Gyorsan tölt és jól fogyaszt az ID.3 1st Edition

Ahogy az első tulajdonosok, azaz First Movers Club tagjai átvették az ID.3 1st Edition példányukat várható volt, hogy hirtelen rengeteg gyakorlati tapasztalatról számolnak majd be. Az alábbi két videóban egy tulajdonos a vadonatúj, mindössze 400 kilométert futott autóját azonnal fogyasztás és hatótáv teszteknek vetette alá, amelyről szerencsére nekünk is beszámol.

Mivel tudom, hogy nem mindenki szereti a hosszas, nem túlságosan izgalmas videókat végignézni, röviden összefoglalom a fontosabb adatokat számotokra.

A 1st Edition a közepes, bruttó 62, nettó 58 kWh kapacitású akkumulátort kapta. Ezzel az akkuval az autó maximális töltési teljesítménye 100 kW, a 2%-ra merített autó töltése pillanatok alatt el is éri ezt az értéket. Ez persze nem meglepő, ami viszont határozottan biztató, hogy az autó még 99%-os töltöttségnél is 20 kW teljesítménnyel töltődik. Természetesen a 100 kW teljesítményhez megfelelő töltőre is szükség van, azonban a nálunk elterjedtebb 50 kW maximális teljesítményre képes töltőknél sem lesz okunk panaszra. Az autó akku feszültsége üres akkunál 396 V, teljesen feltöltve 457 V, így a 125 A áramerősségre képes 50 kW-os villámtöltőknél remélhetőleg nagyon széles tartományban közelíti majd meg a névleges töltési teljesítményt.

A közzétett videók azonban inkább a fogyasztásra koncentráltak, nem a töltésre, így ha már a teljes töltési görbét egyelőre nem ismerjük, nézzük meg, hogyan fogyaszt az autó. A teszt ideálisnak tekinthető, 25 fokban, száraz úton zajlott, így nem kellett sokat dolgozni a 21 fokra állított légkondinak. Az autópályán nem volt különösen erős a forgalom, bár egy éjszakai teszt, kihalt utakon még többet elárulna.

Az első tesztútra 100% töltöttséggel indult és 5%-kal ért vissza a töltőoszlophoz. Ennél az alkalomnál 93-ra állított tempomattal haladt a tesztelő. A teszt végére az időből és a megtett távból számított átlagsebesség 87 km/h-ra adódott, ami többnyire összecsengett az autó által kijelzett átlagsebességgel, egy érdekes néhány perces kivétellel, erre később még visszatérek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Áprilisban is magas a villanyautók aránya az összeomlott francia piacon

Oda és vissza egyaránt megtette ugyanazt az utat, így a szél és a domborzat hatását igyekezett minimalizálni. Körülbelül 25 km-en keresztül építkezés miatt nem tudott a kívánt 93-mal haladni, azonban úgy két tucat kamiont is megelőzött, ilyenkor legalább 105 km/h-ra gyorsítva, tekintsük úgy, hogy ez a két hatás többé-kevésbé kiegyenlítette egymást.

Az út elején 13,8 kWh/100 km átlagfogyasztást jelzett az autó, amely lassan csökkenni kezdett. A forduló után 13 kWh alatt állapodott meg. Végül 12,9-es átlagfogyasztással sikerült összesen 421 kilométert megtenni 10 perc híján 5 óra alatt. Az 5% maradék töltöttségre az autó 23 kilométert tippelt, ha ezt elfogadjuk, akkor 444 km az autó teljes hatótávja a légkondicionáló rendszer minimális használatával, 86 km/h átlagsebesség mellett.

A második teszt már több izgalmat tartogatott. Induláskor az volt a kérdés, hogy valós autópálya tempóban sikerül-e megtenni 300 kilométert. A tempomatot ezúttal 133 km/h sebességre állította be. Az autó fogyasztása 20 kWh felett alakult. Az út utolsó tíz kilométerén egy emelkedőt is meg kellett mászni, majd egy rövidebb lejtő következett. Az emelkedőn már csak 2% maradt az akkuban, ezért itt kénytelen volt a sebességet visszavenni 110 km/h-ra, de a lejtőnek köszönhetően végül 2%-kal sikerült célba érni. A 300 km éppen nem jött volna össze, a 2 óra 15 perc alatt megtett 278 km tesztet követően az autó már csak 6 maradék kilométert jósolt a 2% töltöttséggel. Az út átlagsebessége végül 122 km/h lett, a tesztfogyasztás 20,6 kWh/100 km.

Véleményem szerint a fogyasztás kedvezőnek tekinthető egy viszonylag magas építésű autótól, azaz az ID.3 abszolút hozza az elvárhatót, annál kicsivel még többet is. Az egyelőre foghíjas adatok alapján a töltési görbe is biztató. Remélhetőleg minél előbb Magyarországon is kipróbálhatjuk az autót és a Tibortól megszokott precizitással készített fogyasztás- és hatótáv tesztjéről is beszámolhatunk.

Végül, bár a tesztnek nem volt témája, mégsem mehetünk el szó nélkül az infotainment rendszer, azaz a középső képernyő furcsaságai mellett. Köztudott, hogy az ID.3 átadások késlekedésének oka, hogy a Volkswagen szoftver problémákkal küzdött. Néhány funkció az átadott autókban is csak egy későbbi frissítéssel kerül be. A 90 km/h sebességű teszt során az átlagsebesség 86-87 km/h között változott az út során, majd az út vége felé hirtelen felugrott 92-re, később visszaállt. Olyan szituáció is előfordult, amikor a műszerfali kijelző 10%, a középső kijelző 11% akku töltöttséget jelzett, nem is csak egy pillanatra, mintha a váltás nem lett volna összehangolva. Az alacsony töltöttségi tartományban a hátralévő kilométerek tippelése szintén széles tartományban ingadozott, igaz ezen a szakaszon épp egy dombot mászott meg a tesztelő. Bízunk benne, hogy a későbbi szoftverfrissítés orvosolja ezeket a problémákat.

Elektromos autót használsz?