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 A villanyautós átállás kapcsán legtöbbször a számok éves változásáról beszélünk, ami az elmúlt években erős növekedést mutatott. Az EU államaiban például átlagosan 76 százalékkal nőttek a tisztán elektromos eladások 2020 és 2021 között. De a sikerjelentések mellett nem árt ha egyet visszalépünk és megnézzünk, hogy állunk az igazi feladattal, a szennyező flotta lecserélésével. Nem jól. 1 százalék alatt Az EU statisztikusainak malmai lassan őrölnek, ezért sajnos még nincsenek 2022-es összesített adataink, csak a 2020-2021-es változást tudjuk megnézni. Az országok terén van jó és rossz hírünk is: nem csak az Unió, de az ESZT tagállamai, így Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc adatai is rendelkezésre állnak. Sajnos azonban Görögország, Szlovákia ebben a két évben, illetve Bulgária 2020-ra nem közölt villanyautós adatokat, így az ő számaikat ki kellett hagynunk. A fenti táblázatot sokféle szempont szerint lehet rendezni - az oszlopok fejlécére kattintva mindenki nyugodtan állítsa át a rangsort a számára érdekes szempont szerint. Mi itt most az EU és hazánk adatait emelnénk csak ki. Az EU 27 tagországában 2021 végén 253 millió személyautó volt, ami 2,8 milliós növekedést jelentett - a növekedés 30 százalékát, 830 ezer darabot a tisztán elektromos autók adták. Talán mindennél jobban mutatja a növekedés gyorsulását, hogy az utakon lévő 1,9 millió villanyautóból 800 ezer egy év alatt került forgalomba, azaz a villanyautók 42 százalékát 2021-ben állították üzembe. Az egész flottából azonban még így is csak 0,76% villanyautó, és egy év alatt 0,32 százalékot javult csak az arány. Van még hová fejlődni, ha 250 millió autó lecserélésről beszélünk. Fél százalék Hazánk tekintetében is érdekesek a számok. 2021 végén kevéssel több, mint 4 millió személyautó volt forgalomban, amelynek 0,47 százaléka, nagyjából 19 ezer darab volt teljesen elektromos. Egy év alatt csak az egész flotta 0,19 százaléka lett elektromos, azonban a 7811 darab azt is jelenti, hogy a teljes hazai villanyautó állomány 41 százaléka 2021-ben került az utakra, azaz ez is egy gyorsuló vonat. A magyar eredmény megítélése nézőpont kérdése. Ha azt mondom, hogy míg az EU átlag az, hogy a flotta 0,76 százaléka volt tisztán elektromos, akkor ahhoz képest nem borzasztóan rossz a 0,47 százalékos magyar adat. A lista 28 országa közül ezzel hazánk a 18., és ami lényegesebb a régióban a legjobb, előttünk csak nálunk gazdagabb, nyugati országok állnak, Szlovénia, Csehország, vagy Románia is mind mögöttünk vannak. Persze ilyen alacsony százalékoknál, ahogy mondják, vakok között a félszemű a király. Az jól látszik, hogy még az eszelős norvég tempóval is csak a flotta 3-4 százaléka cserélődött villanyosra egy év alatt, de azért a skandináv éltanulót érdekes lesz figyelni, hiszen azt más forrásból már tudjuk, hogy míg 2021-ben is már kiemelkedő, 15,5 százalékos volt a villanyautó arány a teljes autóállományhoz képest, 2022-ben ez 20 százalékra emelkedett. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!