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
auto
2024. 12. 08. vasárnap
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

Lassan csordogálnak az adatok a 2020-as újautó-eladásokról, bár van, ahol még csak összesítéseket kaptunk, a hónap végére valószínűleg már össze tudjuk állítani a szokásos éves hírcsokrunkat arról, hogyan teljesítettek az elektromos autók Európában és a világon a tavalyi évben.

Európa kapcsán gyakran emlegetjük Norvégiát, mint egyfajta kísérleti labort, modellt, de most egy másik országból érkezett figyelemreméltó adat.

Őrült év volt, de akkor is

Először is szögezzük le, hogy a tavalyi egy őrült év volt. A koronavírussal kapcsolatos gyárleállások és korlátozások 2020 közepén még 30-50%-os csökkenést hoztak a legtöbb autómárka értékesítési számaiban, és ezt teljesen még az év végi fellendülés ellenére sem dolgozták le. Többet, pontosabbat erről majd később, ha már vannak megbízható adataink is.

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

A fentiek már csak azért is fontosak, mert úgy néz ki, az elektromos autók eladásait kevésbé érintette rosszul a pandémia, sőt, az Európai Unió és várhatóan az Amerikai Egyesült Államok kilábalási stratégiájának is fontos eleme a gazdaság zöld átalakításának felgyorsítása. Faramuci módon, bár eleinte inkább attól tartottunk, hogy esetleg engedményeket kapnak az autógyárak, és lassul a járművek villanyosítása, pont az ellenkezője történt. Ezzel együtt, még nagyon korai lenne azt a következtetést levonni, hogy a villanyautók eladásainak tavalyi megugrása idén is hasonló, vagy még ennél nagyobb ütemben folytatódik majd. Jó lenne, ha ez történne, reméljük ez történik, de egyelőre még elég nagy könnyelműség lenne a tavalyi adatokból egy meredek egyenes vonalat húzni a villanyosok piaci részesdése kapcsán. Meglátjuk.

Mégis érdemes egy pillanatra elidőzni az előzetes brit adatokon, mert igen figyelemreméltók.

Sebességet váltottunk

A brit autóimportőrök szövetségének (SMMT) előzetes adatai még nem egyenlőek a hivatalos, részletes statisztikával, de nagy vonalakban már megmutatják, hogyan nézett ki 2020 az autóeladások tekintetében. Mint a cikk elején írtam, Norvégia szép, jó, érdekes, de alapvetően egy kis lélekszámú, 5 milliós ország, amelynek autópiacát némileg torzítja, hogy mint az Skandináviában szokásos, nagyon magas büntetőadók vannak a belsőégésű motoros autók eladásain – és ez még csak nem is új dolog.

Az Egyesült Királyság azonban más tészta. Egy 66 milliós országról van szó, ahol 2019-ben 2,3 millió új autót adtak el. Akkor még ezeknek a kocsiknak majdnem 90%-a hagyományos, dízel vagy benzines volt, azonban ez 1 év alatt közel 20%-kal csökkent.

2020-ban az újautó-eladások 28,5%-a villanyosított jármű volt, ami közel háromszor akkora részarány, mint egy évvel korábban.

Persze ez így jól hangzik, hiszen ez egy hatalmas növekedés, de ne felejtsük el, hogy a tavalyi nem egy normális év volt, és ebben a „villanyosított” kategóriában van aztán minden: villanyautó, hibrid, plug-in hibrid, sőt még majdnem-hibrid (mild hibrid) is, ami valljuk be, inkább egy statisztikai kategória, mint valós előrelépés.

Forrás: smmt.co.uk

Ha kicsit szétszedjük az adatokat, akkor látszik, hogy bár tisztán elektromos autóból háromszor annyi fogyott, mint 2019-ben, ráadásul a koronavírus miatt 30%-kal csökkenő brit autóeladásokban ez most négyszeres piaci részarányt ért, még mindig csak 6,6%-os volt a villanyautók részesedése a piacon. A hagyományos hibridek részaránya a másfélszeresére nőtt, míg a plug-inek szintén tripláztak.

A következő táblázattal pedig végképp nem szeretnénk azt sugallani, hogy egyetlen hónap adatiból érdemes lenne messzemenő következtetéseket levonni, de egy időszak végén érdemes megnézni, honnan folytatjuk tovább. A fenti számok az éves összesítést mutatták, azonban az időszak végén, decemberben ennél sokkal durvább átrendeződés jelei mutatkoztak.

Forrás: smmt.co.uk

Míg 2020 egészében az eladások közel harmada volt villanyosított jármű, decemberben már majdnem az értékesítés felét tették ki 44%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók eladásai az ötszörösére nőttek, és már a teljes piac 16,5%-át tették ki. Ezzel a villanyautó lett a második legnépszerűbb kategória a benzines után, megelőzve a dízeleket és a hibrideket.

A hagyományos dízelek bukták a legnagyobbat tavaly, részesedésük megfeleződött, és már csak minden tizedik új autó tankolt gázolajat. Ez nyilván egy több éves trend folytatása volt. A sima benzinesek még mindig 44%-ot tettek ki, de ez elég csúnya esés az egy évvel korábbi 62-ről.

Forrás: smmt.co.uk

Ami a legnépszerűbb modellek listáját illeti december hónapban, az év során immár harmadszor, a teljes egyesült királyságbeli autópiac első helyét a Tesla Model 3 szerezte meg, és a negyedik helyre jutott a VW ID.3. Az éves statisztikában immár 12 éve van első helyen a Ford Fiesta, a második és harmadik helyen viszont olyan autók vannak, amelyeknek létezik elektromos verziója is. Arról sajnos még nincs adatunk, hogy mennyivel járultak hozzá a dobogós helyezéshez a Corsa-e és e-Golf változatok.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.