PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 13. szerda

Most akkor kell Németországnak egymillió töltő vagy sem?

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

Annak mindig külön súlya van, ha energetikai kérdésben a BDEW, a mintegy 2000 vállalatot képviselő, a klímasemleges energia- és hőellátást célul kitűző német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség megnyilvánul. Nos, a szervezet úgy látja, hogy az a jelenleg is élő kormányzati terv, miszerint az évtized végére egymillió villanyautós töltőt kell telepíteni az országban, hogy az e-mobilizációs kihívásoknak megfeleljenek, önmagában nem elég. Egymillió töltő szerintük a kezelni kívánt helyzetre már nem tud elég konkrét választ adni.

„Az egymillió töltési pont, mint kitűzött cél műszakilag elavult” – közölte Kerstin Andreae, a szövetség vezetője. Hozzátéve: már nyilvánvaló, hogy a darabszám nem a megfelelő paraméter e témában az igények és a célok eléréséhez, mivel ennél sokkal lényegesebb a beépített töltőkapacitás. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a darabszám egyáltalán nem számít már, hiszen az, hogy az összes töltőállomás együttesen milyen erős, arra éppenséggel nem ad választ, hogy milyen az országban a töltőhálózati lefedettség és sűrűség – de ez a BDEW szerint fordítva is igaz, és úgy látják, hogy most már a két skill közül a töltők ereje számít jobban.

Határidőt szabott az EU a sűrű töltőhálózat kiépítésére is

Ebben ott lehet a logika, hogy ha a villanyautósok inkább használják a nagyobb teljesítményre képes,  és így gyorsabb töltést biztosító berendezéseket, mint a standard, lassúakat, akkor a gyorstöltők adott idő alatt több autót tudnak kiszolgálni. Ergo: ezt a fontos paramétert nem kellene figyelmen kívül hagyni – már csak azért sem, mert a töltési idő az egyik érzékeny pont a villanyautóra váltásról szóló döntésekben.

Havi +68 ezer villanyautó

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint jelenleg 1,9 millió villanyautó közlekedik az országban, csak idén pedig további, mintegy 765 ezer új elektromos autó regisztrálására van reális esély. Az elmúlt 12 hónapban átlagosan, havi 68 ezer új villanyautót regisztráltak a rendszerben. Ezt a gyarapodást pedig a töltőhelyek számának növelésével lehet csak kiszolgálni. És ezügyben már ma is van pótolni való: a hivatalos nyilvántartás szerint Németországban 2023. január 1-én összesen 80.541 nyilvánosan elérhető töltőpont volt csupán. És a távolság a két adatsor között nő: a publikus töltőpontok gyarapodása havonta átlagban éppen csak meghaladja a kétezret.

Saját töltőhálózatot épít a Mercedes

„Fontos, hogy a töltési infrastruktúra bővülése lépést tartson ezzel a fejlődéssel, de már most elmaradásban vagyunk” – mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke, aki szerint a töltőinfrastruktúra bővítése Németország egyik legsürgetőbb infrastrukturális feladata. Az elnök szerint sebességet kell váltani, és a tempónöveléshez az egyik út biztosan a gyorsabb tervezési és jóváhagyási folyamatban rejlik. „Fel kell gyorsítanunk a tervezést a töltési infrastruktúra bővítésekor, erre az autóiparban konkrét javaslatokat is tettünk. Egy dolog világos: az emberek csak akkor térnek át az e-mobilitásra, ha lesz átfogó és hatékony töltési infrastruktúra. Csak ezzel nőhet tovább a fogyasztók e-mobilitásba vetett bizalma” – tette hozzá Hildegard Müller.

Mindez összecseng azzal, amit lapunknak adott interjújában Baerte de Brey, az Európai Elektromobilitási Szövetség (AVERE) alelnöke mondott el, aki azt is elmagyarázta, hogy Hollandiában ezen a kérdéskörön hogyan és mivel sikerül a szabályozási oldalról úrrá lenni. Íme az interjú:

„Az elektromos autók számának gyors növekedése nem a probléma, hanem a megoldás része”

A VDA szerint az egymillió töltőpontot el kell érni, és az teljesen rendben van, hogy a német kormány „ismét kifejezetten megerősítette koalíciós megállapodásában az egymillió nyilvános töltőpont célját” – közölték a Die Welt című lapban megjelent írásban.

Az erősebb töltő jobb

A BDEW szerint nem biztos, hogy kell ennyi töltőpont, azt azonban nem tudják meghatározni, hogy hány darab lenne elegendő. Azt viszont közölték, hogy ami van-lesz, azt sokkal jobb lenne minél nagyobb teljesítményűnek építeni. A szervezet frissen megjelent elektromobilitási monitora éppen azt rögzítette, hogy a német e-mobilitási piacon a tavalyi év rekordév volt, a szegmens gyorsan és dinamikusan fejlődik, de ez azt a jelenséget is magával hozta, hogy egy év alatt 80 százalékkal nőtt például a 150 kW feletti töltési kapacitású ultragyors töltőpontok száma.

A szövetség azzal érvel, hogy a töltőkapacitás mint paraméter jobban előtérbe kerüljön, mert azzal nagyobb esély nyílhat arra, hogy 2030-ban ki tudja szolgálni az addig is, várhatóan akkor is folyamatosan növekvő németországi villanyautós igényeket. A BDEW szerint jelenleg még ott tart a német piaci katalizálás, hogy ha minden így marad, akkor nem valószínű, hogy a 2030-ra remélt 15 millió villanyautó az utakra kerül. Ahhoz – többek között – az e-mobilitási stratégiában a töltőhálózatra vonatkozó tételeket is újra kellene írni.

Jön az új európai töltőhálózat 400 kW-os töltőoszlopokkal

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

Szabó M. István