General Motors Villanyautós Nap

Elérkezett az elektromos jövőnk címmel tartott befektetői napot, online is követhető előadásokkal a General Motors az elektromobilitás jövőjéről, a cég terveiről. A cég vezetői elmondták, hogy fontosnak tartják a klímaváltozás elleni küzdelmet, úgy gondolják, hogy az ő felelősségük is tenni ez ellen, amelyhez szerencsére a lehetőségeik is adottak. A GM ezért 2020 és 2025 között 20 milliárd dollárt fektet be az elektromobilitásba, amivel jelentős mértékben meg fogják változtatni a vállalat és a teljes iparág jövőjét. A GM fejlesztő központjában 3 évvel ezelőtt a fejlesztések 20%-a foglalkozott az elektromobilitással, ma ez a mutató 65% felett van.

Mary Barra a General Motors vezérigazgatója

A teljes kínálatot szeretnék elektromos járművekkel lefedni a kisteherautóktól kezdve a crossovereken át a személyautókig. GM összesen 11 új tisztán elektromos modell bevezetését tervezi 2025-ig, melyek között szerepel például a Chevy Bolt EV újabb változata, a korábban már bejelentett GMC Hummer kisteherautó és SUV, egy Chevrolet pickup és egy Cadillac zászlóshajó, amely egy nagy, Escalade-méretű SUV lesz. Céljaik között szerepel a 400 mérföldes hatótávolság elérése, valamint 10 perc alatt 100 mérföldes hatótávolság visszatöltése. Dolgoznak vezetéstámogató és önvezető rendszereken, de egyik legfontosabb szempont számukra a biztonság, a nagyfeszültségű akkumulátorok tervezésénél elengedhetetlen, hogy egy esetleges baleset esetén ne veszélyeztesse az utasokat a nagyfeszültségű rendszer, ezért is előnyös az akkumulátor padlóban történő elhelyezése.

A GM évente egy millió elektromos jármű gyártását tűzte ki célként, melyet nyereségesen kívánnak megvalósítani, amihez a vállalat oldaláról megkezdték az ULTIUM elnevezésű moduláris rendszer kifejlesztését, beleértve az akkumulátorokat és a motorokat egyaránt. Az ULTIUM rendszer előnye, hogy elég egyetlen cellát és egyetlen motort kifejleszteni, abból gyakorlatilag végtelen variációban építhető jármű, mivel a modulokban növelhető a cellák száma, a jármű alvázában növelhető a modulok száma, valamint a jármű meghajtását biztosíthatja 1, 2 vagy akár 3 motor, így tetszőleges hatótávot, kapacitást és teljesítményt elérhetnek egy moduláris platformmal.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb csapás a benzinszag megszállottjainak: ikonikus Camaro villanyhajtással
Andy Oury, a General Motors nagyfeszültségű akkumulátorokért felelős vezető mérnöke és stratégiai vezetője

Az akkumulátor fejlesztés a cellák szintjénél kezdődik, amelyhez közös vállalatot alapítottak Ohioban az LG Chemmel, így a General Motors autóipari tudása és az LG Chem akku-kémiai tudása együttesen járul hozzá a sikerhez. A szakemberek jelenleg azon dolgoznak, hogy 100 dollár alá szorítsák egy kWh akku kapacitás árát, de nem terveznek itt megállni, céljuk, hogy minél nagyobb energiatároló kapacitást biztosítsanak, minél kedvezőbb áron, ezért folyamatosan dolgoznak a megfelelő akkumulátor kémiai összetétel kifejlesztésén. Egyaránt fejlesztenek tasakos és prizmatikus cellákat. A cellák energiasűrűségének növelése azért is alapvető fontosságú, hogy a járművekben minél kisebb helyet igényeljenek az akkumulátorok, így több tér maradjon az utasok számára.

Egyik elsődleges cél a kobaltmentes akku megvalósítása, mivel az a jelenlegi legdrágább összetevő, de vannak folyamatban lévő fejlesztések a nikkel tartalom csökkentésére, végül a nikkelmentes akku kialakítására is, mivel ez a második legdrágább alapanyag. Az akkumulátorok kialakításánál a BMS vezérlőelektronikát beépítenék az egyes modulokba, így egy későbbi esetleges modul meghibásodásnál az adott modul akár a legmodernebb, legújabb kémiával rendelkező cellákat tartalmazóra is cserélhető lenne, az képes problémamentesen együttműködni a járműben lévő régebbi modulokkal.

Tasakos és prizmatikus akkumulátor cellák

Az akkumulátor technológia tekintetében a költségtakarékosság mellett létfontosságú a környezetvédelem is, ezért kiemelték, hogy az akkumulátorok 100%-ban újrahasznosíthatók vagy újrafeldolgozhatók.

Az elektromos autókra átállást élményszerűvé kívánják tenni a vásárlóik számára, amelyhez nem csak olyan autókat kell gyártani, melyek ára megfizethető és a vezetésük kellemes élmény, hanem teljes rendszerben, egy EV közösség kialakításában gondolkoznak, amelyhez hozzájárul a megfelelő töltőinfrastruktúra megvalósítása is. Az ideális töltőinfrastruktúra a GM szerint három pillérre épül.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Tesla gyilkosok nyomában – 3. rész A Daimler-Benz

Statisztikáik szerint a töltések 78%-a otthon történik, mivel ez a legkényelmesebb töltési mód. A vásárlóiknak segítséget kívánnak nyújtani az otthoni töltőhely egyszerű és problémamentes kialakításában. Olyan megoldásban gondolkoznak, amelyben egy potenciális autóvásárló egyszerűen elküldhet emailben néhány fotót a kívánt töltőhelyről és a villanyóra szekrényről, ezt követően felkészült villanyszerelő szakemberek keresik fel otthonában, akik rövid idő alatt kiépítik számára a megfelelő töltőhelyet. A munkahelyi töltést majdnem annyira komfortosnak tartják, mint az otthonit, ezért lesz ez a második pillér. A GM ebben példamutató szerepet kíván vállalni, ezért megkezdték 3500 munkahelyi töltőpont kiépítését Észak-Amerikában és Kanadában a GM létesítmények parkolóiban.

Harmadszor természetesen szükség van a nagy teljesítményű nyilvános töltőkre, ahol minél inkább ki szeretnénk iktatni annak kockázatát, hogy egy foglalt vagy nem működő töltő miatt kellemetlenséggel szembesüljön a villanyautós, ezért mobiltelefonos alkalmazást, a későbbiekben az autó navigációjába integrált megoldást fognak kínálni.

Elektromos autót használsz?