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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Zöld utat kapott a sofőr nélküli autók tesztelése Kaliforniában

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

A technológia robbanásszerű fejlődése és az önvezetéssel foglalkozó elektronikai, valamint autógyártó vállalatok nyomása azt eredményezte, hogy mostanra szükségessé vált a sofőr nélküli vezetésre vonatkozó jogi szabályozás keretrendszerének megalkotása. A jelenleg országos szinten érvényes irányelv-tervezet alapjai már évekkel ezelőtt, még az Obama-kormány idején megjelentek, ezek elavulttá válását követően tavaly szeptemberben megtörtént a hatályos irányelvek felülvizsgálata, a legújabb változat pedig jelenleg is készülőben van, s még ez évre várható. A nem kötelező érvényű szabályozás mellett azonban az egyes államok is külön döntenek arról, hogy milyen feltételekkel engedik az önvezető járműveket a közutakra. Ebben a kérdésben lépett egy nagyot előre Kalifornia, ahol a döntéshozók zöld utat adtak a sofőr nélküli gépkocsik tesztelésének.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy április 2-ai érvénybe lépésekor a rendelet lehetővé teszi, hogy az önvezető autók tesztelésekor ne kelljen többé egy felügyelő személynek a volán mögött ülnie, ehelyett egy remote operator szükségeltetik, azaz egy olyan, az adott járműtípus vezetéséhez előírt jogosítvánnyal rendelkező személy, aki fizikailag nincs jelen a járműben, azonban távolról folyamatosan figyeli és ellenőrzi a jármű működését, képes kommunikálni a járműben helyet foglaló utasokkal, és közbe tud avatkozni vészhelyzet esetén. Az ilyesfajta távirányítású megoldás már jól ismert a katonaság számára, de az önvezető autóknak köszönhetően egyre elterjedtebbé válik a használata: a Phantom Auto vállalat a januári CES kiállításon bemutatta, hogyan lehet távolról, mintegy 800 kilométerről irányítani egy járművet.

Forrás: iStockphoto

„Ez egy nagy előrelépés az önvezető technológia számára Kaliforniában. A biztonság számunkra a legfontosabb, és készen állunk az együttműködésre azokkal a gyártókkal, amelyek a teljesen sofőr nélküli járművek tesztelésére készülnek Kaliforniában” – mondta Jean Shiomoto, az állam D.M.V. (Department of Motor Vehicles) igazgatója.

Bármennyire is nagy ugrás ez Kalifornia számára, néhány amerikai állam még mindig jóval lazábban áll hozzá az önvezető járművek közúton történő teszteléséhez. Arizona például azt ígérte, hogy semmilyen korlátozást nem vezet be, mely a technológia fejlődését hátráltatná, ezáltal olyan vállalatok elsődleges célpontjává vált, mint az Uber, a Waymo, és a Lyft. Arizonában tavaly október óta zajlik az, amire Kaliforniában csak áprilistól kerülhet sor, akkor kezdett el ugyanis a Waymo felügyelő személyzet nélküli gépkocsikat tesztelni Phoenix külvárosában, s még ez évben el is indítaná az emberi irányítástól mentes közösségi mobilitási szolgáltatását. Április 2-ától viszont a kaliforniai vállalatok, mint például az Intel, a Google anyavállalata az Alphabet, vagy az Nvidia, az összes többi, engedélyt megszerző vállalattal egyetemben, már a helyi utakon is működtethetnek ember nélküli járműveket.

Forrás: Fortune

Az önvezetés továbbra is rendkívül megosztja a társadalmat, s egyben a döntéshozókat is. Míg sokan az emberi döntés hiányát, és a mesterséges intelligencia túlságosan érzelemmentes, betanult helyzetfelmérési képességét hozzák fel érvnek a technológia ellen, addig mások a kibertámadások, valamint a biztosítási rendszer problémái miatt aggódnak. Habár a műszaki ismeretek még korlátozottak, és a technológia kiforrottsága nem tökéletes, a folyamatos fejlődés jól nyomon követhető, ugyanis Kaliforniában kötelező rögzíteniük a vállalatoknak, hogy hányszor volt szükség a sofőr beavatkozására tesztelés közben. Ebben a Waymo volt a legjobb, melynek autói 2016 decembere és 2017 novembere között 350 000 levezetett mérföld alatt mindössze 63-szor okoztak biztonsági kockázatot, ráadásul az ilyen alkalmak száma folyamatosan csökken az idő előrehaladtával.

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.