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
auto

Nem hisz Elon Musknak a Daimler, tovább fokozódik a villanykamionok versenye

Napjaink leginnovatívabb ötletei mögött kétségtelenül Elon Musk áll, ami miatt sokan az emberiség megmentőjeként, valódi Vasemberként emlegetik. Ennek ellenére mégsem jelenthető ki, hogy mindenki pozitív véleménnyel lenne a Tesla vezérigazgatójáról, és ujjongva követné a CEO karrierjének minden mozzanatát. Vannak olyanok, leginkább a Tesla konkurens vállalatainak munkatársai között, akik egyenesen hazugnak és csalónak nevezik Elon Muskot, hiszen az egyre népszerűbb és sikeresebb kaliforniai autógyártó eredményeit egyedül így tudják lecsöndesíteni, ha már a versenyt nem tudják vele felvenni. Pontosan így osztotta két részre az autóipar történéseit nyomon követő társadalmat is a Tesla Semi novemberi bemutatója, ahol az elektromos kamion specifikációiként Elon olyan adatokat említett, mint a 800 kilométeres hatótáv, 5 másodperces gyorsulás 0-ról 100-ra rakomány nélkül, de 36 tonna rakománnyal is mindössze 20 szekundum alatt 100 km/h-n van a jármű. Ezek a számok felrobbantották az internetet, és míg számos vállalat azonnal ki akarta próbálni a villanymotoros Semit, addig mások könnyedén elkönyvelték lehetetlennek a prezentált adatokat, a vezérigazgatót pedig ismételten a túlzásba vitt ígérgetései miatt kritizálták, melyeket soha nem fog betartani.

Forrás: tesla live stream

Az a téma, hogy a Semi valóban képes-e mindarra, amit Elon Musk állít, legutóbb a legnagyobb vetélytárs kamiongyártó, a Daimler legújabb nehéz-tehergépjárművének stuttgarti bemutató eseményén került elő. A német vállalat kamionjaiért felelős igazgató, Martin Daum éppen a 2021-ben érkező eActros tisztán elektromos meghajtású járművet prezentálta, amikor egy riporter feltette a tízmilliós kérdést: miért van az, hogy a Daimler 2021-ben egy olyan kamiont dob a piacra, amely sokkal kisebb hatótávot kínál, mint a Tesla Semi, ami ráadásul már 2019-ben gyártásba kerül?

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

A Daimler igazgató a jelenleg elérhető akkumulátor-technológiára hivatkozott, mely szerinte a következő évtizedig nem teszi lehetővé egy teljesen elektromos nehéz-tehergépjármű sorozatgyártását, így a németek célkitűzése sokkal reálisabb, a Tesláé pedig igencsak megkérdőjelezhető. Ha viszont mégis Elon Musknak lesz igaza, akkor a Daimler valamit elképzelhetetlenül elszámolt – mondta Martin Daum.

„Ha a Tesla valóban betartja az ígéreteit, akkor nyilvánvalóan veszünk tőle két kamiont – egyet szétszedni, egyet pedig tesztelni, mert ha ez tényleg megtörténik, akkor valami nagyon elkerülte a figyelmünket. De jelenleg a fizika ugyanazon törvényei uralkodnak Németországban, mint Kaliforniában, a Tesla otthonában.”

Nyilvánvalóan óriási érvágás lenne a világ legnagyobb kamiongyártója számára, ha egy villanyautókat fejlesztő kaliforniai start-up vállalat a saját területén győzné le, márpedig a Tesla Semi hónapok óta tartó tesztelései alatt – melyben külső partnercégek is részt vesznek – még senki nem panaszkodott, hogy Elon Musk hazudott volna a villanykamion képességeiről, így esélyes, hogy a Tesla megszegi a fizika törvényeit. De mivel az áruszállítás elektromosítása is egy kiemelten fontos feladat, melyben minden résztvevő szívesen látott, így érdemes rá egy rövid pillantást vetni, hogy a Daimler milyen járművet kínál a füstös teherautók leváltására.

Az eActros a német gyártó elektromos kamionprogramjainak legújabbika, mely két variánst is kínál a járműből: egy 18 és egy 25 tonnásat. Az eActros meghajtását két villanymotor biztosítja, melyek összesen 250 kW teljesítményre képesek, a 240 kWh-s lítium-ion akkucsomag pedig 200 kilométerre elegendő energiát biztosít. A töltési teljesítmény azonban csak 20 és 80 kW közötti, amivel az aksi 3-12 óra alatt tölthető fel teljesen. Ez szintén jócskán alulmarad a Semivel szemben, melyről Elon Musk azt ígéri, hogy 30 perc alatt 640 kilométert tölthetünk vissza a hamarosan kiépülő Tesla Megachargereknél. A hatótávolság hosszánál fogva az eActros eleinte mindenképp belvárosi szállítási feladatokra lesz használva, ahol nem szükséges a hatalmas távolságok megtétele. Az első 10 darab már ki is lett küldve tesztelésre a vásárlókhoz, a sorozatgyártás tervezett kezdete pedig 2021.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.