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 Elon Musk a szeptemberi Akkumulátor napon jelentette be a 4680, „fül nélküli” akkumulátor-cellákat, amelytől hatalmas áttörést, jelentős költségcsökkentést, és akkuélettartam-növekedést vár, így lehetővé tenné az olcsó tömegautó gyártását a Tesla számára, mintegy 25.000 dolláros áron. A Tesla amellett, hogy házon belül is megkezdte az új akkumulátor gyártásának előkészítését, régi partnerét, a Panasonic-ot is felkérte a gyártás megkezdésére. Iparági szakértők szerint a nagy méretű cellák gyártásával kapcsolatban technológiai nehézségek késleltetik a gyártás beindulását, ahhoz azonban nem fér kétség, hogy amennyiben sikerül ezeken úrrá lenni, az jelentős áttörést hoz majd az elektromos járművek gyártásában. Novemberben Elon Musk is utalt a nehézségekre egy interjúban, amikor arról beszélt, mennyivel nehezebb valamit nagy sorozatban gyártani, mint néhány prototípust készíteni egy laboratóriumban. Elon Musk: Berlinben tervezik majd az európai kis Teslát A Bloomberg mai cikke a Panasonic elektromosautó-akkumulátorokért felelős vezetője, Yasuaki Takamoto hasonló gondolatait idézi a sorozatgyártás nehézségeiről: „A nagyobb cellák gyártásához egy-két szinttel tovább kell fejleszteni a szakértelmünket, különben biztonsági problémák merülhetnek fel.” Ugyanakkor Takamoto úr azt is elmondta, hogy a Panasonic minőségbiztosítási rendszere, valamint hatalmas tapasztalata, amit az éves több milliárd darabos cellagyártás során felhalmozott, abszolút előnyt nyújt a japán gyártó számára. A Panasonic ezért úgy vélekedik, hogy a közel egy évszázados autóipari akkumulátor-gyártási tapasztalataival felkészült a Tesla által támogatott, nehezen gyártható, következő generációs akkumulátorok gyártására. Panasonic: így készülnek a Tesla akkuk A japán cég szintén ezt a megoldást tartja az olcsóbb, bárki számára elérhető elektromos járművek kulcsának. Ezért jelenleg azon dolgoznak, hogy elkészüljön egy prototípus gyártósor a tesztelés megkezdéséhez. Akira Nagasaki, a Panasonic technikai stratégiai vezetője elmondta, hogy az új 4680 (azaz 46 mm átmérőjű, 80 mm hosszú) cellák előnyeinek nagy része abból származik, hogy több mint ötször akkorák, mint a Panasonic által a Teslának jelenleg szállított 18650 és 2170 cellák. Ez azt jelenti, hogy az egy autóban manapság felhasznált 4000-8000 cella helyett a nagyobb méretű és nagyobb kapacitású 4680 cellákból mintegy 500 darab is elegendő lehet. A nagyobb kapacitás azonban a cellák gyártását is megnehezíti. Ezek a cellák hajlamosak a túlmelegedésre, mert nehezebb a hő elvonása a cellák közepéből. Takamoto szerint a szennyezésre is érzékenyebbek az új cellák. Márpedig az elektromos autó akkumulátor tüzek oka lehet, ha apró fémdarabok jutnak be a cellába, melyek rövidzárlatot okozhatnak. Giga-akkugyárat tervez Európába a Panasonic Takamoto azt is elmondta, hogy a többi nagy EV-akkugyártóhoz képest a Panasonic megfontoltabban halad a fejlesztésekkel, helyette az akkumulátoraik biztonsági előnyeire fordítanak különös figyelmet. Ezért csak olyan ütemben bővítették a gyártást, amely lehetővé tette a biztonsági normák betartását. Az a know-how, amely megengedi a Panasonic számára, hogy évente 2,5 milliárd cellát állítson elő biztonsági problémák nélkül, előnyt jelent a 4680 cella gyártásában is. A Panasonic számára a 4680-as akkumulátor, amelyet a Tesla kért tőle, potenciális növekedési forrást is jelent. Ha a Panasonic sikereket ér el a 4680-as cella gyártásában, akkor azt nagy léptékben fogják kamatoztatni. Azaz nem kizárólag a Teslának, a többi autógyártónak is szállíthatnak majd. Ez pedig – figyelembe véve az elektromos autók számának növekedését – csökkentheti a cég eredeti profiljára, azaz a szórakoztató-elektronikai üzletágra való támaszkodást. Címlapkép: mediac.industry.panasonic.eu Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!