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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Kereskedelmi forgalomba került a SVOLT által 2019-ben bejelentett, teljesen kobaltmentes akkucella-család, tavaly december közepe óta ugyanis bármelyik autógyártó megrendelheti a kínai vállalat fejlesztését. Habár a CATL LFP (lítium-vas-foszfát) kémiájú cellája már kobalt nélkül kerül a Teslákba, a nikkel és mangán által dominált akkucellák között ez az első, melyből kikerült az egyébként a hőstabilitás érdekében alkalmazott nehézfém. Ezt a feladatot immár speciális bevonatok látják el a körülbelül 75%-ban nikkelből, és 25%-ban mangánból álló cellákban, ami a gyártó elmondása szerint nagyobb biztonságot és hosszabb élettartamot kölcsönöz az aksinak.

A kobalt hiányával, valamint ezzel párhuzamosan a nikkel részarányának csökkentésével (és a mangántartalom növelésével) a SVOLT NMx (nikkel-mangán) cellája 5%-kal olcsóbb, mint a hagyományos NMC (nikkel-mangán-kobalt) katódos szerkezetek, ráadásul a kongói gyerekmunkások sorsát sem kell azonnal a villanyautózáshoz kötnünk. Cserébe azonban egy kevés, 5% alatti energiasűrűséget fel kell áldoznunk.

A SVOLT technológiája egyelőre két konfigurációban kapható. A 115 Ah-shoz 245 Wh/kg energiasűrűség tartozik, és a MEB padlólemezzel kompatibilis formátumban (33,4 x 220 x 102,5 mm) készül. Bruttó kapacitása 430 Wh (nettó 396 Wh), feszültsége pedig 3,74 V. A másik, 226 Ah-s változat a SVOLT saját L6 formátuma (21,5 x 574 x 118 mm), és 240 Wh/kg energiasűrűséget kínál. További variánsok is fejlesztés alatt vannak, ám ezekről egyelőre nem állnak rendelkezésünkre információk.

Kai-Uwe Wollenhaupt, a vállalat európai elnöke szerint nem elegendő lítium-ion akkumulátorokkal ellátni az autóipart, azok folyamatos fejlesztése is szükséges, csak így lehet elősegíteni az elektromobilitás terjedését. Hozzátette:

„Nagy teljesítményű, olcsó, és fenntartható kobaltmentes akkumulátor-celláink fontos mérföldkőnek számítanak, amely azon célunk mellett, hogy a lehető legtartósabb termékeket kínáljuk, a kutatás és fejlesztés terén szerzett mélyreható tapasztalatunkat is hangsúlyozza. A SVOLT az első olyan vállalat, amelynek sikerült kobaltmentes, magas nikkeltartalmú kémiát sorozatgyártásra alkalmas állapotba vinni.”

A 115 Ah-s cella tömeggyártása 2021 júniusában kezdődik a kínai Jintanban, az év utolsó negyedévében pedig a 226 Ah-s változat is követi. 2023 végétől kezdődően Európában is gyártásba mennek a kobaltmentes cellák a cég összesen 24 GWh kapacitásúra tervezett németországi gyáraiban, két saar-vidéki helyszínen. Az összesen 2 milliárd eurós beruházás körülbelül 2000 embernek biztosít majd munkát.

Már jövőre kapható lesz az első kobaltmentes elektromos autó

Korábbi információk szerint a legelső villanyautó, mely a legújabb fejlesztést használja, az anyacég (Great Wall) valamely prémium modellje lesz még ebben az évben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.