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
auto
2024. 04. 23. kedd

A villanyautósokra szabták az új napelemes támogatást Cipruson

elektromos autó

A ciprusi kormány másfélmillió eurós (570 millió forintos) pályázati keretet nyitott meg az elektromos vagy plug-in hibrid autók tulajdonosai számára napelemes rendszerek és háztartási energiatárolók vásárlásához. A támogatás finanszírozása a COVID gazdasági hatásainak enyhítésére szolgáló helyreállítási alapból fog történni, amelynek létrehozásáról 2020 júliusában döntött az Európai Unió.

A napelemes rendszerek esetében kilowattonként 750 eurós (285 ezer Ft), de járművenként legfeljebb 1500 eurós (570 ezer Ft) támogatás igényelhető. A konnektorról tölthető autók tulajdonosai energiatároló vásárlásához további legfeljebb 2000 eurós támogatásra pályázhatnak, fali töltő vásárlásához 600 euró, a fázisbővítéshez pedig 450 euró támogatás vehető igénybe. Pályázni 2023 végéig, vagy a 1,5 millió eurós keret kimerüléséig lehetséges.

Kép: solartechnologies.com.cy

A támogatási keret ezer új napelemes rendszer kiépítését tenné lehetővé, ha mindenki pusztán csak napelemekre pályázna, míg a lehető legnagyobb összegű támogatás igénylése esetén már 330 pályázat is kimerítené a keretet. Az Európai Unió adatbázisa szerint a szigetországban 2021 végén összesen 809 konnektorról tölthető elektromos autó volt forgalomban, ezért az érdeklődőknek aligha kell attól tartaniuk, hogy percek alatt elfogyna a kiosztható támogatás.

A ciprusi háztartások egy tavaly tavasszal indult pályázati programnak köszönhetően már eddig is igényelhettek támogatást energetikai korszerűsítésre, ami napelemek és energiatárolók telepítéséhez is felhasználható, mégis akkumulátorokat csak nagyon kevesen vásárolnak. Ennek az az oka, hogy a szaldóelszámolás miatt még támogatással együtt sem térül meg a beruházás, így kérdés, hogy a ciprusi villanyautósok közül hányan fogják majd ezt a lehetőséget választani. A kedvezőtlen piaci körülmények valószínűleg csak akkor fognak megváltozni, ha az uniós előírások nyomán 2024-től ott is megszűnik a szaldóelszámolás az új napelemes rendszerek esetében.

Cipruson 2021-ben a villamos energia 15%-a származott megújuló energiából (9% napenergia, 5% szélenergia, 1% biomassza), 85%-a pedig olajból, így a sziget mind a közlekedés, mind az áramtermelés terén erősen függ a kőolajtól, gazdaságát pedig nagyban befolyásolja az olaj világpiaci ára.

Az országban a napelemek éves hozama körülbelül 1700 kWh/kWp, míg nálunk ez a szám 1200 kWh/kWp körül alakul.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.