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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Szeptember végén számoltunk be az első hivatalos Tesla Model 3 törésteszt eredményéről, amikor is az amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) az elérhető legjobb, 5 csillagos osztályzatot adta az autónak. Már akkor is kiemeltük, hogy bár (szerencsére) nagyon sok autó éri el ezt az eredményt, a reklámokból általában kimarad, hogy csak elenyésző részük kap 5 csillagot minden egyes alkategóriában. A Model 3 ennek az elit klubnak a tagja. Az elmúlt héten azonban újabb részleteket osztott meg a Tesla a törésteszt eredményeiről, és előállt egy elég meredek állítással is: szerintük a 3-as a valaha gyártott legbiztonságosabb autó, amely mögött egyébként második és harmadik helyen a Model S és a Model X következnek. Igaz lehet ez az állítás?

A csillagokon túl

A Tesla nem először állít hasonlót, hiszen a Model S és a Model X kapcsán is a kiemelkedő biztonsági eredményekkel dicsekedtek. Mint akkor, úgy most sem örült túlzottan az NHTSA a cég marketing kampányának, sőt a legutóbbi alkalom után megtiltotta, hogy bármely gyártó 5 csillagnál többel reklámozza az autóit. Akkor a Tesla megint csak tolja a marketinget és még bajba is kerülhet a hatóságoknál? Nos nem teljesen. Csak úgy mint az előző alkalmakkor, az NHTSA nem cáfolta a cég állításait, csupán annyit mond, hogy ők maguk nem minősítik az 5 csillagon túl az autókat és nem állítják azonos „csillag kategórián belül” egyikről sem, hogy biztonságosabb, mint egy másik. Hogy  miért nem voltak keményebbek a Teslával? Az ok igen egyszerű: a szövetségi hivatal saját, publikus adatai megerősítik a kaliforniai gyártó állításait.

Az 50 legbiztonságosabb autó az NHTSA eredményei alapján. Forrás: Telsa

Ha a kedves olvasó most már teljesen össze van zavarodva, akkor meg kell, hogy nyugtassam, a hiba nem az Ön készülékében van. A történetben ugyanis ketté válik egy „filozófiai” megközelítés és a tényszerű adatok. Az NHTSA ugyanis úgy véli, hogy a fogyasztók felé csak a csillagok számát helyes kommunikálni, ugyanis azonos kategórián belül (pl. 5 csillagos autók) nehéz objektíven rangsorolni. Ugyanakkor, a lebutított csillagos osztályozás több tucat szenzor 40-50 oldalas elemzésekben taglalt eredményein alapszik. Akit részletesebben érdekelnek az adatok, az itt elolvashatja a Model 3 frontális, oldalsó, illetve oszlop töréstesztjének részletes elemzését. Ezekben rengeteg adat és mérés van, de az egyszerűség kedvéért szerepel egy összesítő szám is, ezt VSS-nek, azaz Vehicle Safety Score-nak hívják, ami magyarul Jármű Biztonsági Pontszámnak fordítható. Itt pedig láthatóak az eltérések az egyes gyártók típusai között – 5 csillag ide vagy oda.

Így néz ki a Model 3 egy frontális ütközés után. Forrás: NHTSA

A VSS eredmény alapján kerülnek ugyanis a csillagok is kiosztásra: mint a Jalponik cikke rámutat, minden ami jobb (kisebb) értéket ér el mint 0.67 VSS pont, 5 csillagosnak számít. Csakhogy az NHTSA egy ideje közzé tesz egy részletes táblázatot is, amely rávilágít, hogy bár jelenleg 52 autó van a határérték alatt, igenis mérhető a különbség a versenyzők között. A Tesla Model 3 0.38-as pontszáma az egyetlen 0.40 alatti érték, a többi 5 csillagos autó túlnyomó többsége pedig 0.5-0.6 között vizsgázott. A jelenleg 90 autót felmutató táblázatban egyébként mindössze 10 olyan található, amely minden alkategóriában elérte az 5 csillagos eredményt és ezek közül is kiemelkedő pontszámú a Model 3.

A jelenlegi Top 20 az NHTSA adatai alapján. Forrás: Regulations.gov

Biztonságos mert villanyos

A kis Tesla egyébként nem csak a jószerencsének köszönheti a remek eredményt. Mint a cég blogposztjából megtudjuk, a padlólemezbe épített akku csomagnak és a tengelyen lévő villanymotornak (motoroknak) köszönhetőn az autó súlyelosztása közel 50-50 százalékos az első és hátsó tengely között. Ez nem csak a vezetési élményben nyújt sportautós tapadást, de az autó megpördülésének esélyét is minimalizálja. A nehéz aksi egyébként a felborulást is szinte kizárja – a legjobb versenytárak 9% körüli eredményére is utcahosszal ver a Model 3 6.6%-kal

