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
auto

Dízel buszokat bérelnek Miskolcon, mert olcsóbban üzemelnek saját tisztább flotta helyett

elektromos busz
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

Miskolc autóbusz flottájának gerincét az elmúlt évtizedben vásárolt CNG (sűrített földgáz) üzemű járművek jelentik, melyek üzemeltetése tavaly őszig körülbelül negyedébe került a lényegesen szennyezőbb dízel üzemű buszokhoz viszonyítva. Tavaly nyáron tíz tisztán elektromos BYD busz csatlakozott a flottához.

Átadták Miskolc elektromos buszait

A szomorú fordulat októberben következett be, amikor lejárt az MVK ZRt. földgázvásárlási szerződése, így a korábbi 138 forintos köbméter ár 1000 Ft közelébe emelkedett. A város a költségek csökkentése érdekében elővette a jobb állapotú, felújított, de idősebb és lényegesen környezetszennyezőbb dízel buszait, és lehetőség szerint ezeket állították forgalomba a fiatalabb CNG buszok helyett. A tisztán elektromos buszok üzemanyagköltsége egyéb városokkal (pl. Tatabánya és Debrecen) ellentétben Miskolcon még kedvező maradt, így az új villanybuszokat szerencsére nem kellett kivonni a forgalomból.

A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon

A napokban újabb rossz hír jelent meg a város közlekedési cégének honlapján: a saját dízel flottát bérelt dízel buszokkal kénytelenek kiegészíteni. Ezek szerint annyival olcsóbb lett a dízel buszok üzemeltetése, hogy még a bérleti díjjal együtt is jobban megéri a környezetszennyező buszok használata a gázüzemű buszoknál.

Megkérdeztük a vállalatot, hogy jelenleg milyen kilométer-költséggel számolhatnak hajtóanyagtól függően az autóbuszoknál. Legolcsóbban még mindig a tisztán elektromos buszok üzemelnek,  de már lényegesen kisebb ezek előnye, mint az előző év végéig érvényes áramár mellett volt. Jelenleg Miskolcon a villanybuszok esetében egy kilométer üzemanyagköltsége kevesebb, mint 190 Ft. A dízel autóbuszok kb. 290 forintért tesznek meg egy kilométert, míg a CNG üzemű buszok kilométerköltsége kb. 390 Ft.

Mindeközben a Portfolio arról számolt be, hogy mintegy 900 állami és önkormányzati intézmény márciustól szeptemberig kb. 245 Ft/m3 áron kapja a földgázt, amely nemhogy hétszerese, de még duplája sincs Miskolc tavaly szeptemberig érvényes gázárának. Az MVK ZRt. is jogosult volt pályázni a kedvezményes földgáz beszerzésre, így remélhetőleg hamarosan újra növekedhet a forgalomban a CNG buszok aránya, hiszen ezek üzemeltetése nem csak környezetbarátabb, de jóval olcsóbb is lesz majd a dízel járművekhez viszonyítva.

Drága áram rontja a magyar városok levegőjét

A tisztább, élhetőbb városi környezet biztosítása a teljes lakosság érdeke, ezért a kormánynak megfelelő támogatási rendszert kellene kidolgozni ahhoz, hogy a városok ne állítsák le a tiszta üzemű autóbuszokat, villamosokat és trolikat, ahogy arra Tatabánya és Debrecen kényszerült.

Eközben a Telex beszámolója szerint Németországban 2026-ig elektromosra építenek át 5000 dízelmeghajtású buszt, mivel 2045-ig az ország teljes közösségi közlekedését klímasemlegessé szeretnék tenni. Az átépítés egyben kényszer is, mert a gyártók nem képesek lépést tartani a kereslettel, ugyanakkor egy új elektromos busz vételára körülbelül kétszerese egy hagyományos busz árának. A meglévő, jó állapotú buszokat hiba lenne kivonni a forgalomból, az átépítés pedig csak fele annyiba kerül, mint egy új elektromos busz vásárlása.

Címlapkép: MVK Zrt / Facebook

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás