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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Nincs ma könnyű dolga annak, aki tudni szeretné, hogy mire számítson nyilvános töltő fronton a következő években Magyarországon. Pedig érthető, hogy ha valaki egy 5-15 millió forintos beruházásra készül, akkor meg szeretné tudni, hogy az új elektromos autóját hol fogja majd tölteni a következő években, vagy hogy el fog-e tudni menni az autóval az ország számára fontos pontjaira. Az ilyen kérdések megválaszolására szolgálnának azok a stratégiai tervek, amelyek minden ilyen nagy változást segítő vagy előidéző projektek megvalósulása előtt megszületnek, és amilyen anyaggal Jedlik Ányos Cselekvési Terv néven Magyarország minden más kelet-európai országnál hamarabb rendelkezett. A bökkenő mindössze az, hogy ez a terv nem részletezi, hogy milyen kritériumok szerint és hova kellene elektromos autó töltőket telepíteni ahhoz, hogy a villanyautók valós alternatívaként megfelelőek legyenek a hagyományos autók leváltására, arról pedig végképp nincs benne szó, hogy mikor, hova és milyen töltőket telepítenek állami támogatással.

Persze szóban minden elektromobilitással foglalkozó kormányzati sajtótájékoztatón elhangzottak számok a jövőben telepítendő töltőkkel kapcsolatosan, de megvalósulni egyelőre szinte semmi sem valósult meg ezekből. Ezért is örültünk annak, amikor tavaly ősszel egy szakmai konferencián dr. Ugron Gáspár Gábor úr, az elektromobilitás ügyének támogatására létrehozott e-Mobi Kft. ügyvezetője megerősítette, hogy 2018. május 31-ig 330 helyen telepítenek elektromos autó töltőket, hogy biztosítsák az ország teljes átjárhatóságát elektromos autóval közlekedők számára is. A 330 töltőből 25 darab lesz nagy teljesítményű villámtöltő, tudtuk meg a vezetőtől, míg a többi helyre 22 kW-os AC oszlopokat terveznek.

Alig két hónappal később Ugron úr egy előadásában már május 1-jei határidő és 319 töltő szerepelt a megvalósítandó töltőhálózat paraméterei között, ami miatt múlt héten kíváncsian érdeklődtünk az e-Mobi sajtóosztályánál az új töltők helyét illetően (részlete a levélből):

Kérem küldjék meg a 2018. május 1-ig üzembe helyezendő töltők listáját, típusát és azok pontos címét (és/vagy koordinátáit), hogy feltehessük azokat a közösség által használt térképekre. Amennyiben valamelyik helyszínnél bármilyen okból csúszás lenne, akkor ott kérem jelezzék, hogy ott várhatóan mikortól lesz használható a töltő.”

Néhány napos várakozás, majd egy telefonhívás után 2018. április 27-én egy tájékoztató anyagra mutató linket kaptunk válaszként (a linken elérhető közlemény):

„Tisztelt Látogató!

Örömmel tájékoztatjuk, hogy az elektromos töltőállomások telepítéséhez szükséges tervezési és kivitelezési munkálatokat az e-Mobi Nonprofit Kft. a télvíz folyamán (az év első negyedévében) megrendelte, a munkaterületeket átadta.

A létesítési munkákat végző szakvállalkozásokat Társaságunk közbeszerzés útján kiválasztotta, melyek között tisztelhetjük az ELMŰ-ÉMÁSZ,  az E.ON és az NKM társaságokat. Partnereink a tervezésen és a villamosenergia-csatlakozás kiépítésén túl, szerződtek a betonalap elhelyezésre, a biztonság- és forgalomtechnikai feladatok ellátására is.

Mind a tervezési, mind a helyszíni munkák megkezdődtek, az utóbbi esetben időjárástól függő előrehaladási állapotról számolhatunk be.

A vállalkozók általi visszajelzések alapján a telepítési ütemterv tartható, valamennyi töltőállomás 2018. május 31-ig kihelyezésre kerülhet. 

