Frissítéssel gyorsul a Mustang Mach-E töltése

Darren Palmer, a Ford elektromos járművekért felelős vezérigazgatója az InsideEVs podcast szeptemberi adásában ígérte meg, hogy még idén megérkezik a Mustang Mach-E-hez a frissítés, mely optimalizálja a töltési ciklust. Az ígéretet tett követte, az amerikai fórumokban pedig október vége óta keringenek a gyorsabb töltést bemutató grafikonok.

A felhasználók beszámolói alapján végre megszűnt az a „szakadék”, ami 80%-os töltöttségi szintnél jellemezte a töltési görbét. Saját példából is tudom, hogy 80%-nál a töltés – ami 50 kW-os töltőn általában 45 kW szokott lenni – hirtelen drasztikusan leesik. A minap ezért Sormáson úgy töltöttem fel az autót, hogy 41%-on bedugtam a DC gyorstöltőre. Kikértem a vacsorámat és mire megettem a levest, az autó máris 80%-on volt. Tekintve, hogy a Mobility DC töltője perc alapon van árazva nem érte meg tovább tölteni éppen a teljesítménycsökkenés miatt, így a leves után kisétáltam és átálltam a 22 kW-os AC töltőre, ami viszont a felvett teljesítmény alapján számol. Így kényelmesen elfogyaszthattam a vacsorámat a családdal, amíg az autó 100%-ra töltött. Nem siettem sehova, így ennyi „kényelmetlenséget” el tudtam viselni.

Ford Mustang Mach-e töltési görbe a frissítés előtt (kékkel az 350 kW-os Ionity töltőn mért értékek, pirossal a 75 kW-os TEA./AGT töltőn mért értékek; zöld a feszültségszint a TEA.-os töltésből)

A fenti grafikonon látható az a bizonyos „szakadék” effektus 80%-os töltési szintnél.

A lelkes amerikai Mustang Mach-E fórum felhasználói közül néhányan már megkapták a 21P22 szoftverkalibrációs frissítést, amelynek köszönhetően az autójuk a 80%-os töltöttség átlépése után egészen 90%-os töltöttségig tartja a 40-50 kW-os töltési szintet.

Az egyik leglelkesebb Mach-E fórumozó, kltye arról számolt be, hogy először 28-30 kW-ot tapasztalt 80%-os töltöttség mellett hideg akkumulátorral, majd körülbelül 40 kW-ot, amint az akkumulátor hőmérséklete elérte az ideális állapotot.
Fentieket egy látványos videóban is bemutatja.

Még mindig van hova fejlődni

A videóban tisztán látszik, hogy a felhasználó többször is megszakítja és újraindítja a töltési folyamatot. Ebből kivehető, hogy a Ford által ígért csúcstöltési teljesítményt az autó csak nagyon rövid ideig veszi fel és tartja meg, függetlenül az autó töltöttségi szintjétől. (Többek között ennek köszönhette egyébként, hogy az akkumulátor felmelegedett.)
Az új frissítéssel tehát javult a gyorstöltés, és eltűnt a 80%-nál tapasztalható „szakadék” effektus, így már egészen 90%-ig tölthetjük a MACH-e-t folyamatosan 40-50 kW-tal.

Félig teljesített ígéret

Bár nagyon örülök a fejlesztésnek, egyelőre nyoma sincs annak, hogy a frissítés megérkezett volna Európába. Jó lenne, ha a csúcsteljesítmény is javulna, vagyis az ígért 150 kW-ot nem csak néhány másodpercre tudná felvenni a Mach-E. Tény, hogy hosszú távon ezt nem feltétlenül szereti az akkupakk, de a töltés előtti előkondicionálással, vagyis a töltőhöz vezető út utolsó szakaszán az akku fűtésével ilyenkor télen szintén lehetne javítani a töltési teljesítményen. Reméljük, hogy egy ilyen fejlesztés is szerepel a tervezett frissítések listáján.

De legalább távolról érkezik a frissítés…

Legalábbis elvileg. Bár a Mustang Mach-e képes az OTA (Over-the-air – interneten keresztüli, távoli) frissítésre, a fent említett, 21P22 kódjelű szoftververziót egyelőre csak a szakszervizek tudják telepíteni, így a szervizlátogatás még nem úszható meg.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.