PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Az elektromobilitás első néhány évében a korai befogadók uralták a terepet, akik fel voltak készülve a nehézségekre, sőt az új, ismeretlen problémák megoldását sokszor kalandként, kihívásként kezelték. Lassan azonban idehaza is abba a fázisba fordul a villanyautók térnyerése, amikor már átlagautósok és egyre inkább cégek is a váltás mellett döntenek. Számukra a kaland- és újdonságfaktor kevésbé fontos, inkább egy jól működő, áttekinthető ökoszisztémára vágynak. Magyarországon az elmúlt tíz évben az újautó-piac jelentős részét a flottavásárlások adták. Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha a következő évekre a tisztán elektromos és a plug-in hibridek vásárlói között is őket vizionáljuk a legnagyobb csoportnak. Egyre több vállalat számára fontos a zöld imidzs, és a hagyományos üzemanyagok, illetve a belsőégésű motoros autók árának elszállása mellett sok vállalatnál a költségek kordában tartása is az elektromobilitás felé tereli a döntéshozókat. Az új technika miatt már az autók kiválasztása sem egyszerű – bár ezt juttatásként kínált járműveknél gyakran rá lehet bízni a munkavállalóra –, ám a teljesen új szemléletet kívánó töltési megoldás kiépítését és kezelését nulláról kell megoldaniuk a flottaüzemeltetőknek. Az elektromos és plug-in hibrid autók üzemanyaggal való ellátása a hagyományos benzinkutakról egyre inkább áttolódik a cégek telephelyeire, illetve a munkavállalók garázsába. A benzinnel és gázolajjal ellentétben ugyanis az áram mindenütt elérhető, így a legkisebb kellemetlenséggel akkor jár egy autó újratöltése, ha az addig történik, amíg az autó egyébként is áll. Irodaházakban, telephelyeken a személyi használatra kiadott autók többsége napi 4-8 órán keresztül nem mozdul, és nincs ez másként éjjel sem. Nyilvános töltésre így többnyire csak hosszabb utak során vagy saját kocsibeállóval nem rendelkező munkavállalók esetén van szükség. Egyvalami nem változott: ha részben vagy egészben (pl. munkaeszközként kiosztott jármű esetén) a munkáltató fizeti az üzemanyagot, akkor annak felhasználását valamilyen szinten követni kell tudni minden egyes jármű, illetve munkavállaló esetén. Erre kínál szeptember óta komplex Flotta Portál szolgáltatást az MVM Mobiliti Kft. A flottakezelő egyetlen webes felületen keresztül átláthatja a teljes járműpark energiafelhasználását és annak költségeit. A rendszerbe felvezethető az összes külső forrásból tölthető autó, és minden jármű használójához külön RFID-kulcsok, tokenek rendelhetők. Ezekkel a tokenekkel tudják a felhasználók elindítani és megállítani a töltést az MVM Mobiliti hálózatában megtalálható töltőkön, de ha a flottakezelő engedélyezi, akkor akár a hazai és külföldi roamingpartnerek töltőpontjain is. A token azonosítja a töltőnél a szolgáltató felé a felhasználót, így a rendszer a töltés költségét közvetlenül a flotta fogyasztásához tudja írni, miközben megtartja a felhasználónkénti nyilvántartást is. A hálózatban idehaza és külföldön is egyaránt elérhetők az AC- és DC-töltők, így nemcsak a tisztán elektromos autók mielőbbi továbbjutása oldható meg, de célállomásokon (akár üzletek és bevásárlóközpontok parkolóiban, ahol a flottatagok egyébként is időt töltenek) a plug-in hibridek is feltölthetők. Európa 39 országában összesen 145 ezer töltőpont, többek között az IONITY-hálózat oszlopai válnak így egyetlen kártyával elérhetővé a flotta tagjai számára. Az akár saját céges logóval is kérhető RFID-kártya vagy token természetesen nemcsak a nyilvános oszlopoknál, de hamarosan a céges belső töltőknél és akár az otthoni készülékeknél is használható lesz a töltések indítására, így a Flotta Portál adatbázisába ezek a töltések is bekerülnek. A rendszer természetesen töltési helyenként külön kezeli a folyamatokat, ezért az elszámolás a legkülönfélébb flottaszabályok esetén is egyszerű és átlátható marad. A flottakezelő akár minden egyes töltési folyamatot élőben követhet, de azt is láthatja, ha valamelyik céges vagy otthoni töltővel gond lenne. Ilyenkor nem kell megvárni, hogy a műszaki hibát az autóhasználók jelentsék be, proaktívan el lehet kezdeni a hiba elhárítását, így megelőzhetők a kellemetlenségek, illetve a munkavállaló munkából való kiesése is. Ugyanígy erről az egységes felületről aktiválhatók az új, illetve letilthatók az elveszett RFID-azonosítókártyák is. Persze nemcsak a töltőkkel, de akár a felhasználókkal is adódhat probléma. Ha valaki egy nyilvános töltőn ottfelejti a céges (esetleg akár logóval is ellátott) autóját a töltés befejezése után, az a következő autóson kívül a cégnek is kellemetlen lehet. Ilyenkor a flottakezelő akár külön figyelmeztetni is tudja a munkavállalót a mulasztásra. A töltések száma, az elhasznált energiamennyiség és a költségek a Flotta Portál felületén napi, heti, havi és akár éves bontásban is lekérhetők, így a flottakezelő folyamatosan tisztában lehet az autópark üzemeltetési költségének ezzel a szeletével. A munkavállalók a töltéseket egyelőre az RFID segítségével tudják indítani, de hamarosan a flottatagok számára is elérhető lesz az MVM Mobiliti applikáció, amelyen ők is monitorozhatják a saját töltéseiket. A flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat az autóra, így a Flotta Portál ezt a műveletet is leegyszerűsíti, illetve ezeket a költéseket is összesíti. Az átláthatóság érdekében a Flotta Portálon elérhetők a legfontosabb szerződések és egyéb dokumentumok is a flottakezelő számára, de ami még ennél is fontosabb, a pénzügyek is nyomon követhetők a felületen. Az egyéni felhasználókkal ellentétben a flottás ügyfelek havi összesítés alapján történő számlázást és fizetést is választhatnak, így egyetlen számla kiegyenlítésével tudják rendezni az összes mobilitási költségüket. A Flotta Portál által nyújtott szolgáltatások az MVM Mobiliti összes flottás ügyfele számára elérhető, akár már két autótól is. További információ az MVM Mobiliti weboldalán érhető el. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!