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 Utoljára március végén tekintettük át, hol és hogyan épít új gyárat, vagy bővít kapacitást a Tesla (bár a legutóbbi Villanyóra podcastban megkapirgáltuk a témát), azóta pedig sok minden történt a cég beruházásai körül. Egyszerre 2,5 gyárat épít a Tesla Először is, a kínai második ütem, a Giga Berlin és az új fremonti Model Y gyártósor mellé kaptunk egy épülő aksi gyárat a központi telephelytől pár utcányira. Másodszor pedig nemcsak, hogy bejelentették, de már meg is kezdték a texasi Cybertruck / Semi / Model 3 & Y üzem építését is. Nézzük hogyan haladnak a munkálatok. Giga Sanghaj – szinte kész a második ütem A Tesla kínai gyárának első üteme azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy mindössze 11 hónap alatt jutottak el az első kapavágásoktól az autók gyártásáig. A kínai piacra szánt Model 3-ak gyártásának villámgyors felfuttatása a lehető legjobbkor jött a cégnek, hiszen míg a nyugati világ még éppen csak lábadozik a koronavírus járvány első hullámából, Ázsiában már újra pörög fel a gazdaság és tízezer számra veszik a Teslákat. Tesla Sanghaj 2. ütem. Forrás: Jason Yang / Youtube A második ütemet idén január-február környékén kezdték építeni és úgy néz ki nem akar lemaradni a korábbi projekt sebességétől, mivel mostanra már gyakorlatilag készen vannak az épületek, sőt, a gyártósorok telepítése is zajlik. Itt még mindig épül valami. Valószínűleg ezt hívják 2B ütemnek. Tesla Sanghaj 2. ütem. Forrás: Jason Yang / Youtube Emellett folyik a 2B ütem építése is, van ahol már kész az épület váza, akad, ahol még csak alapoznak. Akárhogy is, a projekt második fázisa szemre jóval nagyobbnak tűnik, mint az eredeti. Azt tudjuk, hogy a most elkészült épületek elsősorban a Model Y helyi gyártását szolgálják majd ki, de a jóval több és összességében nagyobb épületegyüttes miatt felmerül a gyanú, hogy más is készül majd itt. Balra fent az első ütem – a többi épület új. Ezek együtt nagyobbak mint az első ütem volt. Biztos csak a Model Y készül majd itt? Tesla Sanghaj 2. ütem. Forrás: Jason Yang / Youtube A kínai Model Y gyártása elvileg jövő év elején indul, de a készültségi szintet látva nem lepődnénk meg, ha most is altatnának picit és már év végén beindulna a termelés. Giga Berlin – Fogd meg a söröm Sanghaj Sokáig hihetetlennek tűnt, hogy egy európai, pláne német gyárépítési projekt lépést tudjon tartani egy rekordgyanús Kínaival. Szigorú környezetvédelmi és munkaügyi előírások, lakossági véleményezés és borítékolható tiltakozások, a híres/hírhedt bürokrácia, no meg az aggódó bajor környezetvédők – volt itt minden. Jelenleg az első ütem épül. Tesla Berlin, Németország. Forrás: the_wolfpack_berlin / Youtube Jómagam is sokáig szkeptikus voltam, de mivel a szövetségi és helyi német politika szinte egy emberként állt a projekt mögé, hihetetlen sebességgel repkedtek az ideiglenes engedélyek és mozdítottak el mindent akadályt a Tesla gyárának építése elől. A kép előterében az ülésgyár és a végszerelősor alapjai. Tesla Berlin, Németország. Forrás: the_wolfpack_berlin / Youtube Így aztán már talán nem akkora meglepetés, hogy a februári kezdés után most augusztusra már áll az első épületek falainak egy része és gombamód nőnek ki a csarnokok a földből. Nemrég még az áttelelő denevérekért és hüllőkért aggódtak, most már állnak az első falak is. Tesla Berlin, Németország. Forrás: the_wolfpack_berlin / Youtube A projekt első üteme a Model Y gyártósorát foglalja majd magába és Elon Musk legutóbb elég egyértelműen utalt rá, hogy itt debütálhat majd az a gépszörny, amely a tervek szerint egy darabban önti majd ki az autó teljes vázát. Ez és az EU-s vámok, illetve amerikai szállítási költségek hiánya valószínűleg jótékony hatással lesz majd a német gyártású Model Y-ok árára. Csak a méretek végett: a piros nyíl egy építőmunkásra mutat.Tesla Berlin, Németország. Forrás: the_wolfpack_berlin / Youtube Legutóbb még azt találgattuk, hogy vajon miért került ki a tervekből a cellagyártó üzem, de Musk a közelmúltban arra is utalásokat tett Twitteren, hogy Berlinben a legújabb generációs (Roadrunner) cellák gyártása is tervben van. Itt készülnek majd az 1 millió mérföldre garantált villanymotorok. Tesla Berlin, Németország. Forrás: the_wolfpack_berlin / Youtube A termelés elméletben egy év múlva indul és most már kezdjük el is hinni. Emlékeztetőül, a kínai első ütem épületei tavaly májusra már álltak, a gyártás pedig 