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
auto

Késni fognak Teslák, de igyekeznek behozni a lemaradást

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

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Tesla sanghaji gyára nagyjából három hétig zárva volt a várost érintő COVID lezárások miatt. A termelés április 19-én indult újra, és bár Elon Musk optimista az üzem második negyedéves termelése kapcsán, az biztos, hogy lesznek csúszások a következő hetekre ígért kiszállításokkal.

De mégis mire számíthat az, akinek májusra vagy júniusra ígérték az autóját? Megkérdeztük az autógyártót.

Több tízezres probléma

A Tesla kínai üzeme normál esetben több mint 2000 autót gyárt naponta, így a kiesett 22 nap alatt 45-50 ezer autó nem készült el. A termelés jelenleg egy, hosszított műszakkal, csökkentett darabszámmal folyik csak, és egyelőre kérdéses, hogy a régióban működő beszállítók milyen gyorsan tudják felpörgetni a saját gyártósoraikat, hiszen korábban ők is be kellett, hogy zárjanak.

Nekünk itt Európában különösen rosszkor jött a rendkívüli helyzet, hiszen pontosan a lezárások kezdetén, március utolsó napjaiban indult volna a második negyedéves gyártás a kontinensünk részére.

Tesla: értesítettük az érintetteket

A Tesla megkeresésünkre azt válaszolta, hogy

egyes vásárlóikat arról értesítették, hogy a kiszállítás dátuma csúszni fog a sanghaji gyár előző havi kiesése, valamint az ezzel kapcsolatos logisztikai problémák miatt. Emlékeztettek rá, hogy a vállalat pénzügyi igazgatója a Q1-es jelentés kapcsán úgy fogalmazott, hogy nagyjából egy havi termelésüket érinti a rendkívüli helyzet.

A Tesla azonban továbbra is azzal számol, hogy az ügyfelek többsége rendben megkapja az autóját a negyedév során.

A Bloomberg információi szerint április végére már az alkalmazottak fele, 8000 fő vette fel a munkát. Valószínű azonban, hogy a helyzet folyamatosan javul, a Reuters ugyanis a napokban már arról számolt be, hogy az autógyártó kínai gyárában május 16-tól napi 2600 autó gyártását tervezik.

A hírügynökség egy informátorára hivatkozva arról is beszámolt, hogy hiány alakult ki például a kábelkorbácsok terén, a gyár fő beszállítója, az Aptiv, ugyanis szintén bezárt a koronavírus miatt. Idő közben a Tesla más partnerekkel pótolta a hiányt, április végén pedig az Aptiv is megkapta az engedélyt a nyitásra.

Normál üzletmenet

Egy az interneten elérhető, a Tesla hajós exportját nyomon követő adatbázis szerint Európába az utóbbi időben negyedévente 15-20 hajó érkezik Sanghajból, és 50-60 ezer közé emelkedett az eladott Teslák száma.

Megnéztük azt is, hogy időarányosan, az aktuális negyedév első hónapja - esetünkben április- alatt nagyjából mennyi szállítmánynak kellett volna útnak indulnia Európába. Ha a rendszerint kiugró negyedik negyedéves adatokat félre is tesszük, 8-10 hajóval azért számolnunk kellett volna, és mostanra már 25-30 ezer autónak kellene úton lennie Európába.

Ehhez képest áprilisban egyetlen rakomány sem indult, a második negyedév legelső hajója májusban várható.

A hajóút Európába általában 21-22 napig tart, és a hozzánk érkező szállítmányok a szlovén Koper kikötőjébe érkeznek - innen még Budapestre kell jutniuk. Így nagyjából azt mondhatjuk, hogy ami május végéig nem indul el Kínából, az már csak a következő negyedévben ér a vásárlókhoz.

Ezek a számok természetesen csak a már korábban leadott rendelések szempontjából érdekesek, ha valaki most rendel Model 3-at, akkor felszereltségtől és változattól függően, 2023. február-május között veheti majd át, egyedül a legdrágább Performance változat érkezését jósolják szeptemberre. Akik Model Y-ra várnak kicsit szerencsésebbek, mind a két nálunk kapható változatot szeptemberre ígéri a gyártó - lehet, itt már teljes egészében a berlini gyártással tervezik a vásárlók kiszolgálását.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.