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 Ma reggel beszámoltunk róla, hogy mi mindenre készül a VW az akkutechnológia és gyártás kapcsán, most pedig áttekintjük a hétfői Power Day energiatárolással és autótöltéssel kapcsolatos bejelentéseit. A VW kiterítette a kártyákat, így erednek a Tesla nyomába Kína Ha minden a VW tervei szerint alakul, akkor a következő 5 évben már-már minden utcasarokra villámtöltő kerül. A sort Kínával kezdték, ahol a vállalat 2025-ig 15 MEB platformos modellt akar bemutatni, és 1,5 millió példányt tervez ezekből eladni az évtized derekáig. Ehhez egyébként két új gyárat is felhúznak, amelyekben most már többségi tulajdonuk lesz – az Audi üzeme 2024-ben indul, de lesz egy új VW gyáregység is. 2030-ra évente 2 millió villanyautó eladással számolnak, és akkorra a teljes flotta eléri majd a 12 milliós méretet. A kínai töltőhálózat kapcsán a cég megosztott pár érdekes adatot is, ami helyi felmérésekből derült ki. Eszerint a potenciális vásárlók 50%-a szerint az autók töltése kényelmetlen és időigényes, és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a hatótáv túlzottan alacsony a belsőégésű motoros járművekhez képest. A vevők 40%-a nem tud otthon, vagy lakása közelében töltőt telepíteni, így kénytelen a nyilvános infrastruktúrát használni. A kínai töltőhálózat 81%-át lassú AC töltők teszik ki, és a tapasztalatok szerint az oszlopok 30%-át foglalják el belsőégésű motoros autók. A fennmaradó töltők 30%-a pedig vagy nem működik, vagy megbízhatatlan a karbantartás hiánya miatt. Így rengeteg a sikertelen próbálkozás. A cég válasza ezekre a problémákra a CAMS nevű vegyesvállalat töltőtelepítési programja. Ennek keretében 120, illetve 180 kW teljesítményű villámtöltőket, illetve egyes helyeken 300 kW-os oszlopokat telepítenek az AC helyett, akár mélygarázsokban, parkolókban is. A töltőhelyeket az aszfaltba rögzített parkolóőr védi az illetéktelen használattól – a cég telefonos applikációja ezeket feloldja amikor jelezzük, hogy tölteni szeretnénk. Az alkalmazásból egyébként egy gombnyomással fizetni is lehet. Idén eddig 40 Superchargert adtak át (ismét nem elírás, ők használták ezt a szót), idén pedig összesen 500 helyszínen 6000 oszlop készül el. 2025-re 17.000 oszlopos töltőhálózatot terveznek, és 4 éven belül nullszaldós lehet a vállalkozás. Észak-Amerika Az USA-ban és Kanadában az Electrify America (ill. Canada) nevű leányvállalatuk feladata a töltők telepítése – a céget anno a dízelbotrányban kiszabott büntetés részeként hívták életre. Mint a vállalat helyi vezetője elmondta, eddig 2 milliárd dollárt fektettek be, és 560 helyszínen vannak töltőik. Ezek egy része 300 kW-os, de a többsége 50-es. (Ez helyszínenként átlagosan 3,5 millióra jön ki, ami 1 milliárd forint és hazai szakemberekkel beszélgetve kicsit magasnak tűnik, de nem tudjuk pontosan a helyi viszonyokat). Év végére 800 helyszínt terveznek – jelenleg heti 4-et adnak át – és összesen 3500 töltőoszlopuk lesz a két országban. Európa Európáért az Ionity felel, ami egy vegyesvállalat a BMW-vel, Daimlerrel, illetve a Forddal közösen – a VW csoportot a Porsche képviseli. Mint ismeretes az Ionity 2021 végéig tartó töltőtelepítési programjának 20%-át az EU fizette. Jelenleg 3 naponta adnak át 1 új helyszínt és hamarosan elérik a 400 lokációt. Eddig 21 GWh energiát töltöttek ügyfeleik, ami 100 millió kilométernyi CO2 semleges utat tett lehetővé, mivel a hálózat kizárólag megújuló forrásokból elállított energiát vásárol. A következőkben azt tervezik, hogy tovább javítanak a töltőpontok infrastruktúráján, bővítik a forgalmasabb helyeket és további szolágáltatásokat tesznek elérhetővé. (Feltételezzük, hogy itt étel, ital és mellékhelyiségek elérhetősége van terítéken). Emellett egyébként a Porsche mint márka tervez egy saját prémium töltőhálózatot is, egyszerűen megközelíthető, fedett beállókkal, a várakozást kényelmesebbé tevő váróval – ez amolyan reptéri business lounge, mint már más autógyár kiemelt forgalmú töltőhelyein is láthattuk. A VW csoport nagy energetikai partnerei segítségével 18.000 töltőpontot tervez telepíteni 2025-ig, és ezek plug & charge rendszerűek lesznek, azaz nem kell kártyával vagy telefonnal bajlódni, bedugjuk az autót és tölt, és majd utólag számláz. Megjelent egyébként az előadásban az a könnyen mozgatható villámtöltő is, amelyikbe akkumulátort integráltak így az akár az energiahálózattól függetlenül, és akár megújulókkal táplálva is telepíthető. Emellett készül a kereskedéseik töltőhálózata is – ezeken a helyeken 150 kW-os oszlopokat telepítenek. Ezt azzal egészítenénk ki, hogy, úgy tudjuk, régiónkban Szlovákiában és Romániában már szinte mindenütt elérhetőek ezek a töltők, hazánkban azonban a legtöbb helyen még nem üzemelték be ezeket. A program része a célállomás töltők telepítése, és az otthoni töltés mint szolgáltatás is. Ultra töltőkkel bővült Románia villanyautó-töltő hálózata Elli és V2G A VW elindította Elli márkanevű otthoni wallboxait is, de ez az üzletág is jóval több, mint egy egyszerű fali töltő otthonra. Az Elli Cloud szolgáltatással összekötött berendezések némelyike a V2G megoldást is kínál – azaz az autót otthoni energiatárolóként is használhatjuk velük. Ezt a MEB platformos autók 2022-től támogatják majd. Így megoldható, hogy külön akkupakk vásárlása nélkül tároljuk az éppen fel nem használt napenergiát, vagy akár 5 napig is elláthassuk otthonunkat árammal egy nagy akkus ID.4-ből. A VW egyébként megosztott egy érdekes és egyben elszomorító adatot is. Csak Németországban évente 6500 GWh megújuló energia vész el a túltermelés miatt, mivel jelenleg nincs tárolókapacitás ami ezt elraktározza. Ez elég lenne ahhoz, hogy 2,7 millió teljesen elektromos autót egy évig üzemeltessünk. És ez nagyjából egyébként annyi mint hazánk 2018-as szlovák áramimportja. Tiszta forrásból megtermelve, aztán elvesztegetve. Fut jelenleg egy teszt projektjük is egy 1250 lakásos újonnan épülő wolfsburgi társasházban. Itt 2 MWh tárolókapacitás lesz elérhető ha mindenki VW villanyautót használ a 270 telepített wallboxra dugva és így eltárolják a ház tetején lévő 720 kWp teljesítményű napelemrendszer fennmaradó energiáját. A tavaly év végén koncepcióként bemutatott akkumulátoros töltőrobot is megjelent az előadásban, és ezúttal az is kiderült róla, hogy ilyennel legkorábban 2025-ban találkozhatunk majd a parkolóházakban. Már működnek a Volkswagen cuki robotjai 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!