6 hónappal később indult. Giga Austin – egy percet sem vesztegettek Bár még egy hónapja sincs, hogy hivatalosan is megerősítették a Tesla második amerikai autógyárának helyszínét, úgy néz ki Texas is be akarja bizonyítani, hogy tudnak ők olyan gyorsak lenni mint Kína és Németország. Hatalmas területet vásárolt a Tesla a texasi Austin közelében. Jelenleg a narancssárga területen folyik az építkezés. Forrás: Terafactory Texas / Youtube Tesla Austin, Texas. Forrás: Terafactory Texas / Youtube Az óriási terület nem lesz teljesen beépítve, mivel a cég ezt egy fajta turista látványosságnak, a természethez közeli campus szerű munkakörnyezetnek szánja, amivel vonzó munkáltató kíván lenni a pezsgő austini tech szektorban. Tesla Austin, Texas. Forrás: Terafactory Texas / Youtube Az első ütem földmunkálatai már javában folynak, a terület meg lett tisztítva a növényzettől és a munkagépek készítik elő a terepet. Az alábbi képen szürkés-fehéres színű területen már cölöpverőket is látunk dolgozni – ezzel a technológiával dolgoztak Sanghajban és Berlinben is. Tesla Austin, Texas. Forrás: Terafactory Texas / Youtube A texasi gyár elméletileg jövő év vége felé kezd el termelni, és itt készül majd a Cybertruck, a kamion (Semi), illetve az amerikai kontinens keleti partjára a Model 3 és Y is. Fremont – jön a gépszörny A cég központi gyárában már május közepe óta újra folyik a termelés, de nem csak a gyártósorokat, az építkezést is újraindították. A Model Y gyártása idén márciusban kezdődött és a gépsorok több ponton közösek a Model 3-mal. Ez logikus is, hiszen a két típus alkatrészei – állítólag – 75%-ban megegyeznek és a vevőkör között is van átfedés. Így nem csak a kezdeti beruházás volt kisebb, de a termelést is viszonylag rugalmasan lehet eltolni egyik vagy másik modell irányába. A gyár mellett épül fel az autóipar valószínűleg legnagyobb öntőformája. Forrás: Paul91701736 / Twitter Ez azonban sokáig nem lesz elég, ezért már épül egy új végszerelő sor (GA 4.5) illetve az egyik épület mellett elkezdték összeszerelni az új öntőgépet is. A cég egyik legnagyobb mellényúlása az volt a Model 3 kapcsán, hogy az autó hátsó fele több mint 70 különböző elemből és megannyi más-más anyagból kerül összeszerelésre. A megoldás elérte a célját az autó biztonsága terén de költségessé, lassúvá és komplikálttá teszi a gyártást. A Tesmanian egy másik szögből kapta lencsevégre a fremonti gyár mellett épülő monstrumot. Forrás: Tesmanian.com A Model Y hatalmas ugrás volt a karosszéria konstrukciójában, mivel a 70-ből 2 főelemre és pár összekötőre egyszerűsödött a konstrukció – ezt pedig javarészt úgy érték el, hogy ezeket a darabokat nem préselik és hegesztik, hanem kiöntik. Most tovább egyszerűsödik és gyorsul majd a gyártás, mivel az építés alatt álló hatalmas gép ezt az egész hátsó részt egyetlen elemben önti majd formára. Beszállítói információk szerint a Tesla két ilyen gépszörnyet rendelt és a második Sanghajban kerül beüzemelésre, ahol az év végén indul majd az Y gyártása. Ha minden igaz Berlinben még nagyobb dobásra készülnék és akár az egész karosszériát egy darabból önthetik majd ki – erre már szabadalmuk is van. Fremont 2, Kato Road – bip, bip, szeptember 22 Bár a fenti projektek mind nagyon fontosak a cég jövője szempontjából, tálán a legnagyobb jelentőséggel mégis egy kis 3 hónapos felújítás/bővítés bír, mégpedig a központi gyártól pár sarokra a Kato Road melletti épületegyüttesben. Szeptembertől gyárthatják a Tesla új szuperaksiját A Tesla már eddig is üzemeltetett itt egy akkumulátor fejlesztő központot, azonban most itt fogják megkezdeni a következő generációs Roadrunner, azaz Gyalogkakukk kódnéven futó cellák gyártását – erről részletesebben a fenti írás szól. Innen indul a Gyalogkakukk. Forrás: sensarpensar / Twitter A projekt kivitelezése a COVID korlátozások feloldása után májusban indult, és ha maradt az eredeti ütemterv, akkor valamikor a napokban érhet véget. A fenti fotó június végén készült és itt már látszott a készülő harmadik emelet váza. Ha minden igaz, akkor a szeptember 22-én esedékes Battery Day keretében Elon Musk már egy működő gyártósort is meg fog mutatni, és a várakozások szerint bejelenthetik az első autókat, amelyek az új aksikat kapják. Ha tippelnünk kellene, akkor mi az új 3 motoros Plaid hajtásláncú, Palladium kódnéven futó Model S/X frissítésre fogadnánk. Forrás: sensarpensar / Twitter Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!