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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Százmilliókat fizet a Fiat Chrysler a Teslának

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

Nemvárt helyről kap ingyen-pénzt a Tesla: a Fiat Chrysler (FCA) több százmillió eurót fizet az amerikai villanyautó gyártónak cserébe azért, hogy – az Európai Unió károsanyag kibocsátási normái szempontjából – közös flottának számítsanak a két cég autói.

Ha egyedül nem megy

Az Európai Unió környezetvédelmi előírásai egyre keményebb feltételeket szabnak az autógyártóknak. A legújabb célérték 95 g CO2 kibocsátás kilométerenként, és 2018-ban az FCA flottája – tehát az év során eladott új autóinak átlaga – 123 grammnál járt. A UBS elemzői szerint az összes vizsgált autógyártó közül az olasz-amerikai vállalat áll legrosszabbul.

Fiat 500e – csak muszájból gyártják

A cég egyébként a multinacionális vállalatok iskolapéldája. A két legendás vállalat közös története 2009-ig nyúlik vissza, amikor is a sikertelen Daimler-Chrysler frigy után az amerikai autógyár csődvédelmet kért. Ebből a helyzetből vásárolták ki őket az olaszok, 2014-ben pedig az egész csoportot egy holdingba szervezték, amely Hollandiában van bejegyezve és Londonban van a központja, miközben a menedzsment nagy része az olaszországi Torinóban és az amerikai Auburn Hillsben dolgozik. Gyáraik és fejlesztő központjaik az olasz és amerikai helyszíneken kívül a Wikipedia szerint megtalálhatóak még Kanadában, Indiában, Mexikóban, Brazíliában, Argentínában, Lengyelországban és Kínában is. A világ 8. legnagyobb autógyártójához olyan márkák tartoznak mint az Alfa Romeo, a Chrysler, a Dodge, a Fiat, a Jeep, a Lancia, a Maserati és a Ram – a Ferrarit már egy pár éve külön cégbe szervezték ki. 2018-ban a cég 4,65 millió autót adott el a világ 70 országában és 5 milliárd Euró nyereséget könyvelt el.

Csakhogy ami a villanyautózást illeti a vállalat mindenki más mögött kullog. Legendás például a cég néhai vezérigazgatójának,  Sergio Marchionenak az a kijelentése, amiben arra kérte az embereket, hogy ne vásárolják meg a Fiat 500e villanyautót, mivel a jármű gyártása veszteséges a Fiat számára. Ez a hozzáállás sajnos azt eredményezte, hogy az FCA-nak esélye sincs az EU-s előírások teljesítésére, mivel a flotta átlagát javítani hivatott villanyos típusok még évekre vannak a tömegtermeléstől. Így, elemzők szerint, 2021-re mintegy 2 milliárd Eurós büntetést kellene fizetniük az EU-nak.

Az új Maserati villanyautó platform egy lépés a jó úton – de ez nem lesz tömegautó

Ennek elkerülésére élnek a szabályok adta kiskapuval, mely szerint kérhetik a hatóságokat, hogy az átlag kiszámítása céljából tekintsék más gyártókkal közösnek a flottájukat. Így tesz egyébként a VW csoport is, mely a nagy teljesítményű Porschék és Audik kibocsátási értékeit a VW, Seat és Skoda típusaival kompenzálja. De a hírek szerint ezt a megoldást választotta két japán gyár, a Mazda és a Toyota is.

Természetesen, a Tesla ebbe nem szerelemből egyezett bele.

Mindenkinek megéri

A villanyautózás híveiként bosszankodhatnánk azon, hogy az FCA kivásárolja magát a problémából, ahelyett, hogy elérhető árú elektromos járművek gyártására törekedne. Ugyanakkor a 2 milliárdos büntetés árnyéka még a csinos 5 milliárdos profit mellett is arra sarkallhatja a vezetőséget, hogy végre komoly erőfeszítéseket tegyenek a zéró emissziós autók gyártása terén. Ez a megállapodás csak átmeneti ragtapasz.

Az FCA villanyautós tervei – a gyártás még kicsit odébb van

A Teslának is megéri a bolt és a lehető legjobb időben jön. Míg 2017-ben még 280 millió dollárt zsebelt be az amerikai vállalat hasonló kredit megállapodások kapcsán a hazai piacon, addig ez tavalyra már 103 millióra zsugorodott – és a Trump kabinet biztosan nem fog szigorítani az előírásokon, sőt. Ráadásul az idei első negyedév gyengébb eladásai miatt az előző fél év nyereségét most pár százmilliós veszteség váltaná – ezen akár már most segíthet a Február 22-én benyújtott kérelem, bár a kifizetések pontos összegéről, ütemezéséről és időpontjáról egyelőre nincsen információnk.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.