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
auto

A Tesla adja a nyugat-európai villanyautó értékesítések negyedét

elektromos autó
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

Hiába volt rendkívül népszerű a Tesla az előző években az öreg kontinens legnépszerűbb villanyautóját felváltva a Renault és a Nissan adta. Idén azonban komoly változást hozott a Tesla Model 3 megérkezése, amiből az év első 7 hónapjában bő 42 ezer talált gazdára. Így Matthias Schmidt, piaci elemző szerint a  Tesla ebben az időszakban 49.200 autót tudott átadni (a TMC gyűjtése szerint, ami a júliusi francia, és egyéb országbeli adatokat még nem tartalmazza, 49.637 autó talált gazdára), míg az előző generációs Zoe kifuttatásával a Renault-kból 28 ezer, a Nissanokból pedig 20 ezer darab fogyott. Érdekesség, hogy a Nissant idén a Hyundai csoport márkái (együtt 25 ezer) és a Volkswagen csoport (23 ezer) is megelőzték a tisztán elektromos autók rangsorában. A Tesla ezzel az eredménnyel a 182 ezres piac 27%-át tudhatja magáénak. Ha marad ez az ütem, akkor az év végére az európai Tesla értékesítés meghaladhatja a 80 ezres határt, a tisztán elektromos autóké pedig elérheti a 300 ezres szintet.

A Model 3 érkezésével a Tesla olyan piacokra is sikeresen tört be, ahol eddig nem szerepelt kimondottan jól. A német járműnyilvántartás adatai szerint Németországban például 405%-os növekedést ért el, ami elsősorban az alacsony tavalyi adatnak és az 5804 db idén eladott Model 3-nak köszönhető, miközben a Model S és Model X együttes eladása a tavalyi 1346 darabról 1010 darabra csökkent, ami 25%-os visszaesés. Ezzel a Tesla több autót adott el, mint a Jaguar összesen. A brit márka 5377 autót szállított az év első hét hónapjában a német piacra, amiből kevesebb mint 10%, 530 db volt tisztán elektromos i-Pace.

A képen a Chambourcyi Tesla kereskedés Párizs külvárosában. Forrás: Reddit/maksens

Hogy ugyanazokból az adatokból mennyire könnyű egymásnak látszólag teljesen ellentmondó következtetéseket levonni, arra a Bernstein elemzőjének, Toni Sacconaghinak a megállapítása az egyik legjobb példa. Idén szinte minden európai piacon kevesebb Model S és X ment el, mint tavaly, amit az elemző elsődlegesen a konkurencia megérkezésének számlájára ír. Sacconaghi szerint a piac nem nő olyan mértékben, ahogy az új belépők, elsősorban az Audi e-tron és a Jaguar i-Pace eladások nőnek, így a Tesla piacot veszít. A két márka autóiból 2019 első félévében nagyjából 6-6 ezer darabot adhattak el Európában, miközben a Tesla régebbi, nagyobb modelljeire a kereslet észrevehetően csökkent. Kérdés azonban, hogy valóban a két prémium márkához vándoroltak-e a vevők, nem pedig inkább az Európai utakon kényelmesebben használható Tesla Model 3 felé. Az új Tesla értékesítése ugyanis a tavalyi nulláról idén eddig 42 ezer fölé kúszott fel, miközben a két nagyobb Tesla modell értékesítése „mindössze” 5607 darabbal csökkent 2019. első hat hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest (42,5%-os csökkenés).

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.