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 Az elektrolízis általi hidrogén előállítás lehetőséget kínál arra, hogy nagy mennyiségű áramot hosszú időre tárolni tudjunk, hiszen a hidrogén tárolható, szállítható, és tüzelőanyag cellák vagy gázmotorok révén közvetlenül visszaalakítható elektromos energiává. A finn energiaipari cég, a Wärtsilä is ezen a területen folytat fejlesztéseket, és az elmúlt hetekben megkezdte a hidrogén gázmotorokban való felhasználásának tesztelését. Ezeket a motorokat a későbbiekben majd erőművekben lehet felhasználni. Az első, tisztán hidrogénnel működő motorral végzett kísérletek sikeresek voltak, a Wärtsilä célja pedig az, hogy 2025-re rendelkezzen egy hidrogénes motort használó kiserőmű teljes és működőképes koncepciójával. Kép: Wärtsilä A finn energiaipari vállalat a hidrogén mellett az ammónia hajózási célú felhasználásával is kísérletezik, amely a hidrogénnél jóval könnyebben szállítható és tárolható. A Vaasaban található laboratóriumukban már sikeresen teszteltek egy olyan motort, amely 70%-ban ammóniával működik, de a terveik szerint két év múlva eljuthatnak a 100%-os arányig is. A Wärtsilä a saját modellezése alapján úgy látja, hogy a G20 országainak 11 TW új nap- és szélenergiás kapacitásra lesz szükségük ahhoz, hogy energiafelhasználásukban elérhessék a 100%-os megújuló arányt. Ennyi időjárásfüggő termelő mellé a számításaik szerint szükség lesz 933 GW hőerőműre, amely képes lesz kiegyenlíteni a megújulók ingadozó termelését. Ha ezekben az erőművekben fosszilis energia helyett hidrogént vagy ammóniát égetnek el, akkor a termelés során nem szabadulna fel egyetlen gramm szén-dioxid sem. „Az áramtermelésben világszerte gyorsan növekszik a megújuló energia mennyisége, ami elengedhetetlen a párizsi klímaegyezmény végrehajtásához. A 100% megújuló energia eléréséhez jelentős mennyiségű flexibilis szabályozásra lesz szükség a század közepére. A kiegyenlítéshez a legkülönfélébb technológiák fognak rendelkezésre állni, de a belsőégésű motor és az akkumulátorok részei lesznek a megoldásnak. A zöld hidrogénnel működő motorok pedig lehetővé teszik, hogy a teljes folyamat fenntartható módon működjön”, mondta el nyilatkozatában Håkan Agnevall, a cég igazgatója. A gázmotorok felhasználásának másik területe a tengeri hajózás lehet, a szektor dekarbonizálása meglehetősen kemény dió lenne, ha pusztán akkumulátorokkal szeretnénk megoldani. A Wärtsilä az 1930-as évek óta fejleszt hajómotorokat, ezért is logikus lépés számukra a hidrogénnel vagy ammóniával működő hajómotorok készítése. A vállalat által gyártott motorok képesek földgázzal, biogázzal, szintetikus metánnal, vagy 25%-os arányban hozzákevert hidrogénnel működni, a jelenlegi fejlesztések célja azonban az, hogy a termékeik képesek legyenek tiszta hidrogén felhasználására is. Az új technológiák előnye, hogy támaszkodhatnak a már meglévő gázinfrastruktúrára, és a földgázszektor területén tevékenykedő cégek eddig megszerzett tudására. A Wärtsila egy ammóniaellátó és tároló rendszert is fejleszt, amely része az EU ShipFC projektjének. A ShipFC keretén belül a résztvevő cégek olyan ammóniával működő üzemanyagcellás hajókat fejlesztenek, amelyek úgy képesek nagy távolságok megtételére, hogy ehhez legalább 70%-ban zöld ammóniát használnak. A hidrogénről további, sokkal bővebb információk találhatóak az alábbi oldalunkon. Hidrogén PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTEtZW5lcmdpYS0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvdmlsbGFueWF0b3Nva2h1LW5vdi0xMzAweDYwMC0xLWVuZXJnaWEtMjAyNC0xMS0wOC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!