Los Angeles: bemutatkozott az Audi e-tron Sportback

A jelenleg tartó Los Angeles-i Autószalonon mutatta be az Audi a tisztán elektromos SUV egy újabb, sportosabb változatát, Audi e-tron Sportback néven. A gyártó által kiadott sajtóközlemény szerint az Audi e-tron Sportback egy dinamikus SUV kupé, melynek teljesítménye akár 300 kW, hatótávolsága pedig akár 446 kilométer is lehet (WLTP ciklus szerint). Az Audi e-tron Sportback november végétől lesz megrendelhető, az európai piaci bevezetését pedig már 2020 tavaszán tervezik.

A 4901 milliméter hosszú, 1935 milliméter széles és 1616 milliméter magas autó tetővonala  meredeken lejt hátrafelé, tipikus kupé stílusban. A digitális LED mátrix  fényszórók először jelennek meg tömeggyártású modellben. A fényszóró fénye apró pixelekre oszlik, így rendkívüli pontossággal vezérelhető, ami hatalmas segítség a járművezető számára éjszakai vezetéskor.  A modern fényszórók egy új technológián alapulnak, melynek elnevezése DMD (digital micromirror device – digitális mikrotükör eszköz), amit egyre gyakrabban alkalmaznak videóprojektorban is. A rendszer egymillió mikrotükröt tartalmaz, melyek szélessége mindössze néhány századmilliméter. Az egyes mikrotükröket elektrosztatikus mezők segítségével másodpercenként 5000-szer tudják megdönteni. A LED-fényét a beállításától függően lencsék segítségével irányítják az útra vagy nyelik el annak érdekében, hogy a fénysugár egyes részeit elfedjék.

A LED mátrix fényszórók alsó részén négy vízszintes szegmens alkotja az e-tron jellegzetes stílusjegyét nappali menetfényként. Az autó hátuljának kialakításakor a tervezők igyekeztek felhívni a figyelmet a kipufogó hiányára. A jellegzetes hátsó megjelenést a lámpákat összekötő LED fénycsík biztosítja. 

Az autó 0,25-ös alaktényezője kedvezőbb, mint az alapjául szolgáló e-tron modell értéke, amely elsősorban a kupé karosszériának köszönhető. Az előny a hatótávolságban is megmutatkozik, az azonos bruttó 95 kWh (nettó 86,5 kWh) akkumulátor kapacitással a sportosabb változat körülbelül 10 kilométerrel messzebbre jut.  Az autó légellenállását tovább csökkenthetik az opcionális virtuális külső tükrök. A kis kamerák képét nagy kontraszttal rendelkező OLED kijelzők jelenítik meg a műszerfal és az ajtó közötti részen. Az aerodinamikai finomítás kevésbé feltűnő területekre is kiterjed, például az első fékek hatékonyabb hűtését biztosító légbevezető csatornákat tartalmaz az autó, aero keréktárcsákkal szerelik, és az autó alja is teljesen burkolt. A nagyfeszültségű akkumulátor védelméről a légellenállást is javító alumínium lemez gondoskodik.

Az autó padlója alatt elhelyezkedő 396 V feszültségű, 36 modulból építkező akkumulátor által tárolt energiát a 265 kW teljesítménnyel és 561 Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor továbbítja az autó kerekeire. S módba kapcsolva és a menetpedált padlóig nyomva a villanymotor nyolc másodpercig 300 kW teljesítmény és 664 Nm nyomaték leadására is képes, ami az SUV kupé számára 5,7 másodperces 100 km/h-ra gyorsulást tesz lehetővé. Az autó fogyasztása WLTP ciklus szerint 21,6 – 26,3 kWh/100 km.

Az Audi természetesen négykerékhajtással is rendelkezik. Az első és hátsó tengelyek közötti hajtónyomaték megosztás folyamatosan és fokozatmentesen szabályozható egy másodperc törtrésze alatt is, így biztosítva a megfelelő tapadást bármilyen útviszonyok esetén. Az autó tengelyterhelés eloszlása ideális 50-50%. Az autót alapfelszereltségként 255/55 R19 méretű alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal szerelik, 2020 második felétől azonban nagyobb, 22″ méretű kerekekkel is megvásárolható lesz.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kalifornia is megszabadulna a belső égésű motoroktól

Az Audi e-tron Sportback tervezésekor minden apróságra odafigyelve igyekeztek javítani a hatékonyságot. Többek között például az autó üzemi fékein jelentősen csökkentették a maradék féknyomatéknak nevezett veszteségeket, ami a rövid fékezések után jelentkezik, amikor a fékbetétek csak rövid ideig érintkeztek a féktárcsákkal. Ezen kívül a jármű normál működése során az első elektromos motort szinte teljesen leválasztják a hajtástól. Szintén a hatótávolság növelését célozza a hűtőközeg térfogatáramának csökkentése, így a szivattyúnak kevesebb energiát használ fel az akkumulátorból. Természetesen ez nem eredményezheti a hűtés hatékonyságának csökkenését, így rugalmas hőelvezetést alkalmaznak, amely négy különálló körből áll, így biztosítva a nagyfeszültségű alkatrészek megfelelő hőmérsékletét. Ez a rendszer teszi lehetővé a gyors DC töltést és az akkumulátor hosszú élettartamát. A hőszivattyú felhasználja a nagyfeszültségű akkumulátor hulladékhőjét, így akár 3 kW energiaveszteséget képes felhasználni a belső tér fűtéséhez és légkondicionálásához, ami rendkívüli módon növeli a hatékonyságot. A külső hőmérséklettől függően ez a rendszer akár tíz százalékkal növelheti az Audi e-tron Sportback hatótávolságát.

Az autó egy kisebb akkumulátort és gyengébb villanymotort tartalmazó változatban is megvásárolható e-tron Sportback 50 quattro néven. Ebben a modellben a villanymotor teljesítménye 230 kW, nyomatéka 540 Nm. A kisebb motoros változat a kombinált villamosenergia-fogyasztása WLTP ciklus szerint 21,6 – 26,3 kWh/100 km. Az akkumulátor 27 modulja 12 prizmatikus cellából áll, melynek tömege körülbelül 120 kilogrammal kevesebb, mint a Sportback 55 quattro akkumulátora. A kisebb akku bruttó kapacitása 71 kWh, amelyből  64,7 kWh használható fel. Az 50-es változat teljesen feltöltve 347 kilométer hatótávval rendelkezik, gyorsulása 0-ról 100 km/h sebességre 6,8 másodperc, maximális sebessége 190 km.

Autok:

Elektromos autót használsz?