PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

50 MW/ 64,5 MWh új energiatároló-kapacitás adódik hozzá a Tesla dél-ausztráliai lítium-ion akkumulátorához, mely a maga 100 MW/ 129 MWh-jával jelenleg a legnagyobb ilyen berendezés a világon. Az 50%-os bővítést a Neoen jelentette be, mely a 2017 decemberében beindított gigantikus akkumulátort, és a hozzá csatlakoztatott Hornsdale szélfarmot üzemelteti. Az új egységek építése már 2020 első felében befejeződik, és természetesen a Tesla fogja kivitelezni, azt azonban nem tudni, hogy továbbra is kizárólag Powerpack berendezésekből fog-e állni a rendszer, vagy a kaliforniai vállalat a nemrég bemutatott Megapack akkumulátorát is beveti. Ám több kommentelő is látott Powerpack egységekkel megrakodott kamionokat a Neoen Hornsdale Power Reserve felé tartani, így valószínűleg ezek a kisebb, 210 kilowattórás blokkok lesznek felhasználva az egyenként körülbelül 3 MWh kapacitású megaaksik helyet.

A Neoen megújulókra épülő erőmű-telepe két éves működése alatt jócskán túlszárnyalta a hozzá fűzött reményeket. 2018 elején például arról számoltunk be, hogy miként képes néhány nap leforgása alatt dollármilliókat spórolni az aksi az ausztrál fogyasztóknak, és hogyan küldi nyugdíjba a feleslegessé váló fosszilis alapú csúcserőműveket. Nem véletlenül döntött Dél-Ausztrália egy másik lítium-ion aksi megépítése mellett, melyhez szintén a Tesla biztosítja a technológiát. Az állam a 2030-as évekre kizárólag megújuló alapon szeretne villamos energiát termelni, a kereslet folyamatos kielégítéséhez pedig nélkülözhetetlen az elektromosság tárolása.

Az akkumulátoros energiatároló-rendszerek előnyeit felismerve Dél-Ausztrália állam kormánya tavaly novemberben megalapította a Grid Scale Storage Fund elnevezésű alapot, mellyel a hasonló projektek elindulását szeretné ösztönözni. A Hornsdale Power Reserve bővítése a legelső, mely támogatást szerez ebből az alapból, mégpedig öt éven keresztül évi 3 millió ausztrál dollár fogja segíteni az akku működését. Az ausztrál kormány is hozzájárul a kapacitás-növeléshez, tőlük 8 millió dollárt kap a Neoen az Advancing Renewables Program alapon keresztül. A bővítés költségeit nem tette közzé a vállalat, de a teljes eddigi rendszer megépülése 66 millió dollárba került, így ennek a felénél biztos nem lesz drágább az új projekt. A rekord megtartása viszont így sem biztos, merthogy egy évvel ezelőtt négy aksi építését is jóváhagyták a hatóságok Kaliforniában, melyek közül kettő még a kibővített Tesla-aksinál is nagyobb lesz 2020-as elkészültekor.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.