Hagyjuk már: A villanyautó gyártás veszteséges

Sandy Munro vállalkozásának munkásságáról eddig a Teslák kapcsán írtunk már több alkalommal is. Az autóipar nagy öregje reverse-engineeringgel foglalkozik, azaz visszabontanak egy-egy érdekes típust és alaposan kielemzik az erősségeit és gyengeségeit. Az elemzést aztán jó pénzért eladják. Többnyire a konkurencia a megrendelő, de előfordulhat, hogy a gyártó maga bízza meg hasonló feladattal a szakembereket. A folyamat nem egyedi, a héten egy nagy valószínűséggel a Volvo által hasonló célra vásárolt, de a bontás előtt azért Svédországban alapos közúti teszteléshez forgalomba helyezett Tesla Model Y-ról számoltunk be.

Természetesen nem csak Teslákat szerel szét az öreg Munro, így 2015-ben a BMW i3 is erre a sorsra jutott. Több okunk is van arra, hogy miért írunk egy 5 évvel ezelőtti, ma már újdonságnak egyáltalán nem számító elemzésről. A legtöbb ember ahogy öregszik, úgy lesz egyre inkább szentimentális. Sandy Munro az alábbi videóban egy anekdotával kezd, egy fiatal autóipari szakemberről, aki egy tapasztalt öreg mellett dolgozott egy rövid ideig. A nyugdíj előtt álló kolléga a nyugdíjazásakor felkínált jelentősen áron alul eladásra egy lenyűgöző szerszámkészletet a fiatal társának. A fiatalember talán nem is értette, hogyan lehet ilyen szerencsés. Később persze rájött, hogy az öreg inspirálni szerette volna, mert fantáziát látott benne. A fiatalember természetesen maga Sandy Munro volt.

Most, idősebb korában úgy döntött, hogy visszafizeti a kölcsönt. Ezért most a 2015-ben 2,1 millió dollár befektetéssel megalkotott, akkoriban 89 000 dollárért kínált, 23 793 oldalból álló BMW i3 elemzést mindössze 10 dollárért kínálja. A célja természetesen az, hogy a fiatal, pénzszűkében lévő diákok, kezdő szakemberek is megvásárolhassák és első kézből ismerhessék meg ezt az érdekes, izgalmas és persze nagyon költséges iparágat. Munro azt reméli, hogy segíthet a jövő Elon Muskjának.

Munro elismerően nyilatkozott a BMW alapoktól villanyautónak tervezett modelljéről, amely számos konvencióval szakított, így egy átlagos autónál minden bizonnyal költségesebb volt a tervezése és a gyártása. A Ford T modellhez hasonlította abban a tekintetben, ahogy forradalmasítja az autógyártást. „Kétségkívül ez a bolygó egyik legjobban megtervezett járműve” – mondta Munro – „Rengeteg autót, repülőgépet, szélturbinát és egyebet bontottunk el, a BMW i3 bontása mégis kellemes meglepetés volt számunkra. Ez egy olyan jármű, amelyet más gyártók a következő generációs fejlesztésekként szeretnének.

Van egy másik ok is, ami miatt érdekes az ajánlat. Az elemzés során ugyanis Munroék rámutattak, hogy a BMW-nek évente 20 000 példányt kellene eladni ahhoz az i3 modellből, hogy a gyártás nyereséges lehessen. Nézzük meg a BMW i3 eladásait, azt hiszem nem szükséges kommentárt fűzni az adatokhoz:

  • 2013: 311
  • 2014: 16 052
  • 2015: 24 057
  • 2016: 25 528
  • 2017: 31 482
  • 2018: 36 829
  • 2019: 39 501
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.