PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTklMjAlMjAlMjAlMjAlMjBLw7ZzesO2bsO2bSEiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JTIwJTIwJTIwJTIwJTIwS8O2c3rDtm7Dtm0hJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Tavaly nyár végén számoltunk be róla, hogy csúnya következményei lehetnek az LG Chem és az SK Innovation közötti peres ügynek. Most megszületett a döntés, amely bár igyekszik nem gyomron rúgni a Fordot és a Volkswagent, mégis nagyon komoly következményekkel jár majd. Komoly következményei lehetnek az LG Chem – SK Innovation pernek Ne lopj Az intellektuális tulajdon kérdése soha nem annyira egyszerű, mint a fizikai tárgyaké. Ha valaki ellopja egy új fejlesztést prototípusát, vagy tervrajzait, akkor az elég egyértelműen bizonyítható bűncselekmény. De mi van akkor, ha a tudást nem pendrive-okon, hanem a fejekben viszik ki? A tavaly indult vitában az LG Chem azzal vádolta a másik nagy koreai akkumulátor-gyártó SK Innovationt, hogy kifejezetten azzal a céllal csábította el alkalmazottjait, hogy üzleti titkokat szerezzen meg. Az ügy komolyságét jelezte, hogy a Ford és a VW védőbeszédet írtak az SK Innovation oldalán, azt hangsúlyozva, hogy egy esetleges negatív döntés az ő villanyautós projektjeiket is veszélybe sodorhatja. A koreai cég georgiai üzeme szállítja majd ugyanis a VW ID.4 Amerikában készülő változatához az akkupakkokat, és szintén a vállalat felelős a Ford zászlóshajójának, az F-150 pick-up elektromos verziójának celláiért is. Az SK Innovation georgiai gyárának látványterve Most megszületett a US ITC (a nemzetközi kereskedelmi vitákat eldönteni hivatott amerikai állami szerv) végső döntése az ügyben, és az eredmény rendkívül szigorúra sikerült: az SK Innovation nem importálhat, nem árulhat, és nem is gyárthat villanyautó-akkumulátorokat az USA-ban a következő 10 évben. Kis kapu, nagy fejfájás A döntés értelmében gyakorlatilag egy évtizedre kitiltották a vállalatot az USA piacáról. Mégis, hagytak 3 kiskaput, ami enyhíteni hivatott a meglévő ügyfelek problémáit: Az SK továbbra is eleget tehet a Kia egyes amerikai villanyautóit érintő garanciális kötelezettségeinek, magyarul, ha ezeknél akkumulátor-hiba lép fel, azt kijavíthatja, vagy kicserélheti; a következő 4 évben teljesítheti a Ford F-150 kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat, valamint a következő 2 évben teljesítheti a VW Amerikában készülő MEB-platformos autó kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat. Akkor így minden rendben is van, nem igaz? Nos, azért ez ennyire nem egyszerű. Bár elsőre úgy tűnhet a VW és a Ford megúszta a következményeket, az SK Innovation számára nem biztos, hogy így is megéri a bolt. Amikor két új akkumulátor-gyárat építettek, valószínűsíthetően több milliárd dolláros beruházással, akkor nem 2, vagy 4, hanem lehet 10 éves megtérüléssel számoltak, az új helyzet pedig merőben felforgathatja a terveket. Az SK Innovation hazánkban is jelen van, a képen a komáromi gyáruk látható (forrás: SK Innovation) A cég közleményben tudatta, hogy az ITC döntése nyomán azonnali tárgyalásokat kezdeményezett a Forddal és a Volkswagennel, mivel az komoly kérdéseket vet fel az új akkumulátor-üzemük jövője szempontjából. Az SK Innovation tárgyalásokat kezdeményez továbbá a Biden-adminisztrációval is, hiszen a döntés nem csak a georgiai gyár majdani 2600 alkalmazottja szempontjából káros, de ellentétes az új kormányzat klímavédelmi céljaival is – írja a vállalat. Azt nem tartjuk valószínűnek, hogy a cég be se indítsa a termelést, és megszegje a két nagy autóipari óriással kötött szerződéseit, de az sem reális, hogy 4 év után becsukják a kapukat, és leírják a beruházást veszteségnek. Az viszont elképzelhető, hogy az ügy vége az lesz, hogy eladják a gyárat, és kivásároltatják magukat a szerződésből is az új tulajdonossal. Az LG korábban, kicsit gonoszan, megjegyezte, hogy ők készek az SK helyére lépni, de hogy a másik fél ezt hogy látja, azt nem tudjuk. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!