https://www.youtube.com/watch?v=3q7vsIk_njQ

A villanymeghajtás egyébként az ütközési zónák kialakításában is komoly előnyt jelentett. A fenti videón alulnézetből látjuk, hogy az Audi A4-hez képest mekkora előny, hogy nincs a kocsi orrában egy nagy, nehéz és kevéssé deformálódó belsőégésű motor, amely faltörő kosként indul meg az utastér felé. A Model 3 különleges patkó alakú merevítője egyébként már eleve az összkerékmeghajtású verzió első motorjához van tervezve – természetesen ez a görögdinnye nagyságú hajtómű is jóval kevesebb problémát okoz mint a belsőégésű blokk, mérete és a hagyományos motortér alatti ekehelyezkedése miatt. Az alábbi animáción egyébként ennek a tervezési koncepciónak még egy előnye látszik. Arra az esetre, ha mondjuk egy fára, vagy villanyoszlopra csavarodnánk fel, a Model 3 külön energiaelnyelő megoldásokkal van ellátva, hogy minimalizálja az utasok sérülésének esélyét. Az autók első ütközési zónái alapvetően arra vannak kitalálva, hogy egy másik gépjárművel csattanunk össze és azért legalább 40% átfedés van a két kocsi között. Ilyenkor az erő eloszlik. A fenti villanyoszlopos példánál azonban rendkívül kis helyre összpontosul a sérülés és ilyenkor jön jól, hogy a mérnököknek sokkal több helyük volt különböző szilárdságú fémekből több keresztmerevítőt, a futóműhöz és az autó vázához rögzített acélbordákat beépíteni.

Ez a teszteredmény egyébként arra is felhívja a figyelmet, hogy villanyautó és villanyautó között is lehet különbség. Azok az autók (lásd Mercdes EQC 400) amik továbbra is benzines társaikkal azonos alapokra épülnek és ezért a teljes villanyos hajtásláncot a belsőégésű motor helyére pakolják, nem fogják tudni kihasználni ezt a tervezési előnyt.

A Mercedes EQC 400 motortere. Ide megy majd a benzines és dízel motor is a testvéreknél. Kár érte. Forrás: Mercedes-Benz

A Model 3 egyébként nem csak a villanyos hajtás előnyeit használja ki, de más területeken is továbbgondolták a megoldásokat. Az autó légzsákjai például nem egy vagy két fázisúak, hanem a becsapódás erejéhez mérten dinamikusan és akár aszimmetrikusan fújják fel magukat, hogy ott védjenek ahol kell.

Talán még a frontális ütközésnél is nagyobb kihívás azonban egy oldalsó becsapódás, hiszen ilyenkor csak pár 10 centi választ el minket a másik autótól vagy tereptárgytól. Az alábbi videón a Model 3-mal megegyező árú és méretű Lexus ES 350-nel látjuk az összehasonlítást és a videóhoz nem szükséges sok kommentár, de halkan megjegyezném, hogy a Lexus is 5 csillagot kapott az összesítésben. Megnyugtató, ugye? A Tesla ajtajának és B oszlopának kialakításai és anyaghasználata valamint a padlólemezben lévő akkucsomag a karosszéria merevségre gyakorolt hatása  jóval kisebb károkat eredményez az autó utasterében.

https://www.youtube.com/watch?v=7Acg8brdf8o

Ugyanez az összehasonlítás a Volvo S60-hoz képest.

https://www.youtube.com/watch?v=prantu6RNgI

Még törni fogják párszor

Az NHTSA tesztjén elért kiemelkedő eredmény szép dolog, de koránt sem az utolsó törésteszt amit látni fogunk. Sőt, az sem biztos, hogy a legkeményebb.

Az európai Euro NCAP például tesztelte már az első generációs 2014-es Model S-t és bár az autó 5 csillagot kapott, az oldalsó ütközéses oszlop tesztnél csak éppen hogy elégséges volt a bordák védelme – oldalról elég nagy ütést kapott a bábu. Itt összesítésben 82%-ot kapott a felnőttek, 77%-ot a gyerekek, 66%-ot pedig a gyalogosok védelmére az autó. Az aktív biztonsági berendezéseket 71%-ra értékelték. Azóta már eltelt 4 év és a Model S is sok frissítésen esett át, például megnőtt az oldallégzsák felülete is. Érdekese lenne egy újabb tesztet látni, ráadásul Európában még se a Model X-et, se a Model 3-at nem tesztelték.

A 2014-es Model S európai tesztje. Forrás: Euro NCAP

Kétségtelenül a legbrutálisabb teszt azonban az amerikai biztosítók szövetsége az IIHS által bevezetett Small Overlap Test, amikor is 64 km/h sebességgel csapódik az autó elejének 25%-a az akadályba. A normál ütközési tesztekben teljes (NHTSA), vagy 40%-os az átfedés (Euro NCAP), azonban itt az autó orrának mindössze negyede csattan. A teszt egyébként a valós körülmények között tapasztalt eseteken alapul, amikor egy felelőtlenül előző autós éppen „megcsípi” a szembejövő gépjármű orrát. Mondani sem kell, hogy a törésteszt 2012-es bevezetése előtt tervezett autók (és a Model S alapjaiban ilyen) nem szerepelnek túl jól ebben a versenyszámban, és ha valaki egy életre szeretné feladni a vezetést, azt javasolom, böngésszen a YouTubeon az IIHS Small Overlap Test videói között. Vannak autók amiket mint a konzervnyitó úgy bont ketté az akadály és elmondható, hogy a legtöbb gyártónál csak a teljesen új generációs modellekkel tudtak felkészüli erre a próbára. Például a BMW 3-as és 5-ös sorozatai is az éppen csak megfelelő „Marginal” besorolást kapták egészen a 2017-es modellévig. A Model S egyelőre a régebbi BMW-knél jobb „Acceptable” azaz elfogadható eredményt érte el, de azért a mostan nagyméretű, új luxusszedánok mind a legjobb „Good” fokozatot kapják. Itt mindenképpen erősítenie kell a Teslának és kíváncsian várjuk a  Model X és a Model 3 eredményeit is az IIHS-től.

2017-es IIHS kis átfedésű teszt a Model S-el:

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.