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 Kereskedelmi forgalomba került a SVOLT által 2019-ben bejelentett, teljesen kobaltmentes akkucella-család, tavaly december közepe óta ugyanis bármelyik autógyártó megrendelheti a kínai vállalat fejlesztését. Habár a CATL LFP (lítium-vas-foszfát) kémiájú cellája már kobalt nélkül kerül a Teslákba, a nikkel és mangán által dominált akkucellák között ez az első, melyből kikerült az egyébként a hőstabilitás érdekében alkalmazott nehézfém. Ezt a feladatot immár speciális bevonatok látják el a körülbelül 75%-ban nikkelből, és 25%-ban mangánból álló cellákban, ami a gyártó elmondása szerint nagyobb biztonságot és hosszabb élettartamot kölcsönöz az aksinak. A kobalt hiányával, valamint ezzel párhuzamosan a nikkel részarányának csökkentésével (és a mangántartalom növelésével) a SVOLT NMx (nikkel-mangán) cellája 5%-kal olcsóbb, mint a hagyományos NMC (nikkel-mangán-kobalt) katódos szerkezetek, ráadásul a kongói gyerekmunkások sorsát sem kell azonnal a villanyautózáshoz kötnünk. Cserébe azonban egy kevés, 5% alatti energiasűrűséget fel kell áldoznunk. A SVOLT technológiája egyelőre két konfigurációban kapható. A 115 Ah-shoz 245 Wh/kg energiasűrűség tartozik, és a MEB padlólemezzel kompatibilis formátumban (33,4 x 220 x 102,5 mm) készül. Bruttó kapacitása 430 Wh (nettó 396 Wh), feszültsége pedig 3,74 V. A másik, 226 Ah-s változat a SVOLT saját L6 formátuma (21,5 x 574 x 118 mm), és 240 Wh/kg energiasűrűséget kínál. További variánsok is fejlesztés alatt vannak, ám ezekről egyelőre nem állnak rendelkezésünkre információk. Kai-Uwe Wollenhaupt, a vállalat európai elnöke szerint nem elegendő lítium-ion akkumulátorokkal ellátni az autóipart, azok folyamatos fejlesztése is szükséges, csak így lehet elősegíteni az elektromobilitás terjedését. Hozzátette: „Nagy teljesítményű, olcsó, és fenntartható kobaltmentes akkumulátor-celláink fontos mérföldkőnek számítanak, amely azon célunk mellett, hogy a lehető legtartósabb termékeket kínáljuk, a kutatás és fejlesztés terén szerzett mélyreható tapasztalatunkat is hangsúlyozza. A SVOLT az első olyan vállalat, amelynek sikerült kobaltmentes, magas nikkeltartalmú kémiát sorozatgyártásra alkalmas állapotba vinni.” A 115 Ah-s cella tömeggyártása 2021 júniusában kezdődik a kínai Jintanban, az év utolsó negyedévében pedig a 226 Ah-s változat is követi. 2023 végétől kezdődően Európában is gyártásba mennek a kobaltmentes cellák a cég összesen 24 GWh kapacitásúra tervezett németországi gyáraiban, két saar-vidéki helyszínen. Az összesen 2 milliárd eurós beruházás körülbelül 2000 embernek biztosít majd munkát. Már jövőre kapható lesz az első kobaltmentes elektromos autó Korábbi információk szerint a legelső villanyautó, mely a legújabb fejlesztést használja, az anyacég (Great Wall) valamely prémium modellje lesz még ebben az évben. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!