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 Az önmagában még nem túl nagy hír, hogy valaki beperel egy autógyártót, ez elég mindennapos dolog. A napokban éppen a Volkswagen brazil leányvállalatát vádolták meg rabszolgamunkával. Ám a hasonló híradások általában odáig érdekesek a médiának, amíg valami szenzációs számot, vagy egy lehetséges világvége szcenáriót lehet a szalagcímbe írni, miszerint akár ez vagy az is lehet majd az ítélet. Mi most igyekszünk két ilyen korábbi hírt utókövetni. Törölni kell Hogy Elon Musk nem túlzottan kedveli a szakszervezeteket, az elég jól ismert tény. Az is tény ugyanakkor, hogy a vállalat amerikai gyáraiban egyelőre még egyik külsős érdekvédelmi képviselet sem tudta megvetni a lábát, nem tudott elég alkalmazottat meggyőzni, hogy egy szavazáson úgy döntsenek, rájuk bízzák érdekeik védelmét. Hogy ez miért van így, arról megoszlanak vélemények, de arról már mi is írtunk korábban, hogy a legnagyobb iparági szakszervezet, a United Auto Workers (UAW) korábban milyen korrupciós botrányokba keveredett, 16 tisztviselőjét helyezték vád alá, és két korábbi elnökét börtönbüntetésre is ítélték. Így bár volt olyan év, amikor a szervezet 500.000 dollárt is elköltött arra a kampányra, amellyel a fremonti gyár alkalmazottait próbálta meggyőzni, eddig nem járt sikerrel. Nothing stopping Tesla team at our car plant from voting union. Could do so tmrw if they wanted. But why pay union dues & give up stock options for nothing? Our safety record is 2X better than when plant was UAW & everybody already gets healthcare. — Elon Musk (@elonmusk) May 21, 2018 Musk 2018 májusában egy Twitteres kérdésre válaszolva ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy: Semmi nem áll az útjába annak, hogy a Tesla csapata megszavazza a szakszervezeti érdekképviseletet a gyárban. Ezt akár már holnap megtehetnék, de miért fizetnének tagdíjat és adnák fel a részvényopcióikat a semmiért. A baleseti statisztikánk kétszer jobb, mint amikor [a GM/Toyota vegyesvállalat idején] a UAW tevékenykedett a gyárban, és mindenkinek jár az egészségbiztosítás is. Az amerikai jogszabályok szerint a vállalatok vezetőségének jogában áll negatív véleményt kifejezni egy szakszervezettel kapcsolatban, de nem fenyegetheti azzal a munkavállalókat, hogy retorzióval élnek, ha csatlakoznak egy érdekvédelmi képviselethez. Magyar fejjel biztosan sokan felkapják a fejüket a válasz utolsó félmondatára, de az Egyesült Államokban nincs az európaihoz hasonló általános egészségbiztosítás. Az talán már a Vészhelyzet óta ismert itthon is, hogy az amerikai korházak több száz, vagy ezer dollárt számláznak egy-egy beavatkozásért, és nem mindenkinek fedezi ezt a biztosítása, már ha egyáltalán van ilyen neki. Jobb munkahelyeken azonban az egészségbiztosítás a fizetési csomag része, és akár még a munkavállaló 18 év alatti gyermekeire is kiterjedhet, de sok esetben nem fedezi például a fogászati beavatkozásokat. Egy NLRB nevű szövetségi bizottság azonban úgy ítélte meg, hogy Musk üzenete kimerítette a fenyegetés fogalmát, ezért pert indított az ügyben, melynek a fellebbviteli fórumon március 31-én lett vége. A Musk ügyvédei korábban azzal védekeztek, hogy a cégvezető csak arra utalt, hogy az UAW által letárgyalt bérmegállapodásoknak sehol nem része részvénycsomag, ám a szakszervezet szerint ők az ilyen juttatásokat alapvetően nem ellenzik. A cégvezetőt jogi képviselete az amerikai alkotmány első kiegészítésére, a szólásszabadságra is hivatkozva kérte az ügy ejtését, ám a New Orleans-i másodfokú ítélet mindkét érvelést visszadobta és arra kötelezte Muskot, hogy törölje korábbi üzenetét. Az ítélet szerint azt a Richard Ortizt is vissza kell venni pozíciójába, akit a vádak szerint azért bocsátottak el, mert a UAW megbízásából próbálta beszervezni a fremonti üzem dolgozóit. Musk ügyvédei azzal érveltek, hogy az elbocsátásnak ehhez nincs köze, Ortiz hazudott egy belső vizsgálatban, amely jogellenes tevékenységet tárt fel. A bíróság ezt az érvet is elutasította, és visszamenőleg megítélte Ortiznak az elmaradt fizetését is. Pengeváltások a német szakszervezet és a Giga Berlin között Csökkentették A másik ügy még régebbi, 2015-2016-ra nyúlik vissza, amikoris egy bizonyos Owen Diaz kilenc hónapig a fremonti gyárban dolgozott mint az egyik emelőgép kezelője. Diaz azért panaszolta be munkáltatóját, mert egyes kollégái rasszista megjegyzésekkel zaklatták, és az illemhelyiségekbe is hasonló graffitiket helyeztek el. A vádak szerint az autógyártó nem biztosított ellenségeskedésektől mentes munkahelyet, és Diaz felettesei nem léptek fel megfelelően az elkövetőkkel szemben. A Tesla azzal védekezett, hogy a vizsgálat eredményeképp elbocsátások is történtek, illetve, hogy miközben Diaz az őt érő sérelmekre panaszkodik, több családtagjának is ajánlotta a munkahelyet, akiket fel is vettek. Korábban az keltett szenzációt, hogy első fokon 137 millió dollárt ítélt meg a bíróság Diaznak – ezt 2021 októberében mi is megírtuk. Tavaly azonban egy bíróság az összeget jelentősen, 15 millióra csökkentette, ám ezt Diaz nem fogadta el, és új tárgyalást kért, 160 milliós összegre igényt tartva. A mostani új eljárásban végül összesen 3,175 millió dollárt ítéltek meg a sértettnek, ám ez az összeg még tovább csökkenhet. Az összeg ugyanis alapvetően két részből tevődik össze, egyszer van 175 ezer dollár kártérítés a lelki trauma miatt, és 3 millió dollár büntetés, hogy elrettentse a Teslát a hasonló esetektől. Csakhogy a kalifornia jogrend általában kilencszeres mértékben maximalizálja a büntetéseket a kártérítésekhez képest, így nem kizárt, hogy, amennyiben a Tesla fellebbez, kétmillió alá esik a végső összeg. Musk Twitteren úgy reagált az ítéletre, hogy a bíróság nem engedte, hogy új bizonyítékokat nyújtsanak be, ám ha ezt megtehették volna, szerinte ők nyertek volna az ügyben. Véleménye szerint az esküdtek a rendelkezésre álló adatok alapján a lehető legjobb tudásuk szerint cselekedtek, és tiszteletben tartja döntésüket. If we had been allowed to introduce new evidence, the verdict would’ve been zero imo. Jury did the best they could with the information they had. I respect the decision. — Elon Musk (@elonmusk) April 3, 2023 Címlapkép: Drew Hallin 137 milliós bírságot kapott a Tesla Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!