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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Hamburgban 2025-től biztonsági sofőr nélkül közlekedő autonóm járműveket állítana szolgálatba a Volkswagen, adta hírül a Handelsbatt. A szolgáltatásnak az indulását követő években kereskedelmileg életképesnek, ugyanakkor olcsónak, és eladhatónak kell lennie a cég szerint, a projekt tehát már túlmutat az egyszerű tesztelésen.

A VW 2019-ben indította el Moia néven a közösségi közlekedési szolgáltatását Hamburgban, amelyet egy olyan, kizárólag elektromos kisbuszokból álló flotta biztosít, ahol a felhasználó az általa rendelt „taxit” más, vele többé-kevésbé azonos irányba utazó utasokkal oszt meg (ezt angolul ride poolingnak hívják). A pozitív tapasztalatok alapján a Volkswagen most azt tervezi, hogy hamarosan robottaxikra vált, és 2025-ben útjára indítja az első 1000 autonóm járművet a Moia által lefedett területeken. A projektért a cégcsoport egyik leányvállalata, a Volkswagen Haszongépjárművek (VWN) a felelős.

Kereskedelmi szempontból életképes üzleti modellt fogunk létrehozni” – nyilatkozta a VWN vezérigazgatója, Carsten Intra a Handelsblattnak adott interjújában. „Hamburg csak a kezdet lesz. A 2025 utáni első években minden évben két várossal bővül a program, egyenlő arányban Európában és az Egyesült Államokban.

A vállalat 2030-tól tovább fokozza a növekedés ütemét, és egyre több helyszínt fog kiszolgálni, mivel addigra erőteljes bővülést, és több milliárdos nagyságrendű forgalmat vár az új mobilitási szolgáltatástól.

Az olyan vállalatok számára, mint a Volkswagen, amelyek az elkövetkező években profitálni akarnak ebből a növekvő üzletágból, a legnagyobb kihívást a hatékony szoftverek fejlesztése jelenti. A VWN nem egyedül végzi a fejlesztést, hanem az Argo AI-jal közösen dolgozik az úgynevezett SDS rendszerek (Self-Driving Systems) fejlesztésén. Az Argo AI a VW-csoport és a Ford autonóm járművekre specializálódott amerikai vegyesvállalata.

Kép: Volkswagen

A Volkswagen elektromos kisbuszai jelenleg Hamburgban és Münchenben is közlekednek. Útjaik során a városok teljes úthálózatát feltérképezik és digitalizálják, így a robottaxik néhány éven belül valóban képesek lehetnek önállóan közlekedni.

Még nem született döntés arról, hogy Hamburgot követően melyik lesz a következő város, de valószínű, hogy München követheti a második helyen, hiszen itt már most is folytatnak teszteket.

A Volkswagen robottaxijai a tervek szerint négyes szintű önvezetésre lesznek képesek. Kezdetben lesz egy biztonsági sofőr, de később egyáltalán nem lesz ember a volán mögött. Az autonómia ezen szintjén azonban a járművek csak pontosan meghatározott régiókban közlekedhetnek. A VWN kisbuszok esetében ez például Hamburg városi területe lesz, amelyhez most gyűjtik a szükséges térképadatokat.

Ezek az önvezetés szintjei

A helyszínválasztás nem véletlen, a Volkswagen leányvállalatának, a Moia-nak a kisbuszai már évek óta közlekednek a városban. Ezek a közösségi taxik a helyi tömegközlekedés és a klasszikus taxik közötti űrt töltik be. A Moia buszok egyszerre több utast szállítanak, de mindig váltakozó útvonalakon közlekednek, amelyeket az utasok kívánságai szerint terveznek. A Volkswagen tehát már már rendelkezik tapasztalattal a mobilitási szolgáltatások terén, hiszen Hamburg útjain naponta mintegy 250 Moia jármű – VWN minibusz – közlekedik.

Az SDS-rendszerrel ellátott járművek 2025-től kezdődően először a Moia ma még sofőrök által vezetett kisbuszait fogják kiváltani. Később a Volkswagen a teljesen autonóm járműveit külső ügyfeleknek is értékesíteni szeretné. Ezek lehetnek például tömegközlekedési szolgáltatók, de olyan vállalatok is, amelyek inkább az egyéni közlekedésben vesznek részt. „Az Egyesült Államokban például el tudnánk képzelni, hogy olyan cégekkel dolgozzunk együtt, mint az Uber és a Lyft” – hangsúlyozta Carsten Intra.

A Volkswagen kész SDS-rendszerének vásárlói a jövőben sok pénzt takaríthatnak meg, mivel nem kell többé sofőröket fizetniük. A VWN főnöke ezt látja a legnagyobb gazdasági előnynek. Egy taxis jelenleg körülbelül 2,50 eurót kap egy megtett kilométerért, Intra azonban úgy véli, hogy röviddel 2025 után ők már ennél olcsóbban tudnak majd szolgáltatni.A következő évtizedben el kell érnünk a tömegközlekedés szintjét” – tette hozzá.

Videó: utcára engedték a Volkswagen önvezető autóját

A Volkswagen úgy véli, hogy sok fuvarvállalat a költségek csökkentése érdekében sofőrök nélküli járműveket fog üzemeltetni, mert egy sofőr esetében évente nagyjából 70.000-80.000 euróval kell számolniuk a fizetésre és a társadalombiztosítási járulékokra.

Olcsóbbnak kell lennünk, mint napi három sofőr, mert éjjel-nappal – úgymond három műszakban – autonóm módon tudunk közlekedni” – mutatja be a VWN főnöke a gazdasági kihívását. Emellett ott van az autonóm vezetés alapvető társadalmi elfogadottsága, amelyet még mindig nagyfokú szkepticizmus jellemez. „Ezért is kell bizonyítanunk, hogy az ajánlatunk jobb és biztonságosabb, mint az emberi sofőröké.”

Stefan Bratzel, a Bergisch Gladbachi Műszaki Egyetem Autóipari Menedzsment Központjának professzora egy ponton egyetért a Volkswagen robotaxi fejlesztőivel: „Technikailag lehetséges ilyen autonóm járművek kifejlesztése, és az új mobilitási szolgáltatások milliárdos forgalmat ígérnek. De valószínűleg még tíz évbe telik, mire tökéletesen használható rendszerek állnak rendelkezésre.”

A Handelsblatt által megkérdezett egyetemi oktató arra számít, hogy nem sok cég fog tudni talpon maradni ezen a piacon. „A végén valószínűleg csak három vagy négy rendszer lesz” – teszi hozzá. A Volkswagennek olyan erős versenytársakkal szemben kell majd helytállnia, mint a Waymo, a Cruise, vagy a Baidu, és korántsem biztos benne, hogy a Volkswagen végül győzni fog.

Már Kínában is szállíthatnak utasokat az önvezető taxik

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.