Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Úgy látszik túl ambiciózusak voltak a Panasonic tervei az új 4680-as cellák kapcsán, ugyanis nagyjából egy évet csúsznak a projekttel. Nem elégedettek a teljesítménnyel.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 Nem elég jó Amikor a Tesla 2020 szeptemberében a Battery Day nevű eseményen bejelentette az új 4680-as formátumú cellák gyártását, nem tartott sokáig, míg legnagyobb partnerei, az LG és a Panasonic is beálltak a sorba, és bejelentették, ők is ilyet fognak fejleszteni, illetve szeretnének majd a világ legnagyobb villanyautó gyártójának szállítani. Akkor még úgy tűnt, hogy meglepően gyorsan beérhetik a Teslát. Azóta persze már tudjuk, hogy Musk csapatának is alaposan meggyűlt a baja az új aksival, illetve elsősorban a szárazelektródás technológiával, de náluk már látszik a fény az alagút végén. A Giga Texasban már a második generáció készül, ami megvásárolható termékbe, a kis akkus Model Y ottani verziójába kerül, mégpedig mostanra már heti több, mint ezer autóra elég, millió feletti darabszámban. A Tesla jelenleg a fremonti Kato Roadon, az eredeti pilot üzemben is gyártja ezeket az akkucellákat, Texasban pedig a meglévő mellé további három gyártósor telepítése zajlik. A vállalat azt is bejelentette, hogy a Giga Nevada bővítésének részeként ott is 100 GWh gyártókapacitást épít ki az új aksiknak – feltehetőleg a szintén ott készülő Tesla Semi egy frissített változatához. A 4680-asok egyes elemei egyébként a Giga Berlin cellagyártó épületében is gyártásban vannak, ezeket a texasi gyárnak szállítják le. Panasonic 4680-as cella. Forrás: iza.ne.jp A Panasonic eredetileg úgy tervezte, hogy az idén márciusban induló üzleti évükben küldik gyártásba a saját változatukat, tavaly júniusban pedig már arról számolhattunk be, hogy megkezdték a próbagyártást. Ám az eredményekkel valószínűleg nem lehettek elégedettek, mivel most azt jelentette be a híres akkugyártó, hogy 2024 áprilisa és szeptembere között indulhat majd meg a tömeggyártás. A hátralévő időben a Panasonic növelni akarja a cella versenyképességét, teljesítményét – írja a Reuters. Az LG 4680-as cellájának gyártósora az idei év végére készülhet el a vállalat tájékoztatása szerint, de, hogy mikor kezdődik meg a tömegtermelés, azt egyelőre nem osztották meg. Nem triviális Az új cella már a méretével is kihívás elé állítja az akkugyártókat. Az akkucellák méretének növelése azért szükséges lépés, mert így nő a hasznos, aktív anyagokban mért tartalom az akkupakkon belül, csökken a haszontalan tömeg (cellaburkolat) és növekszik az energiasűrűség. A 18650-es, illetve 2170-es cellaméretekről a 4680-asokra váltani azonban már csak azért is nehéz, mert a méret növekedésével egyre jobban melegszik a cella belseje, és egyre nehezebb a hűtése. Ezért elengedhetetlen az ún. tabless megoldás, amikor nem egyetlen ponton, a cella tetejének közepén lévő angolul tab-nek hívott érintkezőn közlekednek az elektronok, hanem a fedőlemez teljes felületén át áramlik az energia, ezzel biztosítva az egyenletesebb melegedést. Ahhoz pedig, hogy a gyártás költséghatékony is legyen, szerencsés a szárazelektródás gyártás, amivel meg lehet spórolni a gyártáshoz szükséges energia, hely, és végsősoron befektetés jelentős részét. Ezekre a problémákra elméletben mind logikus és jól érthető megoldások vannak, azonban a gyakorlati megvalósításuk nem triviális. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!