez már 17 colos kerekek járnak, városi vezetés során 389 kilométert tudunk megtenni, a kombinált hatótáv pedig 270 kilométert biztosít számunkra egy töltéssel. E változatok kombinált fogyasztása 20,6 kWh/100 km.

A LEAF új, megnövelt hatótávú változata már világszerte több, mint 40 000 megrendelést kapott, melyből 12 000 európai vásárlóktól érkezett, így biztosak lehetünk benne, hogy az évtized legelején elindított eredeti LEAF méltó utódja lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.