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 Miskolc autóbusz flottájának gerincét az elmúlt évtizedben vásárolt CNG (sűrített földgáz) üzemű járművek jelentik, melyek üzemeltetése tavaly őszig körülbelül negyedébe került a lényegesen szennyezőbb dízel üzemű buszokhoz viszonyítva. Tavaly nyáron tíz tisztán elektromos BYD busz csatlakozott a flottához. Átadták Miskolc elektromos buszait A szomorú fordulat októberben következett be, amikor lejárt az MVK ZRt. földgázvásárlási szerződése, így a korábbi 138 forintos köbméter ár 1000 Ft közelébe emelkedett. A város a költségek csökkentése érdekében elővette a jobb állapotú, felújított, de idősebb és lényegesen környezetszennyezőbb dízel buszait, és lehetőség szerint ezeket állították forgalomba a fiatalabb CNG buszok helyett. A tisztán elektromos buszok üzemanyagköltsége egyéb városokkal (pl. Tatabánya és Debrecen) ellentétben Miskolcon még kedvező maradt, így az új villanybuszokat szerencsére nem kellett kivonni a forgalomból. A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon A napokban újabb rossz hír jelent meg a város közlekedési cégének honlapján: a saját dízel flottát bérelt dízel buszokkal kénytelenek kiegészíteni. Ezek szerint annyival olcsóbb lett a dízel buszok üzemeltetése, hogy még a bérleti díjjal együtt is jobban megéri a környezetszennyező buszok használata a gázüzemű buszoknál. Megkérdeztük a vállalatot, hogy jelenleg milyen kilométer-költséggel számolhatnak hajtóanyagtól függően az autóbuszoknál. Legolcsóbban még mindig a tisztán elektromos buszok üzemelnek, de már lényegesen kisebb ezek előnye, mint az előző év végéig érvényes áramár mellett volt. Jelenleg Miskolcon a villanybuszok esetében egy kilométer üzemanyagköltsége kevesebb, mint 190 Ft. A dízel autóbuszok kb. 290 forintért tesznek meg egy kilométert, míg a CNG üzemű buszok kilométerköltsége kb. 390 Ft. Mindeközben a Portfolio arról számolt be, hogy mintegy 900 állami és önkormányzati intézmény márciustól szeptemberig kb. 245 Ft/m3 áron kapja a földgázt, amely nemhogy hétszerese, de még duplája sincs Miskolc tavaly szeptemberig érvényes gázárának. Az MVK ZRt. is jogosult volt pályázni a kedvezményes földgáz beszerzésre, így remélhetőleg hamarosan újra növekedhet a forgalomban a CNG buszok aránya, hiszen ezek üzemeltetése nem csak környezetbarátabb, de jóval olcsóbb is lesz majd a dízel járművekhez viszonyítva. Drága áram rontja a magyar városok levegőjét A tisztább, élhetőbb városi környezet biztosítása a teljes lakosság érdeke, ezért a kormánynak megfelelő támogatási rendszert kellene kidolgozni ahhoz, hogy a városok ne állítsák le a tiszta üzemű autóbuszokat, villamosokat és trolikat, ahogy arra Tatabánya és Debrecen kényszerült. Eközben a Telex beszámolója szerint Németországban 2026-ig elektromosra építenek át 5000 dízelmeghajtású buszt, mivel 2045-ig az ország teljes közösségi közlekedését klímasemlegessé szeretnék tenni. Az átépítés egyben kényszer is, mert a gyártók nem képesek lépést tartani a kereslettel, ugyanakkor egy új elektromos busz vételára körülbelül kétszerese egy hagyományos busz árának. A meglévő, jó állapotú buszokat hiba lenne kivonni a forgalomból, az átépítés pedig csak fele annyiba kerül, mint egy új elektromos busz vásárlása. Címlapkép: MVK Zrt / Facebook Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!