A külföldön vásárolt villanyautókat is támogatja a szlovák állam

Szeptemberben már beszámoltunk arról, hogy északi szomszédunkban tisztán elektromos autók vásárlására 8000 euró, konnektoros hibridekre 5000 euró állami támogatást tervez bevezetni a kormány. Végre kiderültek a támogatás részletes feltételei, melyek között néhány érdekesség is található.

A támogatás korábban bejelentett 8000 és 5000 eurós maximális összege nem változott, kiderült azonban, hogy ez az autó áfát is tartalmazó vételárának maximum 25%-a lehet, így 32 000 eurónál olcsóbb elektromos autókra (és 20 000 euró alatti konnektoros hibridekre) kisebb a támogatási összeg. További feltétel, hogy az autó ára forgalmi adóval együtt maximum 50 000 euró lehet.

A támogatáshoz szükséges regisztrációs rendszer december 11-től lesz elérhető, regisztrációra december 17-től van lehetőség. A teljes támogatási keret 5 millió euró. A támogatásra cégek és magánszemélyek egyaránt pályázhatnak. Egyszerre csak egy autóra lehet pályázni, a cégek azonban az EU előírásaival összhangban maximum 200 000 euró állami támogatást kaphatnak, így jogi személyek egymást követően többször is benyújthatják a pályázatot.

A pályázat elnyerését követően 1 éven belül kell megvásárolni az autót, amely a vásárlást követő 2 évben nem adható el és nem adható lízingbe. A pályázatban 300 szavas indoklást kell megadni, az autót pedig a támogatást népszerűsítő matricával látják el.

EZT OLVASTAD MÁR?  Meg kell adóztatni a villanyautósokat?
Szlovákiában matricával látják majd el az állami támogatásban részesülő villanyautókat, melynek mérete valószínűleg ennél jóval kisebb lesz

A pályázati feltételek talán legérdekesebb és ötletes pontja, hogy külföldön vásárolt, de korábban még nem forgalomba helyezett autó is támogatható. Ennek az elsőre apróságnak tűnő részletnek két okból is fontos jelentősége van.

Több autó és ország esetében hallottunk arról, hogy a gyártó vagy importőr részben vagy akár egészben lenyeli az állami támogatást, ugyanannak a modellnek (esetleg minimálisan eltérő felszereltséggel) az ára az egyik országban támogatás nélkül megegyezik egy másik ország támogatott árával. A szlovák támogatási rendszer kiküszöböli ezt a problémát, mivel ha egy típus olcsóbban kapható például az állami támogatást egyelőre nem nyújtó Csehországban, akkor a szlovák vásárlóknak lehetőségük van Csehországban kedvezőbb áron megvásárolni a kívánt típust, így sem kell lemondaniuk a támogatás összegéről.

A másik előnye ennek az engedménynek, hogy olyan autóra is igényelhető támogatás, amely Szlovákiában (még) nem kapható. Ilyenek például a Tesla modelljei, hiszen az amerikai gyártó egyelőre Szlovákiában sem rendelkezik hivatalos képviselettel. Persze ez esetben a vásárlást kissé bonyolítja, hogy az áfát kétszer kell megfizetni, egyszer a vásárlás országában, utána Szlovákiában. Utólag persze a vásárlással megfizetett forgalmi adó visszaigényelhető, de ez meghosszabbítja és megbonyolítja az ügyintézést. Ennek ellenére biztosan akad majd olyan Tesla vásárló, akinek 8000 euróért megéri vállalni a hosszabb ügyintézést.

Elektromos autót használsz?