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
auto
2024. 10. 05. szombat

Az EU középmezőnyében vagyunk a villanyautózással

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

A villanyautós átállás kapcsán legtöbbször a számok éves változásáról beszélünk, ami az elmúlt években erős növekedést mutatott. Az EU államaiban például átlagosan 76 százalékkal nőttek a tisztán elektromos eladások 2020 és 2021 között. De a sikerjelentések mellett nem árt ha egyet visszalépünk és megnézzünk, hogy állunk az igazi feladattal, a szennyező flotta lecserélésével.

Nem jól.

1 százalék alatt

Az EU statisztikusainak malmai lassan őrölnek, ezért sajnos még nincsenek 2022-es összesített adataink, csak a 2020-2021-es változást tudjuk megnézni. Az országok terén van jó és rossz hírünk is: nem csak az Unió, de az ESZT tagállamai, így Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc adatai is rendelkezésre állnak. Sajnos azonban Görögország, Szlovákia ebben a két évben, illetve Bulgária 2020-ra nem közölt villanyautós adatokat, így az ő számaikat ki kellett hagynunk.

A fenti táblázatot sokféle szempont szerint lehet rendezni - az oszlopok fejlécére kattintva mindenki nyugodtan állítsa át a rangsort a számára érdekes szempont szerint. Mi itt most az EU és hazánk adatait emelnénk csak ki.

Az EU 27 tagországában 2021 végén 253 millió személyautó volt, ami 2,8 milliós növekedést jelentett - a növekedés 30 százalékát, 830 ezer darabot a tisztán elektromos autók adták.

Talán mindennél jobban mutatja a növekedés gyorsulását, hogy az utakon lévő 1,9 millió villanyautóból 800 ezer egy év alatt került forgalomba, azaz a villanyautók 42 százalékát 2021-ben állították üzembe.

Az egész flottából azonban még így is csak 0,76% villanyautó, és egy év alatt 0,32 százalékot javult csak az arány. Van még hová fejlődni, ha 250 millió autó lecserélésről beszélünk.

Fél százalék

Hazánk tekintetében is érdekesek a számok. 2021 végén kevéssel több, mint 4 millió személyautó volt forgalomban, amelynek 0,47 százaléka, nagyjából 19 ezer darab volt teljesen elektromos. Egy év alatt csak az egész flotta 0,19 százaléka lett elektromos, azonban a 7811 darab azt is jelenti, hogy

a teljes hazai villanyautó állomány 41 százaléka 2021-ben került az utakra, azaz ez is egy gyorsuló vonat.

A magyar eredmény megítélése nézőpont kérdése. Ha azt mondom, hogy míg az EU átlag az, hogy a flotta 0,76 százaléka volt tisztán elektromos, akkor ahhoz képest nem borzasztóan rossz a 0,47 százalékos magyar adat. A lista 28 országa közül ezzel hazánk a 18., és ami lényegesebb a régióban a legjobb, előttünk csak nálunk gazdagabb, nyugati országok állnak, Szlovénia, Csehország, vagy Románia is mind mögöttünk vannak. Persze ilyen alacsony százalékoknál, ahogy mondják, vakok között a félszemű a király.

Az jól látszik, hogy még az eszelős norvég tempóval is csak a flotta 3-4 százaléka cserélődött villanyosra egy év alatt, de azért a skandináv éltanulót érdekes lesz figyelni, hiszen azt más forrásból már tudjuk, hogy míg 2021-ben is már kiemelkedő, 15,5 százalékos volt a villanyautó arány a teljes autóállományhoz képest, 2022-ben ez 20 százalékra emelkedett.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.