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 Bekapcsolt az első 15 kétirányú töltést támogató elektromos töltőállomás az amszterdami Johan Cruyff Arénánál, ami azt jelenti, hogy a villanyautósok mostantól nemcsak feltölthetik járművüket az oszlopokra csatlakozva, hanem az akkumulátoraikban tárolt energiát be is tölthetik a stadionra kapcsolt 3 MW/2,8 MWh-s energiatárolóba, hozzájárulva az épület energiaellátásához. Az aréna függetlenítése a hálózattól egy kitűnő példája volt 2018 nyarán, hogy az elektromosautó-akkumulátorok milyen széleskörűen használhatóak még az autóból való kikerülésük után is: az energiatároló összesen 148 Nissan Leaf akkumulátorával egyenértékű kapacitást kínáló használt, és kisebb részben új aksik keverékéből áll, amibe egy 1 MW teljesítményű napelem-rendszer is szolgáltatja a tiszta elektromosságot. A projekt jelentősége abban rejlik (a hálózatra kapcsolt energiatároló berendezések általános pozitívumai mellett), hogy a stadionok rendkívül nagy energiafogyasztók tudnak lenni, ám az elraktározott energia a környezetszennyező csúcserőművek, generátorok bekapcsolása nélkül tudja kisegíteni a helyszínt a szükséges energiával. Forrás: energy-storage.news Az, hogy a stadion fényeit a töltőkön lógó villanyautók energiája is égve tudja tartani, a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiának köszönhető, aminek fejlesztésében Hollandia élenjáró. Nemrég például egy kétirányú töltőhálózat kiépítését jelentették be, amihez ötmillió eurót biztosítanak 21 önkormányzat számára, hogy támogassák őket 472 db „intelligens” V2G-kompatibilis töltőpont felállításában. Nem véletlenül kívánatos e technológia elterjedése: a V2G gyökerestől képes felforgatni mindazt, ahogyan eddig a villanyautókat használtuk, és megoldást kínálni olyan problémákra, amik miatt többen a pokolba kívánták az elektromos hajtást. Sokan rettegnek attól, hogy mi történik majd az energiahálózattal, amikor egyszerre kapcsolódik rá több millió villanyautó, miközben a járműveinkre úgy is tekinthetnénk, mint mini energiatárolók szétszórva az országban, melyek a nap legnagyobb részében csak egy helyben állnak. Elektromos autóink tehát pont ugyanolyan berendezések, ami a megújuló forrásokból származó energia tárolásához szükséges lenne az időjárás változásának való kitettség miatt, de a kritikusok szerint túl drága és környezetszennyező a gyártása – holott a megoldás már ott van az utakon. A legfőbb akadály jelenleg az, hogy a lítium-ion aksi védelme érdekében az autógyártók egyelőre nem nyitnak ebbe az irányba, a villanyautók közül csak a Nissan LEAF és a Renault Zoe támogatja a kétirányú töltést, a plug-in hibridek között pedig a Mitsubishi Outlander és a Toyota Prius képes erre. A Johan Cruyff Aréna V2G rendszerét a The Mobility House és az Eaton fejlesztette, s hamarosan mind a 2000 parkolóhelyre kerül intelligens töltőállomás. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!