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
auto

A középiskolai földrajz órákon alaposan belénk sulykolták, hogy az Egyesült Államok energiagazdasága a fosszilis ásványkincsekre épül, ezért gyakran hallhatjuk, hogy ott elektromos autóval közlekedni a szénerőművekből termelt áram miatt semmivel sem tisztább, mint a belsőégésű járművekből ontani a füstöt, csak a szennyezés helye más. Számos tanulmány cáfolta már meg ezt az állítást, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy az amerikai villanyautók túlnyomó része a legnaposabb államban, többségében saját napelemről töltődik. De a kőszénből előállított elektromosság rémhírével sem lehet már sokáig ijesztgetni az embereket, merthogy csakúgy, mint a világ más részein, a gazdaságtalanul üzemeltethető szénerőművek itt is kezdenek háttérbe szorulni. Április volt az első hónap a történelem során, amikor minden egyes napon több elektromosságot termeltek a megújulók, mint a szén.

Április 12-én például a szélturbinák önmagukban is több elektromosságot termeltek, mint a szénerőműve

Az Egyesült Államok Energiainformációs Ügynökségének (EIA) adatai szerint a hálózatra csatlakoztatott napelemek, szélturbinák, és vízerőművek termelése március 25-től kezdődően, egészen május 3-ig (és még azóta is) legalább 40 napon keresztül meghaladta a szénerőművekét. Ez még lenyűgözőbb, ha összehasonlítjuk a 2019-es adatokkal, amikor egész évben összesen 38 ilyen nap volt, egyhuzamban pedig legfeljebb 9.

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

2020-ban már most 81 olyan napnál járunk, amikor a megújulók diadalmaskodtak a szén fölött, és szakértők szerint ez még egy darabig folytatódni is fog, mivel a jelenség egyik legfontosabb oka a gazdasági leállás miatti kisebb energiaigény. Emellett a földgáz alacsony ára, a melegebb időjárás, és a tavalyi év végén üzembe helyezett jelentős teljesítményű új megújulóenergia-termelő egység is mind a szénerőművek ellen szólnak, amelyeket az üzemeltetők a legelőször kapcsolnak le a kereslet csökkenésekor a magas költségei miatt.

Az EIA korábbi előrejelzései szerint 2021 lehet az első esztendő, amikor a megújulók éves szinten túlszárnyalják a szenet az áramtermelésben, de ha a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor már idén átléphetjük ezt a mérföldkövet. A legfontosabb energiaforrást jelentő, és a szénnél jóval tisztább és olcsóbb földgáz túlszárnyalása 2045-re várható.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.