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
auto
2024. 04. 26. péntek

Bekapcsolt az első 15 kétirányú töltést támogató elektromos töltőállomás az amszterdami Johan Cruyff Arénánál, ami azt jelenti, hogy a villanyautósok mostantól nemcsak feltölthetik járművüket az oszlopokra csatlakozva, hanem az akkumulátoraikban tárolt energiát be is tölthetik a stadionra kapcsolt 3 MW/2,8 MWh-s energiatárolóba, hozzájárulva az épület energiaellátásához. Az aréna függetlenítése a hálózattól egy kitűnő példája volt 2018 nyarán, hogy az elektromosautó-akkumulátorok milyen széleskörűen használhatóak még az autóból való kikerülésük után is: az energiatároló összesen 148 Nissan Leaf akkumulátorával egyenértékű kapacitást kínáló használt, és kisebb részben új aksik keverékéből áll, amibe egy 1 MW teljesítményű napelem-rendszer is szolgáltatja a tiszta elektromosságot. A projekt jelentősége abban rejlik (a hálózatra kapcsolt energiatároló berendezések általános pozitívumai mellett), hogy a stadionok rendkívül nagy energiafogyasztók tudnak lenni, ám az elraktározott energia a környezetszennyező csúcserőművek, generátorok bekapcsolása nélkül tudja kisegíteni a helyszínt a szükséges energiával.

Az, hogy a stadion fényeit a töltőkön lógó villanyautók energiája is égve tudja tartani, a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiának köszönhető, aminek fejlesztésében Hollandia élenjáró. Nemrég például egy kétirányú töltőhálózat kiépítését jelentették be, amihez ötmillió eurót biztosítanak 21 önkormányzat számára, hogy támogassák őket 472 db „intelligens” V2G-kompatibilis töltőpont felállításában. Nem véletlenül kívánatos e technológia elterjedése: a V2G gyökerestől képes felforgatni mindazt, ahogyan eddig a villanyautókat használtuk, és megoldást kínálni olyan problémákra, amik miatt többen a pokolba kívánták az elektromos hajtást.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-01_electrive.com

Sokan rettegnek attól, hogy mi történik majd az energiahálózattal, amikor egyszerre kapcsolódik rá több millió villanyautó, miközben a járműveinkre úgy is tekinthetnénk, mint mini energiatárolók szétszórva az országban, melyek a nap legnagyobb részében csak egy helyben állnak. Elektromos autóink tehát pont ugyanolyan berendezések, ami a megújuló forrásokból származó energia tárolásához szükséges lenne az időjárás változásának való kitettség miatt, de a kritikusok szerint túl drága és környezetszennyező a gyártása – holott a megoldás már ott van az utakon. A legfőbb akadály jelenleg az, hogy a lítium-ion aksi védelme érdekében az autógyártók egyelőre nem nyitnak ebbe az irányba, a villanyautók közül csak a Nissan LEAF és a Renault Zoe támogatja a kétirányú töltést, a plug-in hibridek között pedig a Mitsubishi Outlander és a Toyota Prius képes erre. A Johan Cruyff Aréna V2G rendszerét a The Mobility House és az Eaton fejlesztette, s hamarosan mind a 2000 parkolóhelyre kerül intelligens töltőállomás.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.