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
auto
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

A tavalyi csúcson tonnánként nagyjából 30 millió forintot kértek az akkumulátorok gyártásához megfelelő minőségű lítium-karbonátért, míg másfél évvel korábban még csak kétmillióba került a fontos akku komponens. Az várható volt, hogy a felfutás nem tart örökké, de a mostani tartós, és folyamatos esésre talán kevesen számítottak.

Olcsóbbak lehetnek a villanyautók?

Pánik

Az árutőzsdén már pánikszerű-eladásról beszélnek, annyira meredeken esik a lítium-karbonát ára a piacon, amely a napokban 300 ezer jüan, 15 millió forint alá esett, és ezzel feleannyiba kerül, mint öt hónappal ezelőttírja a CnEVPost.

Ez részben egy öngerjesztő folyamat, mivel a lap úgy tudja, hogy a folyamatos és meredek áresés miatt a piacon többen kivárnak, nem mernek nagyobb megrendeléseket leadni, sőt, számos korábbi megrendelést sztornóztak is, ami viszont tovább csökkenti a keresletet és az árakat. Az év elején Kínában kivezették a villanyautók árának állami támogatását, és a világgazdasági helyzet miatt az egész autópiac lassult, így a lítium kereslet is csökkent, ami megbolygatta a tőzsdét,

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az autó- és akkugyártók általában nem napi áron, hanem hosszabb, olykor több éves fix szerződések keretében szerzik be az alapanyagokat, így azonnali hatása nincs a költségeikre a napi tőzsdei árnak, de azért teljesen nem is függetlenek tőle.

Kínában a bányatársaságok egymás alá ígérve kergették lefelé a lítium árát az elmúlt hetekben, de ez sem tart örökké, elemzők szerint ugyanis hamarosan megfordulhat a trend.

A lítium árának változása az elmúlt 12 hónapban. Forrás: CnEVPost.

Korábbi becslések arról szóltak, hogy idén harmadával nőhet a rendelkezésre álló lítium-karbonát mennyisége, főleg új ausztrál projekteknek köszönhetően. Korábban már írtunk róla, hogy megfigyelők szerint a lítium, valamint a többi akkumulátor alapanyag árán elképzelhetőek hasonló hullámok a következő években. Először ugyanis a kereslet növekedésével az árak felfelé mozdulnak el, ám ez vonzó befektetéssé teszi a bányászatot és a finomítást, és több vállalat is bővítheti a termelést. Ez később átmeneti túltermelést okoz amikor több új projekt egyidőben kezd meg szállítani, ami lefelé nyomja az árakat, ám az elektromos átállás előrehaladtával idővel ismét szűkössé válhatnak a rendelkezésre álló források – és a ciklus kezdődik előröl.

Tovább csökken a lítium ára

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás