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
auto
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

50 MW/ 64,5 MWh új energiatároló-kapacitás adódik hozzá a Tesla dél-ausztráliai lítium-ion akkumulátorához, mely a maga 100 MW/ 129 MWh-jával jelenleg a legnagyobb ilyen berendezés a világon. Az 50%-os bővítést a Neoen jelentette be, mely a 2017 decemberében beindított gigantikus akkumulátort, és a hozzá csatlakoztatott Hornsdale szélfarmot üzemelteti. Az új egységek építése már 2020 első felében befejeződik, és természetesen a Tesla fogja kivitelezni, azt azonban nem tudni, hogy továbbra is kizárólag Powerpack berendezésekből fog-e állni a rendszer, vagy a kaliforniai vállalat a nemrég bemutatott Megapack akkumulátorát is beveti. Ám több kommentelő is látott Powerpack egységekkel megrakodott kamionokat a Neoen Hornsdale Power Reserve felé tartani, így valószínűleg ezek a kisebb, 210 kilowattórás blokkok lesznek felhasználva az egyenként körülbelül 3 MWh kapacitású megaaksik helyet.

A Neoen megújulókra épülő erőmű-telepe két éves működése alatt jócskán túlszárnyalta a hozzá fűzött reményeket. 2018 elején például arról számoltunk be, hogy miként képes néhány nap leforgása alatt dollármilliókat spórolni az aksi az ausztrál fogyasztóknak, és hogyan küldi nyugdíjba a feleslegessé váló fosszilis alapú csúcserőműveket. Nem véletlenül döntött Dél-Ausztrália egy másik lítium-ion aksi megépítése mellett, melyhez szintén a Tesla biztosítja a technológiát. Az állam a 2030-as évekre kizárólag megújuló alapon szeretne villamos energiát termelni, a kereslet folyamatos kielégítéséhez pedig nélkülözhetetlen az elektromosság tárolása.

Az akkumulátoros energiatároló-rendszerek előnyeit felismerve Dél-Ausztrália állam kormánya tavaly novemberben megalapította a Grid Scale Storage Fund elnevezésű alapot, mellyel a hasonló projektek elindulását szeretné ösztönözni. A Hornsdale Power Reserve bővítése a legelső, mely támogatást szerez ebből az alapból, mégpedig öt éven keresztül évi 3 millió ausztrál dollár fogja segíteni az akku működését. Az ausztrál kormány is hozzájárul a kapacitás-növeléshez, tőlük 8 millió dollárt kap a Neoen az Advancing Renewables Program alapon keresztül. A bővítés költségeit nem tette közzé a vállalat, de a teljes eddigi rendszer megépülése 66 millió dollárba került, így ennek a felénél biztos nem lesz drágább az új projekt. A rekord megtartása viszont így sem biztos, merthogy egy évvel ezelőtt négy aksi építését is jóváhagyták a hatóságok Kaliforniában, melyek közül kettő még a kibővített Tesla-aksinál is nagyobb lesz 2020-as elkészültekor.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás