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
auto
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

A modern autók utasterében manapság egyre gyakrabban találkozhatunk irdatlan méretű, gyakran az egész műszerfalon átívelő magas felbontású kijelzővel, vagy kijelző-csoporttal, amely szórakoztató és kényelmi funkciókkal gazdagon felszerelt látványos infotainment-rendszerhez biztosít hozzáférést a sofőr és az utas számára. Erről szólt a Mercedes-Benz idei első világpremierje is, ahol a vadonatúj MBUX Hyperscreen mutatkozott be. Ez alighanem a legintelligensebb, legintuitívabb képernyő, melyet valaha autóba beszereltek, és a legnagyobb kijelző, mely eddig háromágú csillaggal fémjelzett modellben helyet kapott.

A tanulásra is képes mesterséges intelligencia által uralt felhasználói élmény az A osztályban jelent meg 2018-ban, azóta több mint 1,8 millió személyautóban szolgálja az MBUX a kényelmes és biztonságos utazást. Ezt követően a haszongépjárművekbe is átkerült, majd a második generáció a vadonatúj S osztályban látott napvilágot a tavalyi évben. A most bemutatott, továbbfejlesztett változat az EQS tisztán elektromos modellben debütál még az idén.

A rendszer az ember és a gép szoros érzelmi kapcsolata köré lett tervezve, aminek extrém, jövőbe mutató példáját a Vision AVTR tanulmány prezentálja. Ez alatt azt kell érteni, hogy a szoftver folyamatosan figyeli a felhasználó szokásait, és aszerint kínálja fel neki a digitális szolgáltatásokat. Egy hosszú út során például az autó magától felajánlja a masszázsfunkció bekapcsolását, anélkül, hogy a sofőrnek ezt ki kellene keresnie a menüből.

Az MBUX Hyperscreen lényegét egy úgynevezett zero-layer jelenti, amely egyetlen érintőfelületen tömöríti az összes fontos információt és szolgáltatást, a tulajdonosnak ezáltal egyetlen almenüt sem kell megnyitnia, sőt, még hangparancsot sem kell adnia. Ez jelentősen megnövelheti az utazás biztonságát. Hogy pontosan mi is található ezen a felületen, az folyamatosan változik: egyrészt a környezet, másrészt a felhasználó viselkedése határozza meg, de természetesen egyénileg is beállítható. „Az MBUX rendszer proaktívan mutatja a jó funkciókat a jó időben a mesterséges intelligenciát használva” – fogalmaz a Mercedes-Benz.

A 141 centiméter szélességben elnyúló, összesen 2432,11 cm2-es használható felületet kínáló hajlított üvegkijelzőt 8 magos CPU, 24 GB RAM, és 46,4 GB/s-os memória-sávszélesség szolgálja ki. Habár a Hyperscreen egybefüggő, valójában három különböző részből épül fel, melyek közül a jobb szélső az utas által vezérelhető, a megjelenítést tekintve független képernyő. Ezen akár filmet is nézhet az anyósülésen helyet foglaló személy, de az intelligens kamera-alapú rendszer ezt leállítja, ha a sofőr rápillant menet közben. A szuperkijelző a EQS villanyautóhoz opcionálisan lesz rendelhető, azt egyelőre nem tudjuk, hogy alapfelszereltségként milyen képernyővel érkezik a 700 kilométeres hatótávot ígérő limuzin.

Mercedes-Benz EQS

Az EQS egyike lesz a négy, idén bemutatkozó tisztán elektromos Mercinek, az elsőről ezek közül, a kompakt EQA-ról még ebben a hónapban lehullik a lepel.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.