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
auto
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

Az elektromobilitás első néhány évében a korai befogadók uralták a terepet, akik fel voltak készülve a nehézségekre, sőt az új, ismeretlen problémák megoldását sokszor kalandként, kihívásként kezelték. Lassan azonban idehaza is abba a fázisba fordul a villanyautók térnyerése, amikor már átlagautósok és egyre inkább cégek is a váltás mellett döntenek. Számukra a kaland- és újdonságfaktor kevésbé fontos, inkább egy jól működő, áttekinthető ökoszisztémára vágynak.

Magyarországon az elmúlt tíz évben az újautó-piac jelentős részét a flottavásárlások adták. Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha a következő évekre a tisztán elektromos és a plug-in hibridek vásárlói között is őket vizionáljuk a legnagyobb csoportnak. Egyre több vállalat számára fontos a zöld imidzs, és a hagyományos üzemanyagok, illetve a belsőégésű motoros autók árának elszállása mellett sok vállalatnál a költségek kordában tartása is az elektromobilitás felé tereli a döntéshozókat. Az új technika miatt már az autók kiválasztása sem egyszerű – bár ezt juttatásként kínált járműveknél gyakran rá lehet bízni a munkavállalóra –, ám a teljesen új szemléletet kívánó töltési megoldás kiépítését és kezelését nulláról kell megoldaniuk a flottaüzemeltetőknek.

Az elektromos és plug-in hibrid autók üzemanyaggal való ellátása a hagyományos benzinkutakról egyre inkább áttolódik a cégek telephelyeire, illetve a munkavállalók garázsába. A benzinnel és gázolajjal ellentétben ugyanis az áram mindenütt elérhető, így a legkisebb kellemetlenséggel akkor jár egy autó újratöltése, ha az addig történik, amíg az autó egyébként is áll. Irodaházakban, telephelyeken a személyi használatra kiadott autók többsége napi 4-8 órán keresztül nem mozdul, és nincs ez másként éjjel sem. Nyilvános töltésre így többnyire csak hosszabb utak során vagy saját kocsibeállóval nem rendelkező munkavállalók esetén van szükség.

Egyvalami nem változott: ha részben vagy egészben (pl. munkaeszközként kiosztott jármű esetén) a munkáltató fizeti az üzemanyagot, akkor annak felhasználását valamilyen szinten követni kell tudni minden egyes jármű, illetve munkavállaló esetén.

Erre kínál szeptember óta komplex Flotta Portál szolgáltatást az MVM Mobiliti Kft. A flottakezelő egyetlen webes felületen keresztül átláthatja a teljes járműpark energiafelhasználását és annak költségeit. A rendszerbe felvezethető az összes külső forrásból tölthető autó, és minden jármű használójához külön RFID-kulcsok, tokenek rendelhetők. Ezekkel a tokenekkel tudják a felhasználók elindítani és megállítani a töltést az MVM Mobiliti hálózatában megtalálható töltőkön, de ha a flottakezelő engedélyezi, akkor akár a hazai és külföldi roamingpartnerek töltőpontjain is. A token azonosítja a töltőnél a szolgáltató felé a felhasználót, így a rendszer a töltés költségét közvetlenül a flotta fogyasztásához tudja írni, miközben megtartja a felhasználónkénti nyilvántartást is. A hálózatban idehaza és külföldön is egyaránt elérhetők az AC- és DC-töltők, így nemcsak a tisztán elektromos autók mielőbbi továbbjutása oldható meg, de célállomásokon (akár üzletek és bevásárlóközpontok parkolóiban, ahol a flottatagok egyébként is időt töltenek) a plug-in hibridek is feltölthetők. Európa 39 országában összesen 145 ezer töltőpont, többek között az IONITY-hálózat oszlopai válnak így egyetlen kártyával elérhetővé a flotta tagjai számára.

Az akár saját céges logóval is kérhető RFID-kártya vagy token természetesen nemcsak a nyilvános oszlopoknál, de hamarosan a céges belső töltőknél és akár az otthoni készülékeknél is használható lesz a töltések indítására, így a Flotta Portál adatbázisába ezek a töltések is bekerülnek. A rendszer természetesen töltési helyenként külön kezeli a folyamatokat, ezért az elszámolás a legkülönfélébb flottaszabályok esetén is egyszerű és átlátható marad.

 

A flottakezelő akár minden egyes töltési folyamatot élőben követhet, de azt is láthatja, ha valamelyik céges vagy otthoni töltővel gond lenne. Ilyenkor nem kell megvárni, hogy a műszaki hibát az autóhasználók jelentsék be, proaktívan el lehet kezdeni a hiba elhárítását, így megelőzhetők a kellemetlenségek, illetve a munkavállaló munkából való kiesése is. Ugyanígy erről az egységes felületről aktiválhatók az új, illetve letilthatók az elveszett RFID-azonosítókártyák is. Persze nemcsak a töltőkkel, de akár a felhasználókkal is adódhat probléma. Ha valaki egy nyilvános töltőn ottfelejti a céges (esetleg akár logóval is ellátott) autóját a töltés befejezése után, az a következő autóson kívül a cégnek is kellemetlen lehet. Ilyenkor a flottakezelő akár külön figyelmeztetni is tudja a munkavállalót a mulasztásra.

A töltések száma, az elhasznált energiamennyiség és a költségek a Flotta Portál felületén napi, heti, havi és akár éves bontásban is lekérhetők, így a flottakezelő folyamatosan tisztában lehet az autópark üzemeltetési költségének ezzel a szeletével.

A munkavállalók a töltéseket egyelőre az RFID segítségével tudják indítani, de hamarosan a flottatagok számára is elérhető lesz az MVM Mobiliti applikáció, amelyen ők is monitorozhatják a saját töltéseiket. A flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat az autóra, így a Flotta Portál ezt a műveletet is leegyszerűsíti, illetve ezeket a költéseket is összesíti.

Az átláthatóság érdekében a Flotta Portálon elérhetők a legfontosabb szerződések és egyéb dokumentumok is a flottakezelő számára, de ami még ennél is fontosabb, a pénzügyek is nyomon követhetők a felületen. Az egyéni felhasználókkal ellentétben a flottás ügyfelek havi összesítés alapján történő számlázást és fizetést is választhatnak, így egyetlen számla kiegyenlítésével tudják rendezni az összes mobilitási költségüket.

A Flotta Portál által nyújtott szolgáltatások az MVM Mobiliti összes flottás ügyfele számára elérhető, akár már két autótól is.

További információ az MVM Mobiliti weboldalán érhető el.