Az e-mobilitás elősegítése érdekében létrejött együttműködés eredménye, hogy elérhető közelségben került az ország elektromos autóval történő átjárhatósága.”

Úgy tűnik tehát, hogy a május 1-jei határidő egy nyelvbotlás vagy félreértés lehetett, a 330 vagy 319 töltőből álló e-Mobi hálózat a tervek szerint valójában egy hónap múlva, 2018. május 31-én készül csak el. Arra a kérdésünkre, hogy ezek a töltők pontosan hol lesznek, és melyik milyen teljesítményű lesz, nem kaptunk választ, így csak az e-mobi.hu oldalon megtalálható térképre hagyatkozhatunk.

Tervezett e-Mobi töltők (forrás: e-mobil.hu)

Bár az e-mobi.hu weboldal Hírek / Töltőátadások menüpontjában csak autóátadókról írnak, tudjuk, hogy mind Karcagon, mind pedig Tiszafüreden áll és működik már egy-egy ilyen töltő. Villanyautósok már néhány más helyen is láttak néhány e-Mobi motívumokkal díszített töltőt, azokat azonban hivatalosan még nem adták át és nem is működnek. Az e-mobi.hu weboldal Magyarország e-töltő térképe néven tartalmaz ugyan egy adatbázist, de az nem a már most használható töltőket, hanem feltehetőleg az e-Mobi által tervezett pontokat tartalmazza (a már átadott és működő karcagi és a tiszafüredi töltők ezen a térképen még tervezett töltőként szerepelnek). Eszerint összesen 305 helyen várható elektromos autó töltőállomás az országban, ebből 188 db lesz Budapesten, míg vidékre 117 töltő jut. A rossz hír, hogy 50 kW-os DC villámtöltőből mindössze egyet terveznek, azt is Budapestre a Mechwart térre. A térképen autópályák menti pihenőkben vagy benzinkutakon egyetlen töltőt sem látni.

Budapesten és nagyvárosok központjaiban lesz viszont 6 illetve 20 db 22 kW-os DC töltőoszlop, amivel az autók többsége ugyan gyorsabban feltölthető, mint az AC oszlopokról, de ezekről a kis teljesítményű töltőkről a legkisebb akkus 24 kWh-ás Nissan LEAF töltése is bő egy órás folyamat lesz. A térkép szerint az összes többi (278) helyen (2×)22 kW-os AC töltő készül.

Bár a semminél egy 20 kW-os DC töltő is több, mégis érthetetlen, hogy miért akarnak ilyeneket letenni 2018-ban, amikor máshol már a 150-350 kW-os töltőkből álló hálózatok állomásait építik. Ráadásul az ország átjárhatósága szempontjából a városközpontokba telepített töltők nagyon nem ideálisak, hiszen ezek miatt vagy nem tud a villanyautós autópályán menni, vagy az autópályáról minden egyes töltésért be kell bumliznia a városközpontba, időt és megtehető km-eket pazarolva.

Térképen jelölt e-Mobi helyszín a XIII. kerületben.

Térképen jelölt e-Mobi helyszín a XIII. kerületben.

Mindenesetre az e-Mobitól kapott válasz alapján bizakodóak lehetünk, hiszen minden a terveknek megfelelően halad, és tartható a telepítési ütemterv. Kíváncsiságból azért elgurultam néhány közeli helyszínre, de a hónap végére elkészülő töltőknek egyelőre nem láttam nyomát. Persze két helyszín alapján hiba lenne általános érvényű következtetéseket levonni, és természetesen az is nyilvánvaló, hogy egy töltő kész tervek és engedélyek birtokában akár 1-2 nap alatt letelepíthető, de ha tényleg tartani akarják a határidőket, akkor bőven lesz munkájuk a következő 1 hónapban az e-Mobi alvállalkozóinak. A fővárosban a következő 4 hétben minden munkanapon átlagosan 9 új töltő felszerelésére lehet számítani, de vidéken is el kellene készülnie napi 5-6 töltőnek, hogy teljesüljön a nagy terv. Nagyon szurkolunk!

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.